Filou & Friends lanceert kinderzonnebrillen van gerecycleerde visnetten

Kinderkledingmerk in zee met circulair zonnebrillenmerk Yuma Labs voor Belgische primeur

Vanaf vrijdag liggen kinderzonnebrillen uit 100% gerecycleerde visnetten in de winkels van Filou & Friends. Het Belgische kinderkledingmerk lanceert deze collectie samen met het circulaire en Belgische zonnebrillenmerk Yuma Labs. ​ Filou & Friends en Yuma Labs willen via deze samenwerking niet alleen duurzame alternatieven bieden, maar ook andere bedrijven inspireren tot circulair ondernemen. 

Zonnebrillen bestaan vaak uit kleine onderdelen van kunststof en metaal. Zodra ze niet meer gebruikt worden en op de afvalberg belanden, zijn ze moeilijk te recycleren en opnieuw te verwerken. Dat moet anders vindt Yuma Labs, een Belgisch bedrijf dat zonnebrillen maakt uit volledig gerecycleerd materiaal. Samen met het Belgische kinderkledingmerk Filou & Friends lanceert het een unieke en duurzame kinderzonnebrillencollectie. 

Gesloten cirkel

Het materiaal van de zonnebrillen bestaat uit 100% gerecycleerde visnetten. En om de cirkel helemaal rond te maken zijn de brillen ook na gebruik opnieuw recycleerbaar. Yuma Labs verspilt geen grondstoffen.

Sebastiaan de Neubourg, oprichter Yuma Labs: “Met Yuma Labs willen we een heel andere kijk bieden op de rol van afval in onze samenleving en onze omgeving. We leven in een take-make-and-waste-consumptiemaatschappij. Nochtans bestond afval op onze planeet in wezen niet. Sinds het allereerste leven heeft de natuur alle materialen continu gerecycleerd en dat steeds opnieuw. Het model voor een circulaire economie ligt er dus eigenlijk al. We hoeven het alleen maar aan te passen en het ons eigen te maken. Dankzij de samenwerking met Filou & Friends zijn we weer een stapje dichter om meer mensen van die duurzame gedachte te overtuigen.” 

Fashion, play en future proof

Kinderzonnebrillen moeten er niet alleen leuk uitzien. Ze moeten ook veilig zijn en tegen een stootje kunnen. Naast de duurzame productie door Yuma Labs ging er ook veel denkwerk van Filou & Friends naar het ontwerp van het montuur. Zo zijn de brilletjes extreem buigbaar, dragen ze antikras-lenzen en zijn ze verkrijgbaar in vier verschillende kleuren.

Rudi Maes, CEO Filou & Friends: “Onze missie is om kinderen onbezorgd kind te laten zijn. Dat doen we enerzijds door hen via onze kleding en accessoires in alle comfort te laten ravotten en te laten stralen. Langs de andere kant willen we hen ook een mooie toekomst garanderen en dus bijdragen aan een gezonde planeet. Onze kleding moet fashion proof, play proof en future proof zijn. Daarom maakt Filou & Friends de transitie van een lineair naar een circulair kledingmerk waarbij we focussen op een lange levensduur van de producten die we aanbieden en op het vermijden van afval. De samenwerking met Yuma Labs is een voorbeeld van zo’n concrete stap naar een meer duurzame en eerlijke mode.” 

Via een productcode aan de binnenkant van de zonnebril krijgt de consument meer informatie over de oorsprong van de zonnebril. Wie klaar is om afscheid te nemen van zijn zonnebril, kan ze terugbrengen naar een van de 23 Filou & Friends-winkels voor een tweede leven of voor recyclage. 

De zonnebrillencollectie van Filou & Friends en Yuma Labs is vanaf vrijdag 10/06 verkrijgbaar in de 23 winkels van Filou & Friends en via de webshop van het kinderkledingmerk. Voor een volledig circulaire zonnebril betaal je €29,90. ​ 

Over Filou & Friends
Al meer dan dertig jaar maakt en verkoopt Filou & Friends kleding voor kinderen van nul tot acht jaar. Het familiebedrijf achter het kledingmerk vindt dat ieder kind het verdient om zorgeloos op te groeien, om al spelend de wereld te ontdekken. Ze steunen hierbij op drie pijlers: fashion proof, play proof en future proof. Elk stuk wordt ontworpen volgens de Filousofie ‘as sustainable as possible’ waarbij comfort, kwaliteit en betaalbaarheid nooit uit het oog verloren worden. Filou & Friends droomt ervan om de komende jaren te evolueren naar een duurzaam en circulair merk. Daarbij zet het nu al en de komende jaren fors in op duurzame productie en ecodesign, het terugnemen van gebruikte kleding, tweedehandsverkoop en andere duurzame businessmodellen. De kleding is te vinden in de 23 eigen winkels over heel Vlaanderen en via de webshop. Filou & Friends telt in totaal meer dan 70 medewerkers. 

Over Yuma Labs ​
Het Belgische bedrijf Yuma Labs maakt ‘s werelds meest circulaire zonnebrillen van gerecycleerde materialen. Het bedrijf wil letterlijk en figuurlijk een nieuwe kijk op afval brengen met een volledig circulair concept. De zonnebrillen zijn gemaakt van zoveel mogelijk gerecycleerd materiaal. Elke bril is gemaakt met aandacht voor duurzaamheid en kwaliteit. Na jaren van gebruik kan de klant de brillen ook makkelijk weer terugsturen voor recyclage. De materialen worden weer gebruikt om nieuwe brillen mee te produceren. De brillen zijn een conversation starter om de wereld te inspireren om de omschakeling naar een circulaire economie te versnellen 

Lisa Kaspers

Senior PR Consultant, Bepublic

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be