Helft Belgen heeft meer respect voor vrijwilligers en essentiële beroepen na crisisjaar

Eerste Nationaal Dankbaarheidsonderzoek:

  • 7 op de 10 Belgen beseffen meer dan ooit hoe belangrijk het is om ‘dank u’ te zeggen
  • 1 op de 5 Belgen zegt meer dankjewel
  • Een kwart van de Belgen beseft dat ze nog te weinig mensen bedanken

 

1 op de 5 Belgen geeft aan dankbaarder geworden te zijn voor wat ze hebben door de coronacrisis en de overstromingen. Ook ons respect voor vrijwilligers en essentiële beroepen is toegenomen. Maar het kan nog beter: een kwart van de Belgen geeft toe dat ze nog te weinig dankjewel zeggen, hoewel 9 op de 10 zelf een goed gevoel krijgen wanneer ze iemand bedanken. Dat alles blijkt uit het eerste Nationale Dankbaarheidsonderzoek van chocolademerk merci in samenwerking met iVox bij 1.000 Belgen.

De voorbije twaalf maanden waren voor heel wat landgenoten geen pretje: naast de coronacrisis gooiden ook de overstromingen roet in het eten van heel wat Belgen. Toch hadden al die tegenslagen ook een positief effect: we zijn met z’n allen dankbaarder geworden voor wat we hebben. Bijna 7 op de 10 Belgen (67%) hebben het afgelopen jaar beseft hoe belangrijk het is om anderen eens te bedanken voor hun steun, werk of goede zorgen. Vooral 55-plussers hebben die klik gemaakt (76%), zo blijkt uit het onderzoek van het bedrijf Storck, dat de merci-chocolaatjes op de markt brengt.

We hebben het afgelopen jaar een mentaliteitswijziging gezien bij heel wat Belgen. Waar we voor corona heel wat zaken voor vanzelfsprekend aannamen, heeft de crisis dat ingrijpend veranderd. We merken nu met z’n allen hoe belangrijk het is om anderen eens expliciet te bedanken. Niet alleen met een simpel woordje ‘bedankt’, maar ook met een gebaar of kleinigheidje.

Tom Verstappen, Managing Director Storck België

Helft Belgen heeft meer respect voor essentiële beroepen

De coronacrisis en overstromingen hebben er voor gezorgd dat één op de twee Belgen (50%) meer respect heeft gekregen voor vrijwilligers. Meer dan 4 op de 10 (44%) hebben vandaag ook meer aanzien voor essentiële beroepen, zoals zorgpersoneel, politie en winkelpersoneel, omdat ze hun job bleven uitvoeren in moeilijke en/of gevaarlijke omstandigheden. De meerderheid van de Belgen (79%) heeft tijdens de voorbije twaalf maanden ingezien hoezeer we essentiële beroepen nodig hebben. Meer dan één op de twee Belgen vindt dat hulpdiensten en het zorgpersoneel, maar ook jobs zoals leerkrachten en kappers daarom een extra bedankje verdienen voor al het werk dat ze gedaan hebben.

Amper 4 op de 10 Belgen krijgen elke dag een bedanking. Een kwart van onze landgenoten beseft dat ze eigenlijk nog te weinig dankjewel zeggen in het dagelijkse leven. Nochtans kan een welgemeende dankjewel – al dan niet met een klein cadeautje – iemands dag goed maken. Als Belg spreken we niet heel vaak openlijk over onze gevoelens, in tegenstelling tot bijvoorbeeld onze noorderburen. De coronacrisis heeft dat tij duidelijk wel wat gekeerd. Het is belangrijk dat we dat respect de komende jaren verderzetten. Niet alleen naar mensen die werken in essentiële beroepen, maar ook naar onze geliefden, vrienden, familie en kennissen.

Tom Verstappen, Managing Director Storck België

Corona doet Belg leven meer waarderen

Meer dan de helft van de Belgen (53%) geeft aan dat ze dankbaarder zijn geworden voor het leven na de rollercoaster van het voorbije jaar. Bijna 7 op de 10 (68%) beseffen nu meer dan vroeger hoe belangrijk vrienden, familie en buren zijn. Opvallend: het zijn vooral Belgen die zelf vrijwilligerswerk hebben gedaan tijdens de coronacrisis of de overstromingen, die extra dankbaar geworden zijn voor wat ze hebben.

Tot slot: meer dan 7 op de 10 Belgen (72%) bedanken iemand graag door een kleinigheidje te geven. De meesten (57%) doen dat – zoals het een echte Belg betaamt – het liefst met chocolade of pralines.

***

Over merci

merci is een merk van chocolaatjes dat wordt gemaakt door het Duitse bedrijf August Storck. De merci-chocolaatjes worden in België vaak gebruikt als klein cadeautje om iemand te bedanken of appreciatie te tonen.

August Storck maakt al tientallen jaren suikerwerk en chocoladespecialiteiten. Het bedrijf, dat in 1903 begon als zoetwarenfabriek, is nog een familiebedrijf en behoort tot de grootste suikerwerkproducenten ter wereld. Storck heeft naast merci ook de merken Knoppers, Werther’s Original en Toffifee in portefeuille. Voor meer informatie: www.storck.be

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be