Filou & Friends en HNST bewijzen dat kinderjeans ook 'proper' kan

De twee Belgische merken lanceren een duurzame en circulaire kinderjeanscollectie

Het kinderkledingmerk Filou & Friends en het duurzame denimlabel HNST bundelen hun krachten voor een duurzamere modesector. Samen lanceren de twee Belgische merken een circulaire kinderjeanscollectie. Die omvat verschillende kledingstukken gemaakt van oude denim en hernieuwbare materialen die op hun beurt volledig recycleerbaar zijn. Voor beide merken was het een huzarenstukje, want de kledinglijn voor kinderen moet zowel circulair als playproof zijn én uiteraard veilig. De unieke unisex-collectie (2 tot 10 jaar) is vanaf 26 augustus te koop bij Filou & Friends. 

Het recept voor een klassieke jeansbroek voor volwassenen? Zo’n 7.000 liter water, enkele snuifjes ammoniak en chloor en nog wat microplastics om de jeans te kleuren. Het mag duidelijk zijn: de productie van jeans weegt ontzettend zwaar op ons milieu. ​ 

Propere en duurzame jeans 

Volgens ondernemer Lander Desmedt kan het ook anders. Dat bewijst hij met zijn Belgisch en circulair denimlabel HNST (lees: Honest), dat door heel wat gerenommeerde modebladen naar voor wordt geschoven als producent van de properste en duurzaamste jeans ter wereld. Als innovator in de circulaire mode staat HNST open voor samenwerkingen met gelijkgestemde. Zo kwam het kinderkledingmerk Filou & Friends, dat zelf volop in de transitie van lineair naar circulair merk zit, aankloppen bij HNST. 

De twee teams werkten de afgelopen twaalf maanden zij aan zij en brachten hun eigen vaardigheden en knowhow samen om een fashion, play en future proof collectie voor kinderen te ontwerpen. Met de expertise van Filou & Friends in speelse, kwalitatieve en comfortabele kinderkleding en het leiderschap van HNST in circulariteit en duurzaamheid, konden de twee een unieke collectie creëren voor kinderen van nul tot acht jaar. ​ 

Rudi Maes, CEO Filou & Friends: “Onze doelgroep zijn jonge kinderen, de toekomst van morgen. Als onderneming wil je die doelgroep dan ook effectief een toekomst geven door voor duurzaam te gaan. Onze kleding moet dus niet alleen fashion en play proof maar ook future proof zijn. Daarom maakt Filou & Friends de transitie van een lineair naar een circulair kledingmerk waarbij we focussen op een lange levensduur van de producten die we aanbieden en op het vermijden van afval. We zijn erg blij dat we met een innovator als HNST kunnen samenwerken en mee kunnen bouwen aan een duurzame en eerlijke mode.” 

Afweging circulair en kindvriendelijk 

In de collectie van Filou & Friends en HNST zitten speelse en comfortabele unisex jeansbroeken, een jeanshemd en –jasje, een jeanssalopettes met lange pijpen en een jeanshoedje. Elk stuk is gemaakt van de iconische HNST-denimstof en bestaat uit 56% gerecycleerd katoen, 21% tencel-vezels en 23% virgin of nieuw katoen. De stukken zijn genaaid met gerecycleerde garen. De collectie van Filou & Friends en HNST is gemaakt uit de HNST-stof die 95% water bespaart en 76% minder CO2 uitstoot vergeleken met de industriestandaard. ​ ​ 

Lander Desmedt, medeoprichter HNST: “We zijn zeer trots dat we met Filou & Friends een sterke partner vinden om een duurzame en circulaire kinderjeanscollectie uit te brengen. We zitten meteen bij de goede doelgroep, want zoals ze zeggen: ‘goed begonnen is half gewonnen’. Een kindercollectie was trouwens een vraag die ook meermaals vanuit onze community kwam. De ontwikkeling was echter wel een uitdaging: zo gebruiken we normaal bijvoorbeeld afschroefbare knopen, maar die kunnen onveilig zijn voor kinderen. ​ Dus moesten we op zoek naar play proof oplossingen: dit wil zeggen dat de elastiek en metalen knopen manueel verwijderd moeten worden voor recyclage. Een proces dat perfect mogelijk is binnen het gesloten take-back systeem van Filou & Friends.”  

De collectie is vanaf 26 augustus verkrijgbaar in de Filou & Friends-winkels en in de -webshop. Zijn de jeans te klein geworden? Dan neemt Filou & Friends ze terug in ruil voor spaarpunten. Hebben ze het einde van hun levensduur bereikt, dan geeft Filou & Friends ze aan HNST voor een volgend leven in gerecycleerde jeans. Zo willen beide merken ervoor zorgen dat er geen kostbare grondstoffen verloren gaan. ​ 

Over Filou & Friends 

Al meer dan dertig jaar maakt en verkoopt Filou & Friends kleding voor kinderen van nul tot acht jaar. Het familiebedrijf achter het kledingmerk vindt dat ieder kind het verdient om zorgeloos op te groeien, om al spelend de wereld te ontdekken. Ze steunen hierbij op drie pijlers: fashion proof, play proof en future proof. Elk stuk wordt ontworpen volgens de Filousofie ‘as sustainable as possible’ waarbij comfort, kwaliteit en betaalbaarheid nooit uit het oog verloren worden. Filou & Friends droomt ervan om de komende jaren te evolueren naar een duurzaam en circulair merk. Daarbij zet het nu al en de komende jaren fors in op duurzame productie en ecodesign, het terugnemen van gebruikte kleding, tweedehandsverkoop en andere duurzame businessmodellen. De kleding is te vinden in de 23 eigen winkels over heel Vlaanderen en via de webshop. Filou & Friends telt in totaal meer dan 70 medewerkers. 

Meer info: https://filoufriends.com/

Over HNST 

HNST is een jong, eigentijds jeansmerk dat de standaarden in de mode-industrie wil verleggen door zelf het goede voorbeeld te geven. HNST-jeans zijn stijlvol, tijdloos en extra comfortabel – en ze worden bovendien duurzaam en circulair geproduceerd. De stukken in de NOOS collectie van het merk bestaan voor 56% uit gerecycleerd katoen. HNST communiceert op een eerlijke, transparante manier over producten en productiemethoden en hoopt zo andere merken te inspireren om dat ook te doen. 

Dankzij het investeringsfonds Freshmen heeft HNST enkele vooraanstaande captains of industry aan boord, zoals onder meer Wouter Torfs (CEO Torfs Schoenen), Bart Claes (CEO JBC), Hendrik Winkelmans (oprichter Fiets!) maar ook Anne Chapelle (Ann Demeulemeester en Haider Ackermann) investeerde in het merk. 

Meer info: www.letsbehonest.eu 

Lisa Kaspers

Senior PR Consultant, Bepublic

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be