Groeiambitie van Belgische bedrijven botst op economische realiteit en laattijdige betalingen

Na een jaar waarin 71% van de bedrijven hun omzetdoelen haalden, staan Belgische bedrijfsleiders scherp: ze willen groeien, investeren en innoveren. Maar die ambitie botst vandaag op een realiteit van onzekerheid, krappe marges en een almaar nijpender cashflow. Dat blijkt uit het European Payment Report van Intrum. Een harde wake-up call voor een ondernemerslandschap dat snakt naar stabiliteit en vooruitgang.

Herstel uitgesteld: nieuwe economische storm treft Europa

Waar velen in 2025 op economisch herstel rekenden, schetst het nieuwe European Payment Report van Intrum een ander beeld. Europa gaat een nieuwe periode van onzekerheid in, met handelsspanningen, mogelijk oplopende inflatie, lage groei en geopolitieke onrust die bedrijven doen focussen op overleven in plaats van groeien.

"Na jaren van hoge inflatie en strak monetair beleid leefde de hoop dat 2025 beterschap zou brengen,” zegt Guy Colpaert, Managing Director van Intrum Benelux. “Maar nieuwe tegenwinden temperen dat optimisme. Wereldwijde handelsspanningen kunnen de Belgische markt extra volatiel maken.”

Betalingsachterstanden raken kmo’s hard

“Door de economische instabiliteit maakt een behoorlijk aantal bedrijfsleiders zich zorgen over de toekomst van hun bedrijf,” stelt Guy Colpaert vast. “Weinig verrassend is dat vooral kmo’s, die vaak beperkte financiële buffers hebben, het zwaar te verduren krijgen bij een vastlopende cashflow. Opvallend is dat Belgische kmo’s tot de meest pessimistische van Europa behoren.”

Miljarden aan onbetaalde facturen

Belgische bedrijven geven aan dat gemiddeld 11,43% van hun omzet te laat wordt betaald.

“Dat zijn miljarden aan waarde en cashflow die vastzitten in achterstallige betalingen, in plaats van te circuleren in de economie,” waarschuwt Guy Colpaert, Managing Director van Intrum Benelux. “Zeker in een periode waarin financiering van groei en innovatie onder druk staat door handelsverstoringen, is dit een extra uitdaging.”

AI als gamechanger? Bedrijven zetten hoop op technologie

Toch is er ook een lichtpunt: technologie. In 2025 gelooft 57% van de Belgische bedrijven dat AI hen zal helpen om laattijdige betalingen beter te beheren. Maar ondanks deze verwachtingen, blijft de praktijk achter. Vier op tien Belgische bedrijven (41%) gebruikt vandaag nog geen AI-tools in zijn betalingsbeheer. Een gemiste kans, zeker nu jongere generaties net meer openstaan voor AI.

Intrum kiest voor vooruitgang met AI-platform Ophelos

Als marktleider in incasso en credit management trekt Intrum resoluut de technologische kaart. Met het AI-gestuurde platform Ophelos helpt Intrum bedrijven om sneller betaald te worden en begeleidt Intrum miljoenen consumenten richting financieel herstel.

"AI en technologie zijn volgens mij dé sleutel tot meer productiviteit en economische vooruitgang," zegt Guy Colpaert, Managing Director bij Intrum. "Dat zie ik niet alleen als waarnemer van het systeem, maar ook binnen onze eigen koers. Met ons AI-gedreven platform Ophelos nemen we het voortouw in technologisch betalingsbeheer. Zo verkleinen we het betalingsrisico en creëren we een stabieler financieel ecosysteem waarin bedrijven voluit durven investeren en consumenten respectvol worden geholpen.”

Over het European Payment Report 2025

Het onderzoek werd uitgevoerd tussen 14 november 2024 en 12 februari 2025 door middel van telefonische interviews en online enquêtes bij ondernemers in 25 Europese landen (België, Oostenrijk, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Kroatië, Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Noorwegen, Polen, Portugal, Servië, Slowakije, Slovenië, Spanje, Zweden, Zwitserland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk).

In totaal zijn er 9.150 respondenten (leidinggevenden op C-level), waarvan 500 in België. Van de Belgische respondenten heeft 70% 0 tot 249 werknemers; 20% telt 250 tot 2499 werknemers; 10% telt meer dan 2500 werknemers.

Sectoren in de scope van het onderzoek: bank- en financiële dienstverlening, zakelijke dienstverlening, retail, bouw, energie en nutsvoorzieningen, overheid en publieke sector, horeca en recreatie, industrie en chemie, verzekeringen, mijnbouw en mineralen, farmacie, medische en biotechnologie, vastgoed, technologie en media, telecommunicatie en transport en logistiek.

Het luik met de Belgische resultaten van het European Payment Report vindt u via onderstaande link.

De link naar de volledige Europese studie vindt u hier.

Contact en aanvragen voor interview Guy Colpaert

Steven Van de Perre

Senior PR Consultant, Bepublic Group

Over Intrum

Intrum is marktleider in debiteurenbeheer en incasso, actief in 20 landen en werkt voor meer dan 70.000 opdrachtgevers. Dagelijks heeft Intrum wereldwijd 250.000 contactmomenten met debiteuren en helpt het bedrijven en particulieren financieel gezond te blijven. Met een unieke combinatie van empathie, technologie en 100 jaar expertise in debiteurenbeheer bewijst Intrum elke dag dat sociale incasso werkt. Door proactief en maatschappelijk verantwoord te handelen, helpt Intrum bedrijven én bouwt het mee aan een financieel gezondere samenleving.

 

Share

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be