G4S vraagt valse alarmen-bewustzijn

Tijdens de coronaperiode viel het aantal alarmsignalen dat binnenliep in de meldkamer van beveiligingsbedrijf G4S merkbaar terug. Maar sinds mei 2021 – toen de vaccinatiecampagne op volle toeren draaide en nu we sinds september opnieuw naar kantoor gaan – ligt het cijfer opnieuw op het peil van voor de pandemie. Dat blijkt uit cijfers van G4S naar aanleiding van de nationale actieweek tegen inbraken, BeSafe@Home. Het beveiligingsbedrijf vraagt in dat kader de Belgen om extra waakzaam te zijn voor ‘valse’ alarmen, thuis en op het werk. Dit om onnodige paniek bij de klanten te voorkomen en om het personeel van de meldkamer in staat te stellen zich te concentreren op ‘echte’ alarmen.

Na een terugval in het aantal tussenkomsten via de meldkamer van G4S tijdens de Covid-19-pandemie, stijgt het aantal oproepen opnieuw. “Vanaf midden 2021 gaan de cijfers terug omhoog. Tegen het jaareinde zitten we terug op het peil van voor de coronacrisis. Het ‘normale’ leven is terug in onze alarmcentrales”, klinkt het.
Ondanks het iets lager aantal alarmsignalen, bleven juni, juli en december de piekmaanden tijdens de rustigere periode. Hiervoor liggen een aantal factoren aan de basis. “In juni en juli zijn er ’s ochtends en ’s avonds veel jobstudenten die kantoren poetsen. Zij vergeten vaak dat ze het alarm moeten uitschakelen of werden onvoldoende gebrieft door de bedrijven hierover.” Daarnaast zorgt het mooie weer in deze periode er ook voor dat zowel bij bedrijven als bij particulieren al eens een raam geopend wordt terwijl dat door het alarm beveiligd is, waardoor er onmiddellijk een signaal naar de centrale gaat.

Valse alarmsignalen te vaak toe te schrijven aan vergetelheid
De meeste alarmsignalen van bedrijven en particulieren lopen de centrale binnen tussen 17 uur en 23 uur en zijn heel vaak te wijten aan vergetelheid dat het alarm geactiveerd werd. Uit een analyse van de alarmsignalen van privéwoningen blijkt dat de meeste effectieve inbraakpogingen bij deze woningen gebeuren tussen 3 en 4 uur ’s nachts, maar de piekmomenten qua aantal signalen bij gezinnen liggen rond 9 uur, 12 uur en 14 uur. “Vaak brengen mensen ’s ochtends de kinderen naar school en vergeten ze bij terugkomst dat het alarm aanstond. Of komen ze ’s middags thuis iets eten. Ook wanneer ze daarna opnieuw hun kinderen afzetten aan de schoolpoort en nog een kleine boodschap doen, zijn velen al vergeten dat ze hun alarm moeten uitschakelen bij thuiskomst.” Die ‘valse’ alarmsignalen zijn eenvoudig te voorkomen, daarom vragen wij onze klanten hiervan bewust te zijn. Dit is ten bate van de klant en van onze meldkamer, die daardoor zich volledig kan focussen op de 'echte' alarmen.

 

Over G4S

In 2021 werd G4S, een in Londen gevestigd wereldwijd beveiligingsbedrijf, overgenomen door Allied Universal®, een toonaangevend bedrijf op het gebied van beveiliging en facilitaire diensten dat proactieve beveiligingsdiensten en geavanceerde slimme technologie biedt om op maat gemaakte Integrated Security oplossingen te leveren. Deze overname vergroot de voetafdruk en infrastructuur van Allied Universal op mondiaal en lokaal niveau. Via het uitgebreide bedrijfsnetwerk van meer dan 800.000 werknemers, maken we gebruik van wereldwijde best practices in gemeenschappen over de hele wereld. Met een omzet van $18 miljard worden we ondersteund door efficiënte processen en systemen die alleen schaalbaar zijn om onze lokale belofte waar te maken: mensen veilig houden zodat onze gemeenschappen kunnen floreren. In Europa hebben we een uitgebreid netwerk van kantoren en meer dan 48.000 medewerkers om onze lokale gemeenschappen en klanten te ondersteunen. We geloven dat er geen groter doel is dan het dienen en beschermen van klanten, gemeenschappen en mensen in de wereld van vandaag. Allied Universal is There for you™.
Ga voor meer informatie naar www.g4s.com of www.aus.com.

Tatiana Francotte

Communication officer, G4S

Sander Vanlouwe

PR Consultant, Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be