Bol.com zet lokale trends, merken en verkooppartners in de verf op nieuwe webpagina enkel voor Belgen

Fiets en horloge blijven meest populaire geschenken voor Belgische communie- en lentefeesten

In het voorjaar kopen Belgen opmerkelijk meer kinderfietsen en horloges en piekt de verkoop van partytenten en feestartikelen. Dat blijkt uit verkoopcijfers van e-commerceplatform bol.com. Veel gezinnen vieren in die maanden een communie- of lentefeest in hun achtertuin. Zulke tradities en interesses worden, naast Belgische merken en handelaars, uitgelicht op de nieuwe bol.com-pagina ‘Wat bruist in België’. Bol.com lanceert deze zogenoemde etalagepagina, die enkel zichtbaar is voor klanten die vanuit België surfen, om lokale voorkeuren en wat uit België afkomstig is een eigen podium te geven.

Een communie of lentefeest is voor een Belgisch gezin een belangrijke mijlpaal, die vaak met de nodige toeters en bellen gevierd wordt. De verkoopcijfers en zoekresultaten van e-commerceplatform bol.com bevestigen die typisch Belgische traditie, want de verkoop van partytenten piekt dit voorjaar. Een kinderfiets of een eerste horloge zijn dan weer de populairste cadeaus, blijkt uit de verkoopcijfers. Opvallend genoeg ziet bol.com bij onze noorderburen niet dezelfde trend en is een communie er minder een feest.

Robotmaaiers, trampolines en fluohesjes ​

Culturele gewoonten en tradities verschillen van land tot land. Daarom lanceert bol.com ‘Wat bruist in België’, een inspiratiepagina die via de banner bovenaan de pagina enkel zichtbaar is voor klanten die vanuit België het e-commerceplatform bezoeken.

“Wat bruist in België haakt in op wat leeft in België. Zo merken wij dat sinds dit jaar Belgen meer biografieën en waargebeurde verhalen kopen. Dit kan verklaard worden door programma’s zoals ‘Het Verhaal van Vlaanderen’. Door zulke boeken uit te lichten op de Belgische pagina, helpen we onze klanten in hun zoektocht. Daarnaast willen we het lokale ondernemerschap versterken door handelaars, naast hun andere verkoopkanalen, een extra online podium te bieden.” Sacha Buyck, lead België bij bol.com.

Uit de specifieke interesses van Belgen blijkt bijvoorbeeld ook dat we veel bezig zijn met het groen rond het huis. Belgen kiezen gemiddeld vaker voor robotmaaiers en gemotoriseerde grasmaaiers, omdat ze grotere tuinen hebben dan Nederlanders. Ook trampolines zijn populairder bij Belgen. Nederlanders kopen dan weer meer moestuinbakken. En we moeten zeker niet onderdoen als fietsland: procentueel kopen Belgen ook vaker fietsen, fietshelmen en fluohesjes.

Made in België

In België wordt heel wat ondernomen en gecreëerd. Dat wil bol.com mee verder in de verf zetten. Zo is Kambukka één van de populairste merken op bol.com, geliefd in België en Nederland. Toch weten veel Belgen niet eens dat deze hippe drinkbussen uit Hasselt komen. Onder de rubriek ‘Belgische merken’ krijgen zij extra aandacht. Net zoals de oordopjes van de Antwerpse start-up ‘Loop’.

Maar evenzeer populaire merken uit het buitenland die vaak door Belgische klanten worden gekocht, krijgen een extra categorie. Zo is het keukengerief van het Franse merk Moulinex de moeite waard om te vermelden.

Ideaal platform voor Belgische verkooppartners

Bol.com werkt intussen samen met 6.429 Belgische verkooppartners, die gebruikmaken van het platform om hun merken en producten online te verkopen. Vooral voor relatief onbekende Belgische verkooppartners is dit een opportuniteit. Tuinwinkel Hermie verkoopt al sinds 2018 producten via bol.com.

“Wat bruist in België laat Belgische webshops er uit springen. In e-commerce zie je niet meer waar een winkel vandaan komt, waardoor het anoniemer lijkt. Dankzij deze nieuwe pagina krijgen we de kans om ook in eigen land herkenbaar online te verkopen. Voor ons is bol.com een mooi verlengstuk van onze eigen webshop, omdat we zo een veel groter publiek bereiken.” Steven Van den Bossche, zaakvoerder Hermie.com

Wie met een Belgisch IP-adres naar bol.com surft, zal vanaf vandaag in de banner bovenaan de pagina Wat bruist in België te zien krijgen.


Over bol.com

In 1999 werd bol.com in Nederland opgericht vanuit een bouwkeet in Vianen. Bol.com was de eerste online boekenwinkel van Europa. Ruim 20 jaar later is bol.com één van de grootste e-commerce-platformen van België en Nederland met een assortiment van ruim 34 miljoen artikelen in tientallen productcategorieën, met focus op non-food. Bol.com wil haar klanten altijd gemak, betrouwbaarheid en keuze bieden, waar en wanneer dan ook. Dat doet het platform samen met 51.000 lokale ondernemers die via bol.com verkopen aan 13 miljoen Nederlandse en Belgische klanten. Bol.com gelooft in de kracht van samenwerken, want alleen samen met verkooppartners kan bol.com haar klanten de beste winkel(ervaring) bieden. Als ‘winkel van ons allemaal’ moet iedereen bij bol.com terecht kunnen. ​ ​

Bol.com wil het elke dag beter doen: van zo zuinig mogelijk verpakken en bezorgen tot het gebruik van 100 procent wind- en zonne-energie in de gebouwen. Met het duurzamere assortiment wil het platform klanten helpen een bewuste keuze te maken, en de CO2-uitstoot per pakket reduceert bol.com zoveel mogelijk. De uitstoot die overblijft, wordt gecompenseerd. Voor de 51.000 verkooppartners die via het platform verkopen, compenseert bol.com ook de operationele uitstoot. Vanaf 2022 is bol.com klimaatneutraal volgens de Climate Neutral Certification-standaard. ​ ​ ​

Bol.com heeft ruim 3.000 medewerkers in dienst, zij werken op het hoofdkantoor in Utrecht en op ons partnerkantoor in Antwerpen. Sinds 2012 is bol.com onderdeel van Ahold Delhaize. ​ ​ ​

Kijk voor meer informatie & nieuws over bol.com op: pers.bol.com

Lies Dobbelaere

PR Consultant, Bepublic Group

Joost Morel

Woordvoerder & PR-adviseur, Bol

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be