Helft meer kmo’s investeert in cyberbeveiliging na strengere privacywet

De invoering van de strengere Europese privacyregels zet kmo’s aan om hun beveiliging tegen cyberaanvallen onder de loep te nemen. Dat stelt het adviesbureau BDO België. Het bedrijf kreeg sinds 25 mei 50% meer vragen van kmo’s om de beveiliging van hun IT-systemen door te lichten.

De nieuwe privacywetgeving (GDPR) verplicht bedrijven om de gegevens van personen beter te beschermen. Een datalek waarbij persoonsgegevens op straat belanden, kan tot hoge boetes leiden. Uit angst voor die boetes beginnen de Belgische kmo’s in cyberbeveiliging te investeren.

“GDPR heeft de aandacht van de Belgische kmo gevestigd op cyberbeveiliging. Daar waar bedrijven de eerste zes maanden van 2018 de focus op de formele juridische kant van GDPR legden, bekommeren kmo’s zich sinds de invoering van GDPR om de IT-beveiliging van hun gegevens.”
Koen Claessens, Partner Risk Advisory Services van BDO België

Te weinig aandacht voor bescherming productie en logistiek                 

Grootbanken en multinationals hebben de laatste jaren al heel wat investeringen gedaan in cyberbeveiliging. Nu starten de Belgische kmo’s een inhaalbeweging. Volgens BDO een goede zaak, maar de focus ligt te sterk op de bescherming van persoonsgegevens. “Bedrijven stellen zich te weinig vragen rond de bescherming van hun productie, logistiek en intellectuele eigendom”, zegt BDO. En daar is de potentiële impact van cyberincidenten nog veel groter.

Europa voerde naast GDPR in mei nochtans een andere richtlijn in, de zogenaamde NIS Directive. Die richtlijn moet onze essentiële diensten zoals energie, water, telecom en ziekenhuizen beter beschermen tegen spionage en terrorisme. Een maatregel die de vraag naar cyberbeveiliging nog verder omhoog zal stuwen de komende maanden.

“De NIS-wetgeving is vandaag nog vrij vaag, maar eens concreet zal ze net als GDPR vandaag een impact hebben op heel wat organisaties en aanleiding geven tot meer investeringen in cybersecurity. Er valt in België dus nog een grote stijging van de vraag naar cyberdiensten te verwachten.”
Koen Claessens van BDO

Ethische hackers vanuit Israël

Nu kmo’s de noodzaak inzien van cyberbeveiliging, bouwt BDO België zijn cybersecurity team verder uit. Maar BDO doet ook een beroep op cyberexperten uit andere landen. Zo schakelt BDO een 50-tal ethische hackers in van het Cyber Security Center van BDO Israël om na te gaan hoe goed Belgische kmo’s beveiligd zijn.

“Ethische hackers zijn het sluitstuk bij de beveiliging tegen cyberaanvallen. Zij gaan via penetration testing na of de beveiliging geen lacunes vertoont waar cybercriminelen misbruik van kunnen maken. Bij BDO België doen we beroep op de ethische hackers van BDO Israël. Tel Aviv wordt het nieuwe Silicon Valley voor cybersecurity.”
Koen Claessens

Over BDO
BDO is een internationaal opererende adviesorganisatie, met een solide reputatie in financiële dienstverlening (Audit, Corporate Finance, Accounting, Tax & Legal) en ander gespecialiseerd advies, waaronder Strategy & Organisation, People, Interim Management, Digital en Risk.  Het advieskantoor begeleidt een brede klanten-basis van grote, internationale bedrijven, (familiale) KMO’s tot privépersonen.

De BDO aanpak is integer, hands-on en pragmatisch, resultaats-gericht én met een juiste focus op de noden van de klant.  Ondernemingen hebben steeds één direct aanspreekpunt, en BDO's kantoor bevindt zich in de directe nabijheid.

In België heeft BDO 700 Partners en medewerkers verspreid over het hele land. BDO werkt vanuit 11 vestigingen in Antwerpen, Brussel Airport, Brussel Centrum (2),  Gent, Hasselt, La Hulpe, Liège, Mechelen, Namur-Charleroi en Roeselare.

BDO maakt deel uit van een sterk internationaal netwerk dat met een ploeg van meer dan 75.000 Partners en medewerkers actief is in 162 landen.

www.bdo.be

Bert Bouserie

PR Consultant , Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be