Gezocht: 18.200 hooggeschoolde profielen voor knelpuntsectoren

Dienstenleverancier Modis breidt haar expertise uit om schaarste in knelpuntsectoren aan te pakken

De Belgische biowetenschappelijke, farmaceutische en technologische sectoren zijn dringend op zoek naar zo’n 18.200 nieuwe gespecialiseerde medewerkers. Dat blijkt uit een rondvraag bij de sectorfederaties Essenscia en Agoria, uitgevoerd door Modis, dat zich als expert specialiseert in deze sectoren. Het gaat vooral om jobs die een specifiek hooggeschoold diploma en vakoverschrijdend inzicht vragen. Modis, deel van The Adecco Group, breidt zijn expertise uit om in te spelen op de digitale disruptie in het bedrijfsleven. Daardoor vervagen de grenzen tussen haar kernsectoren IT, engineering en life sciences.

Op 9 mei 2019 gaan CMAST en XPE Pharma & Science (gefocust  op biowetenschappen en farmacie), euro engineering (gefocust op de ingenieurssector) en Modis IT (gefocust op IT), allen onderdeel van the Adecco Group, de krachten bundelen als Modis. Modis zal daardoor actief zijn in drie knelpuntsectoren: life sciences, IT & engineering. Dat maakte het bedrijf vandaag bekend, gelijktijdig met de knowledge for growth conferentie in Gent. Door de krachten te bundelen speelt Modis in op de snel veranderende industrie, waarin er een steeds grotere vraag is naar gespecialiseerd personeel in de biowetenschappelijke, farmaceutische en technologische sectoren – onder meer omwille van de digitale disruptie.

 

Op zoek naar expertise en experten

Belgische bedrijven die zich focussen op technologie, biowetenschappen en farmacie groeien in sneltempo, zeggen de sectorfederaties. Zo snel dat het aanbod naar experts de vraag niet kan volgen. De meeste openstaande vragen zijn te vinden binnen de technologische sector. Volgens technologiefederatie Agoria zoeken techbedrijven naar zo’n 16.000 experten die oplossingen kunnen bieden voor allerhande projecten: van het ontwikkelen van machines tot het creëren van softwaretoepassingen. Daarnaast schat de Belgische federatie voor life sciences en chemie Essenscia dat er net zoals vorig jaar nog zo’n 2.200 jobs ingevuld moeten worden binnen de domeinen van de chemie en biologische wetenschappen. Sterke investeringen, technologische vernieuwingen en de vergrijzing - bijna één op de drie werknemers in de chemie en farma is ouder dan 50 - zijn volgens de sectorfederatie de oorzaak.

Modis stelt vast dat de knelpuntsectoren vooral zoeken naar onderzoekers, ontwikkelaars, gespecialiseerde projectmanagers en ICT-experten. Daarom komen voornamelijk afgestudeerden met een hooggeschoolde biowetenschappen-, IT- of ingenieursopleiding in aanmerking om de in totaal 18.200 openstaande vacatures in te vullen. Maar die talenten zijn schaars in België, zoals blijkt uit de Global Talent Competitiveness Index van 2019. Daar staat België slechts op de 40ste plaats op vlak van beschikbare wetenschappers en ingenieurs.

“Voor veel bedrijven is het uitbesteden van bepaalde ondersteunende technologische diensten noodzakelijk om zelf te blijven focussen op de kern van hun bedrijfsprocessen en daar de nodige innovatie te brengen. Een externe partner zoals Modis wordt daardoor een belangrijke partner voor de knelpuntsectoren. Externe partners kunnen ondersteunen in het tijdelijk  inschakelen van gespecialiseerde consultants voor het begeleiden van de interne bedrijfsprocessen.”

- Dennis Britstra, Managing Director IT & Engineering, Modis Belgium

 

Knelpuntsectoren convergeren

Naast het tekort aan specifieke profielen, speelt het eengemaakte Modis in op het feit dat de digitale evolutie veel bedrijven binnen deze sectoren aanzet om hun bedrijfsmodel aan te passen en te werken met experten uit andere sectoren. De digitale innovaties doen de grenzen tussen de IT-, wetenschap- en ingenieurssectoren steeds meer vervagen. Knelpuntsectoren hebben daardoor steeds meer behoefte aan kennis die ze van nature niet in huis hebben. Ook daarom ligt de vraag naar externe experten steeds hoger.    

“We zien een enorme ontwikkeling op het vlak van gepersonaliseerde geneeskunde en geavanceerde diagnosetechnieken. Technologieën zoals ‘Artificiële Intelligentie’, ‘Internet of Things’ en ‘Big Data’ worden meer en meer geïntegreerd in bedrijven die zich specialiseren in de ontwikkeling van bijvoorbeeld farmaceutische producten. Maar van die technologieën heeft een biomedici niet altijd voldoende kennis. Samenwerken met experten uit andere sectoren is daarom noodzakelijk. We willen met Modis daarom de ideale partner zijn om de juiste experts te laten meewerken in het ontwikkelingsproces. Modis zal ook de juiste industriële en/of academische partners samenbrengen in een consortium om zo tot innovatieve gezondheidsoplossingen te komen.”

- Glenn Van Dael, CEO Life Sciences, Modis Belgium

 

Door de krachten te bundelen wil  Modis tegemoet komen aan de nood van hooggeschoolde profielen in bepaalde  knelpuntsectoren. Dat doet het bedrijf door experten en oplossingen aan te bieden die de verschillende sectoren vaak zelf niet in huis hebben. Modis zal daarvoor bovendien extra inzetten op trainingen. Daarin krijgen de medewerkers enerzijds meer inzichten over de knelpuntsectoren en anderzijds vaardigheden aangeleerd die ze niet achter de schoolbanken meekrijgen.

“Afgestudeerde IT’ers zijn zelden thuis in de farmaceutische sector, terwijl een afgestudeerde bio-ingenieur geen kaas heeft gegeten van projectmanagement. Toch hebben farma- en technologiebedrijven zo’n profielen nodig. Doordat onze experten getraind worden en in verschillende projecten van verschillende soorten bedrijven worden ingezet, breiden ze hun kennis uit. Voor sectoren die enorm snel groeien en zich vrijwel constant richten op innovatie is dat uiteraard zeer interessant.”

- Dennis Britstra, Managing Director IT & Engineering, Modis

Linda Galle

Director Marketing & Communication, The Adecco Group

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be