Gezocht: 500 smaaktesters

Marktonderzoeksbureau haystack doet grootschalige studie naar kwaliteit voeding

  • Grote supermarktketens laten een grootschalig onderzoek uitvoeren naar de kwaliteit van hun huismerken.
  • Het Leuvense marktonderzoeksbureau haystack zoekt 500 smaaktesters tussen 18 en 65 jaar om de voedingswaren te proeven, ruiken en beoordelen.
  • Haystack zoekt daarnaast ook 'supertasters', met éxtra goede zintuigen, voor diepgaander smaakonderzoek én voor geurtesten van wasproducten. Eén op de acht Belgen heeft het talent om een “supertaster” te worden.

In opdracht van grote warenhuisketens voert het Leuvense marktonderzoeksbureau haystack een grootschalig onderzoek naar de kwaliteit van voedingswaren. Voor dat onderzoek stelt haystack een nieuw consumentenpanel samen van 500 smaaktesters, die op zoek moeten gaan naar de verschillen in smaak en kwaliteit van voedingswaren. Kandidaten moeten tussen 18 en 65 jaar zijn en eerst een online vragenlijst invullen om geselecteerd te worden.

De smaaktesters worden ingeschakeld om de producten van huismerken te vergelijken. Ze gaan op zoek naar de verschillen in smaak, geur en textuur.

"Producenten van de huisvarianten van voedingsproducten zijn voortdurend op zoek naar vernieuwing en een betere kwaliteit. Smaak-en geurtesten zijn een essentieel onderdeel van deze vernieuwingsoperatie en geven inzicht in wat consumenten verwachten."

Ludovic Depoortere, CEO van haystack

Supertaster

Naast het consumentenpanel, is haystack ook op zoek naar zogenaamde ‘supertasters’. Dat zijn mensen met een extra gevoeligheid voor smaken en aroma’s, die hun waarnemingen bovendien goed kunnen beschrijven. Deze supertasters doen diepgaander smaakonderzoek voor bedrijven als AB Inbev, Barry Callebaut en Alpro. Ze worden ook ingeschakeld voor geurtesten van luchtverfrissers en wasproducten, zoals die van Procter & Gamble.

Haystack telt momenteel al 36 supertasters, verspreid over twee verschillende sites. Eén op de acht Belgen kan zichzelf een supertaster noemen.

“Vrouwen maken wel meer kans om supertaster te worden, want zij beschikken over een groter aantal smaakpapillen dan de man waardoor hun smaakgevoeligheid groter is.” 

Ludovic Depoortere

Deze supertasters worden na een intense smaak-en geuropleiding ingezet voor analytisch onderzoek. Hierdoor kunnen ze zonder enig probleem de verschillende ingrediënten herkennen in lekkernijen zoals chocolade, bier of koffie.

Bijverdienste

Haystack voert wekelijks smaaktesten uit in hun kantoren in Heverlee. Smaaktesters die voor een onderzoek worden uitgenodigd, nemen vrijwillig deel en krijgen in ruil een aankoopcheque.

Wie uitverkoren is om als supertaster te fungeren, heeft er een mooie halftijdse job bij. Supertasters worden zo’n drie keer in de week voor enkele uren ingeschakeld. Zij worden per uur betaald, via de tussenkomst van een interimkantoor. Alle onderzoeken gebeuren in een testruimte die bestaat uit afgescheiden, individuele cabines. Op die manier worden de panelleden niet beïnvloed en worden externe omgevingsfactoren zo goed mogelijk worden uitgesloten.

Ludovic Depoortere

CEO haystack

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be