Hackers starten marathonzoektocht naar oplossing voor mobiliteit

Hackathon ‘Mobility of the Future’ van start in Groot-Bijgaarden

Op 48 uur tijd - zonder te slapen - oplossingen bedenken voor ons verkeer. Dat is waar zo’n 250 webontwikkelaars gisteravond aan begonnen zijn voor de mobiliteits-top ‘Mobility of the Future’ in Groot-Bijgaarden. Twee dagen lang gaan ze via technologie op zoek naar creatieve oplossingen om ons verkeer veiliger te maken en files op te lossen.

Verkeerslichten die automatisch op groen springen voor een ziekenwagen, straatverlichting die zich aanpast aan het verkeer of voertuigen die met elkaar communiceren. Tot zaterdagavond zullen 250 webontwikkelaars en -designers zich buigen over de uitdagingen van onze mobiliteit van morgen. Concreet krijgen ze vier vraagstukken voorgeschoteld: ‘veiligheid op de weg’, ‘efficiëntie van bestuurder en vloot’, ‘flexibeler en toegankelijker openbaar vervoer’ en ‘een Belgisch fietsnet’.

Hackathons steeds populairder

Deze marathonbijeenkomsten - in het wereldje ook wel hackathons genoemd - worden alsmaar populairder. Initiatiefnemer Junction organiseerde in België al een tiental hackathons en weet waar het succes ligt.

“Op een hackathon is kruisbestuiving tussen mensen met verschillende achtergronden mogelijk. Er worden verschillende teams gevormd die in één weekend van probleem naar oplossing gaan. In de teams zitten designers, webontwikkelaars en mensen met een achtergrond in bijvoorbeeld recht of marketing bij elkaar. Die brengen we allemaal samen om zo ons mobiliteitsprobleem van morgen op te lossen.”

Askim Kintziger, Mobility of the Future

Nieuw talent

De deelnemers krijgen workshops en coaching van experts. Meer dan twintig bedrijven en organisaties, zoals Telenet, Febiac, De Lijn en het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare Werken investeren in deze hackathon. Want ook voor hen zijn deze bijeenkomsten interessant. Om te onderzoeken hoe we ons verkeer slimmer kunnen maken via technologie, en om nieuw talent te ontdekken.

“Als leverancier van connectiviteit is er een belangrijke taak voor ons weggelegd. Zeker als het gaat om mensen en dingen met elkaar in verbinding te brengen. Bijvoorbeeld: lichten die op groen springen als er hulpdiensten passeren, of auto’s die helemaal autonoom rijden, dynamische verkeersborden die zich aanpassen naargelang de verkeerssituatie. We beseffen dat we dit niet alleen kunnen: partners zoals Mobility of the Future kunnen ons hierbij helpen.”

Sam Schellekens,  Business Development Manager Telenet

Op zaterdagavond stellen de deelnemers hun uitgewerkte oplossingen aan een vakjury voor. De drie winnende teams krijgen de kans om hun ideeën werkelijkheid te laten worden, samen met de partners. Zo stelt Telenet zijn Innovatiecentrum bijvoorbeeld open voor de winnaars.

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be