Grootste jeneverproducent van België krijgt met ‘La Martiniquaise Benelux’ na 138 jaar een nieuwe naam

Blijvende verankering in Gent en verdere investeringen in distilleerderij aan Wiedauwkaai

  • Bruggeman, het moederbedrijf boven bekende jenevermerken (Smeets, Hertekamp, Peterman) en kinderdrankje Kidibul, krijgt nieuwe naam.
  • Naamsverandering moet positie op Benelux-markt verstevigen en voor kruisbestuiving van verschillende (internationale) merken zorgen.

La Martiniquaise Benelux, dat is de nieuwe naam van distilleerderij Bruggeman uit Gent, al sinds 1884 actief met de distributie en het stoken van sterkedrank. De naamsverandering van het bedrijf boven de bekende jenevermerken Smeets, Hertekamp en Peterman en het non-alcoholische kinderdrankje Kidibul, is het sluitstuk van de overname van het Nederlandse drankenbedrijf ​ Inspirits Premium Drinks (IPD) in 2018. “We nemen na 138 jaar afscheid van onze oude naam”, zegt Lieven Stevens, algemeen directeur van La Martiniquaise Benelux. “Door onze groei in Nederland is het beter alle activiteiten onder één naam samen te brengen en het management te stroomlijnen. Op die manier staan we sterker in de Benelux-markt en kunnen we verder doorgroeien”.

Lieven Stevens, algemeen directeur La Martiniquaise Benelux.
Lieven Stevens, algemeen directeur La Martiniquaise Benelux.

In de wereld van de alcoholische dranken is Bruggeman uit Gent een naam als een klok. In 1884 opgericht door Pieter Bruggeman, die van start ging met de distributie van wijnen en likeuren. De productiefaciliteiten aan de Gentse Wiedauwkaai breiden stelselmatig uit en er volgen tal van overnames, met in 2011 die van Smeets, de bekende Hasseltse jenever. Later volgen de Nederlandse merken Olifant, Dujardin, Goblet en Eliterna. Bruggeman ontpopt zich tot een echte uitdager op de alcoholische drankenmarkt in de Benelux. In 2018 volgt een grote sprong voorwaarts met de volledige overname van het Nederlandse Inspirits Premium Drinks (IPD), bekend van onder meer de likeuren Café Marakesh, Jachtbitter en de cognac Joseph Guy waarmee ze marktleider zijn.

In 2009 werd het bedrijf een volle dochteronderneming van de Franse drankengroep La Martiniquaise Bardinet, wereldwijd het nummer 7 onder de producenten van gedistilleerde dranken en aperitieven, maar Bruggeman behield zijn naam. Aan die periode komt nu dus een einde.

“De spreekwoordelijke muren tussen Bruggeman in België en IPD in Nederland moeten afgebroken worden. We streven naar een ‘one culture’ bedrijf, en dat doen we onder meer door één nieuwe, gemeenschappelijke naam te kiezen. We vormen voortaan één gestroomlijnde groep, wat het best tot uiting komt in één naam. Ook vanuit commerciële overwegingen is het veel logischer om met één naam naar buiten te treden voor onze Belgische, Nederlandse en Luxemburgse afzetmarkten. We verwachten trouwens dat onze verschillende merken daarvan zullen profiteren”, zegt Lieven Stevens, algemeen directeur van La Martiniquaise Benelux.

Van de vele merken in portefeuille zijn de jenevers van Smeets, Peterman en Hertekamp ​ de bekendste namen in ons land. Daarnaast verdeelt het bedrijf de merken onderdeel van de groep, zoals Scotch whisky (Label 5, Cutty Sark, Glen Moray, …), rum (Saint James, Negrita, …), vodka (Poliakov, Sobieski) en aperitieven (Porto Cruz, …). Maar ook Kidibul, het alcoholvrije feestdrankje voor kinderen, behoort tot de La Martiniquaise groep.

“Ondertussen maakt de verkoop van deze merken 50% uit van onze totale verkoop en verwacht wordt dat de verdere groei voornamelijk gerealiseerd zal worden met deze internationale merken”, aldus Lieven Stevens.

Verkoop in 10 jaar tijd meer dan verdubbeld met Gent als uitvalsbasis

Vandaag produceert La Martiniquaise in de Gentse distilleerderij jaarlijks zo’n 12 miljoen flessen bestemd voor de Benelux-markt en diverse exportlanden. Tussen 2011 en 2021 is de totale verkoop gestegen van 9 miljoen liter naar 21 miljoen liter. Meer dan een verdubbeling. In diezelfde periode ging de omzet van 17 naar 68 miljoen euro, zonder accijnzen. In België is de groep momenteel het nummer vier onder de alcoholische bedrijven. In Nederland bekleedt het de zesde plaats. Gent blijft de uitvalsbasis. De lokale verankering en een gestage groei blijven de prioriteiten.

“Onze ambitie is om onze groei van de afgelopen jaren gestaag verder te zetten. Op termijn willen we in België doorstoten naar de derde plaats. De komende jaren zullen we dan ook extra investeren in de verkoops- en marketingafdeling, maar ook in onze productiefaciliteiten en de logistiek. Het personeelsbestand aan de Wiedauwkaai zal hierdoor stelselmatig aangroeien. Het is niet omdat we van naam veranderen dat we onze roots zouden verloochenen. Gent blijft onze uitvalsbasis voor onze activiteiten in de Benelux”, aldus nog Lieven Stevens.

De nieuwe naam ‘La Martiniquaise Benelux’ wordt vanaf 1 januari 2023 in gebruik genomen.

 

Kerngegevens La Martiniquaise Benelux:

  • Opgericht in 1884 onder de naam Bruggeman
  • Een 60-tal merken in portefeuille waaronder: Peterman, Smeets, Hertekamp, Olifant, Café Marakesh, Joseph Guy, … + verdeelt tal van merken van La Martiniquaise Bardinet zoals Label 5, Poliakov, Saint James, Cruz, Kidibul, …
  • Belgische marktleider in verkoop van jenever (marktaandeel van 49%) en marktleider in Nederland met cognac (marktaandeel van 35%)
  • Omzet: 68 miljoen euro (2021)
  • Aantal werknemers: 85
  • Verkochte volume: 21 miljoen liter (2021)
  • www.bruggeman.be, maar vanaf 01/01 www.lmbenelux.com
  • Productiesite en kantoor in Gent (B) en kantoor in Capelle a/d Ijssel (NL)

Kerngegevens La Martiniquaise groep:

  • Opgericht in 1934
  • Hoofdkantoor: Parijs, Frankrijk.
  • 38 vestigingen wereldwijd waaronder productiebedrijven in Schotland, Portugal, Martinique, Italië, Frankrijk, Spanje en België.
  • Omzet: 1,3 miljard euro (2022)
  • Enkele bekende merken in portefeuille: Label 5, Sir Edward’s, Cutty Sark, Poliakov, William Peel, Sobieski, Saint-James, Porto Cruz, …
  • Aantal werknemers: 3500 medewerkers wereldwijd
  • Marktleider in Frankrijk in segment van sterkedrank, nummer 7 wereldwijd.

www.la-martiniquaise.com

 

Perscontact:

Gunter Huyghe, PR-consultant Bepublic

[email protected], + 32 495 79 73 96

 

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be