Helft Belgen doet kapot huishoudelektro te snel weg

Elektroretailer Vanden Borre roept de Belg op om te herstellen in plaats van nieuw te kopen

1 op de 2 Belgen doet zijn koffiezetapparaat, stofzuiger, wasmachine, muziekinstallatie of een ander elektrotoestel dat gebreken vertoont eerder weg dan het te (laten) repareren. Dat blijkt uit een rondvraag van elektrowinkel Vanden Borre bij 2.000 Belgen. Belangrijke redenen daarvoor zijn de reparatiekost, maar ook de beperkte kennis van de Belg over het onderhoud. De elektrowinkel wil meer inzetten op sensibilisering en zijn klanten bewust maken van hoe ze de levensduur van hun toestellen kunnen verlengen. Daarom paste Vanden Borre eerder al hun bekende Akte van Vertrouwen aan. Om hun missie nog meer te benadrukken, dient Vanden Borre nu de schroevendraaier in bij de wedstrijd ‘Beste product van het jaar’. “Want wie herstellen zegt, denkt automatisch aan de schroevendraaier die hiervoor wordt gebruikt.”

De Belg springt weinig duurzaam om met elektronische apparaten die niet meer goed werken. Vooral kleine elektrotoestellen zoals strijkijzers of koffieapparaten belanden al snel in de vuilnisbak. Voor 63% van de Belgen speelt het financiële kostenplaatje een belangrijke rol: zij gaan er vanuit dat een reparatie te veel geld kost en overwegen daarom de mogelijkheid niet eens. En het is net die redenering die Vanden Borre wil aanpakken.

“Het is belangrijk dat mensen goed geïnformeerd worden over hoe ze duurzaam met hun huishoudtoestellen kunnen omgaan. Als elektroketen spelen wij hier een belangrijke rol, door al vlak na de aankoop informatie te geven aan klanten over het correct onderhoud van hun toestel. Zo willen we de klant ook beter laten begrijpen dat het altijd een goed idee is om eerst na te gaan of een toestel te repareren valt, in plaats van het weg te gooien of te laten rondslingeren.” ​ ​
- Stefanie Soetens, Manager dienst-na-verkoop groot elektro bij Vanden Borre

Bijna helft van de Belgen kan niet onderhouden

Belgen die hun apparaat niet laten herstellen, geven daar in 4 op de 10 gevallen als reden voor dat ze niet kunnen inschatten of een apparaat wel te repareren valt. Maar ook hoe ze een apparaat goed moeten onderhouden, is voor veel Belgen een vraagteken: 47% zegt geen idee te hebben hoe ze dat moeten doen. Vooral jongeren (jonger dan 34) geven aan dit niet te weten. Nochtans kunnen goed onderhouden elektronische apparaten volgens Vanden Borre nog lang meedraaien.

"1 op de 2 pannes kan vermeden worden door een elektrotoestel beter te onderhouden. Dat bleek uit onze duurzaamheidsbarometer. Door bijvoorbeeld je wasmachine zelf regelmatig een onderhoudsbeurt te geven, zal hij op termijn ook langer meegaan. Ook hier kunnen we als elektrowinkel onze klanten begeleiden en hen leren hoe ze hun toestellen beter kunnen onderhouden. Een elektrotoestel is, mits de juiste handelingen, een product dat heel wat jaren dienst kan doen.. En in de meeste gevallen is het ook beter voor de portefeuille, als je toestel langer meegaat."
-
Stefanie Soetens van Vanden Borre

Aangepaste Akte van Vertrouwen

Vanden Borre grijpt de resultaten van de bevraging aan om de Belg op te roepen duurzamer om te springen met elektro-apparaten en stil te staan bij hoe ze hun huishoudtoestellen kunnen onderhouden. Daarom voegde het bedrijf vorig jaar de pijler duurzaamheid toe aan zijn bekende ‘Akte van Vertrouwen’. Ook de abonnementsservice ‘Vanden Borre Life’ speelt in op deze duurzaamheidsmissie, want de elektrowinkel geeft in dat geval onderhoudsadvies op maat van de abonnee. Zo leggen ze uit wanneer een toestel onderhoud nodig heeft en verduidelijken hoe een klant dit het beste doet. En als een toestel toch in panne zou vallen, wordt het kosteloos hersteld door de eigen Vanden Borre-techniekers. Zelfs toestellen die niet bij Vanden Borre werden aangekocht, zijn gecoverd mits een eenmalige fee.

"Het is de wegwerpcultuur die we willen aanpakken. Ons hoofddoel is niet langer om zomaar apparaten te verkopen, maar om onze klanten te leren duurzaam om te gaan met hun toestellen, door ze goed te onderhouden en te laten herstellen. Mensen denken te snel dat een toestel aan vervanging toe is, terwijl reparatie in 87% van de gevallen zeker mogelijk is.”
- Charles-Henri de Maleissye, CEO Vanden Borre

De schroevendraaier als product van het jaar

De elektrozaak wil ook symbolisch een lans breken voor de herstelcultuur. Daarom dient Vanden Borre de schroevendraaier – dé tool bij uitstek om apparaten te herstellen - in bij de wedstrijd ‘Beste product van het jaar’, waarbij consumenten jaarlijks kunnen stemmen voor hun favoriete product. ​

“Wie herstellen zegt, denkt automatisch aan de schroevendraaier die hiervoor wordt gebruikt. Ook onze hersteldiensten maken volop gebruik van een schroevendraaier. In het kader van onze duurzaamheidsoproep is het voor ons dus een symbolische zet met heel wat achterliggende betekenis.”
- Charles-Henri de Maleissye , CEO bij Vanden Borre

Stemmen op de schroevendraaier kan nog tot 25 mei op https://www.besteproductvanhetjaar.be/511

Stefanie Soetens

Team Leader After Sales, Vanden Borre

Elke De Vuyst

Marketing & Communication Manager, Vanden Borre

Sander Vanlouwe

PR Consultant, Bepublic

 

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be