Financieel analfabetisme neemt verder toe: Europees onderzoek wijst België aan als vijfde slechtste land

Internet en sociale media winnen terrein als informatiebron ten nadele van ouders en banken

Het gaat van kwaad naar erger met de financiële geletterdheid van de gemiddelde Belg. Ons land zakt verder weg van plaats 17 naar plaats 20, zo blijkt uit onderzoek in 24 Europese landen dat financieel dienstverlener Intrum bekend maakt naar aanleiding van de Week van het geld. Een op de vijf Belgen geeft aan te weinig opleiding te hebben genoten om zelf zijn dagelijkse geldzaken goed op te volgen. Tegelijk valt op hoe het internet en sociale media vaker de eerste informatiebron zijn. Ouders en banken verliezen fors terrein.

Italië, Frankrijk, Roemenië en Spanje zijn de enige landen die België achter zich laat als het op financiële geletterdheid aankomt. Helemaal bovenaan de Europese ranglijst staan Finland en Ierland, twee landen waar beduidend heel wat meer mensen vaak voorkomende financiële begrippen zoals “rente”, “jaarlijks kostenpercentage” en “inflatie” begrijpen. Uit het onderzoek van dienstverlener Intrum blijkt dat bijvoorbeeld één op de drie Belgen verkeerd antwoordt op de vraag: “Als u € 200 op een spaarrekening met 2% rente per jaar had staan, hoeveel zou er dan na vijf jaar op uw rekening staan?”. 

“18 procent van de Belgen geeft aan dat zijn of haar financiële opleiding tekort schoot om zelf de dagelijkse geldzaken goed te beheren. Dat is veel, maar wat ons nog meer zorgen baart, is de laksheid van de Belgen. Twee op de drie heeft niets ondernomen sinds de start van de gezondheidscrisis om zijn financiële kennis te verbeteren, terwijl onze economie toch een immense slag te verwerken kreeg en die ook nog een tijdje zal voelen.”
Christophe De Boeck, woordvoerder Intrum

In andere Europese landen grepen de inwoners bijvoorbeeld veel vaker naar boeken over personal finance, de financiële en economische rubrieken van kranten en gespecialiseerde tijdschriften, maar ook podcasts om hun financiële kennis bij te spijkeren. 

Ouders en banken out, internet en sociale media in
Tegelijkertijd winnen internet en sociale media terrein als hoofdbronnen van financiële opleiding. Waar in 2019 maar 20 procent van de ondervraagde Belgen op internet en 5 procent op sociale media vertrouwden, zijn dat in 2020 al 32 procent van onze landgenoten die voor internet en 9 procent die voor sociale media kiezen. Gevestigde waarden zoals de eigen ouders of de banken verliezen dan weer terrein van respectievelijk 59 procent en 44 procent naar nog maar 45 procent voor ouders en 40 procent voor de banken. De impact van de scholen blijft status quo op 30 procent. 

“De opkomst van internet en sociale media als belangrijke bron van financiële opleiding hoeft zeker niet negatief te zijn. Toch niet zolang de gevestigde waarden als familie, banken en school jongeren en jongvolwassenen leiden naar de juiste internet- en sociale mediakanalen met geverifieerde en correcte informatie. Misschien is dat wel een mediacampagne van onze overheden waard, zodat we de huidige en toekomstige generaties blijven bereiken en onze financiële ongeletterdheid verbeteren. Zo kunnen we op termijn een aantal plaatsen opschuiven in de Europese ranking van financiële geletterdheid.”
Christophe De Boeck, Intrum


Over Intrum n.v.
Intrum vormt de toonaangevende aanbieder binnen de sector van de credit management services. Het bedrijf biedt naast diensten binnen de sector van de schuldinvordering en het kopen van vorderingen ook betaal- en facturatiediensten aan. Intrum biedt een allesomvattend dienstenpakket aan, waaronder het kopen van vorderingen met als doel de kasstromen en de winstgevendheid op de lange termijn van haar opdrachtgevers aanzienlijk te verbeteren. Het credit management bedrijf is lokaal aanwezig in 24 markten verspreid over heel Europa en beschikt over een team van ongeveer 8.000 medewerkers die zich inzetten om een gezonde economie te bevorderen. De onderneming heeft haar hoofdkantoor in Stockholm, Zweden en staat genoteerd op Nasdaq Stockholm. Voor meer informatie kunt u terecht op www.intrum.be.

Christophe De Boeck

Woordvoerder Intrum

Ken Standaert

PR Consultant Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be