Helft moeders wil geen cadeau voor Moederdag

Volgens studie iVOX en SOS Kinderdorpen geeft Belg gemiddeld 34 euro uit aan moederdaggeschenk

Meer dan de helft van de moeders ruilt een tastbaar cadeau voor Moederdag graag in voor een - kosteloos - gezinsmoment. Dat blijkt uit een onderzoek dat iVOX uitvoerde in opdracht van SOS Kinderdorpen. De internationale ngo roept daarom op om de moederdagcadeaus dit jaar te laten voor wat ze zijn en met de uitgespaarde centen een warme thuis te bieden aan kinderen die niet bij hun ouders opgroeien.

Uit een bevraging bij 1.000 Belgen blijkt dat we gemiddeld 34,2 euro uitgeven aan een cadeau voor Moederdag. De enquête brengt ook een opvallende trend aan het licht: 54 procent van de moeders verkiest een moment met het gezin (een wandeling, picknick, ontbijt op bed, …) boven een tastbaar geschenk zoals bloemen of juwelen.

De resultaten komen uit een analyse van onderzoeksbureau iVOX op vraag van de internationale kindorganisatie SOS Kinderdorpen. Die laatste wilde in kaart brengen hoeveel geld mensen gemiddeld spenderen aan een moederdaggeschenk en welk type cadeau moeders verkiezen. Uit de enquête blijkt nog dat vooral de moeders in de leeftijdscategorie van 35 tot 54 jaar oud weinig belang hechten aan materiële appreciatie op Moederdag: 66,4 procent kiest voor gezellig samenzijn met haar gezin. Slechts 18,6 procent van de moeders geeft aan liever een tastbaar geschenk te krijgen.

Pedagoog Hans Van Crombrugge is niet verbaasd over de resultaten. “Moeders krijgen graag erkenning via emotionele of symbolische geschenken, omdat die voor hen een sterkere bevestiging zijn van de relatie met hun kinderen dan een louter materieel cadeau.”

Een warme omgeving voor kwetsbare kinderen

SOS Kinderdorpen zet zich als internationale ngo in voor kinderen zonder ouderlijke zorg en kinderen uit ‘risicovolle’ gezinnen. Daarbij gaat het over kinderen die om verschillende redenen niet bij hun ouders opgroeien of over kinderen waarvan de ouders niet tegemoetkomen aan de fundamentele fysieke en emotionele noden van hun kind. De organisatie wil de resultaten van dit nieuwe onderzoek aangrijpen om een oproep te doen voor Moederdag.

“Wereldwijd groeit één op de tien kinderen op zonder de liefdevolle zorg van een mama of papa. Wij willen deze kinderen een warme thuis bieden, zodat ze zich beter kunnen ontplooien als volwassene. Iedereen die op 13 mei een warm en kosteloos gezinsmoment plant voor Moederdag en het uitgespaarde geld schenkt aan ons doel, helpt mee een gezonde omgeving te creëren voor deze kinderen.”

Hilde Boeykens, directrice van SOS Kinderdorpen

 

“De laatste decennia groeit het 'sociale bewustzijn' om anderen te laten delen in het eigen familiaal geluk. Daklozen een kerstmaal geven met Kerstmis, bij geboorte een bankrekeningnummer opgeven van een hulporganisatie, ... Ook Moederdag is een opportuniteit om te denken aan andere kinderen en moeders die minder geluk hebben - want gedeelde vreugd is dubbele vreugd."

Hans Van Crombrugge, pedagoog

BV's doen oproep

Om zijn oproep kracht bij te zetten, lanceert SOS Kinderdorpen een webshop waarop je - voor Moederdag - een warm moment kan kopen in plaats van een fysiek cadeau.

Onder meer actrices Gilda De Bal en Els Dottermans roepen hun kinderen in een videoboodschap op om dit jaar geen cadeau te kopen, maar gewoon een dagje samen iets te doen.

Wereldwijd groeien 220 miljoen kinderen op zonder de liefdevolle zorg van een familie. Dat brengt hun veiligheid, ontwikkeling en toekomst ernstig in gevaar. SOS Kinderdorpen zorgt ervoor dat die kinderen opgroeien in een warme thuis, zodat ze gewoon kind kunnen zijn en opgroeien tot sterke volwassenen. En dat in 135 landen, waaronder België.

Karlien Collen

PR consultant, Bepublic

Tom Moons

Communicatie, SOS Kinderdorpen

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be