Hoge werkdruk en personeelstekort leiden tot klantenstops bij boekhouder-accountants
Complexe regelgeving en toenemende administratieve lasten, personeelstekorten en hoge klantverwachtingen: breed onderzoek van Wolters Kluwer bij meer dan 600 accountants legt pijnpunten in de sector bloot.
Accountants voeren klantenstop in: impact het meest merkbaar voor zelfstandigen en mensen met bijberoep.
7 februari 2024
Mechelen – 7 februari 2024 - Bijna 1 op 2 accountantskantoren wil niet meer groeien of wil zelfs zijn activiteiten terugschroeven omwille van de hoge werkdruk. 58% van de accountants geeft aan dat het verminderen van de werkdruk de topprioriteit is, eerder dan te investeren in digitale tools of het opleiden van werknemers. Dit staat haaks op het toenemende aantal startende bedrijven en eenmanszaken, die omwille van toenemende complexiteit, vaak een accountant nodig hebben. Dit blijkt uit een breed onderzoek van software- en informatieleverancier Wolters Kluwer en sectorfederatie ITAA bij onder meer dan 600 accountants in België. "Accountantskantoren worden gedwongen hun groei af te remmen: ze worden selectief in het aannemen en bedienen van hun klanten en voeren zelfs klantenstops in. Dit heeft nu al een impact, vooral voor zelfstandigen of mensen met een bijberoep. Deze groep heeft moeite om een accountant te vinden. Dit kan op termijn een nog acuter probleem worden," getuigt Johan Jacobs, directeur van accountantskantoor Konsilanto.
Het beroep van accountant staat al enkele jaren op de lijst van knelpuntberoepen van de VDAB. Ook dit jaar staat het weer in de top 10. Ook accountants ervaren dit: 73% van de ondervraagde kantoren geeft aan dat het aantal klantendossiers de afgelopen jaren is toegenomen. Tegelijkertijd is het aantal werknemers bij ongeveer de helft gelijk gebleven (42%) of zelfs gedaald (14%). Door de moeilijkheid om personeel te vinden, hogere verwachtingen van klanten en complexe (nieuwe) regelgeving en administratieve lasten vanuit de overheid, blijft de werkdruk voor accountants toenemen. Daarom zegt meer dan de helft (58%) dat het verminderen van de werkdruk de absolute topprioriteit is.
“Accountants zijn overbevraagd door de administratieve last die de overheid oplegt”, stelt Bart van Coile, Voorzitter bij het Instituut voor de Belastingadviseurs en de Accountants (ITAA). “Alles wordt altijd maar complexer, wetboeken wijzigen voortdurend, waardoor er steeds nieuwe kennisopbouw vereist is. Ook de digitalisering speelt een rol. Uiteraard helpt die om bepaalde processen sneller en meer geautomatiseerd te laten verlopen. Maar tegelijk nemen hierdoor ook de verwachtingen van de klant toe. Die wil bijvoorbeeld alle info steeds up to date in het online portaal terugvinden.”
Klantenstop
Het gevolg is dat kantoren hun groeiambities bijstellen. Bijna 1 op de 2 kantoren (46%) geeft aan niet meer te willen groeien of zelfs inkrimpen. Voor eenmanszaken ligt dit aandeel nog hoger (54%). Dit resulteert vaak in een beslissing om zeer selectief nieuwe klanten aan te nemen of zelfs bepaalde klantengroepen niet meer aan te nemen. Deze trend staat haaks op het feit dat er steeds meer bedrijven starten in België. In 2022 zijn er in België meer dan 120.000 nieuwe btw-plichtige bedrijven gestart, wat neerkomt op een jaarlijkse groei van 4,5%.1 Ook het aantal zelfstandigen, zowel in hoofdberoepen als in bijberoepen, blijft stijgen.2 Vooral deze laatste groep zou de impact van de druk op accountantskantoren kunnen voelen.
"Om de werkdruk onder controle te houden, nemen kantoren hun toevlucht tot maatregelen zoals klantenstops. In de praktijk maakt dit het vooral voor eenmanszaken of het bijberoep moeilijker om een accountant te vinden, omdat accountants zich liever richten op klantprofielen waaraan ze meer diensten kunnen aanbieden. Zelf besluiten we ongeveer drie tot vier keer per maand om zo'n klant af te wijzen. We verwijzen ze door naar online tools waarmee ze zelf hun boekhouding kunnen doen en aan de nodige verplichtingen kunnen voldoen, voor specifiek advies kunnen ze nog altijd bij ons terecht als dat nodig is. Maar het blijft een potentiële barrière, die ook een belemmering kan vormen voor het starten van een bedrijf in bijberoep of het doorgroeien naar een hoofdberoep," meent Johan Jacobs, directeur van accountantskantoor Konsilanto.
Blijven focussen op digitale tools
Wolters Kluwer ziet de komende jaren ook een belangrijke rol weggelegd voor het blijven opbouwen van kennis over digitale tools. De afgelopen jaren hebben veel kantoren geïnvesteerd in digitalisering en 43% van de kantoren geeft nog steeds aan dat dit een van hun topprioriteiten is.
"Digitalisering is een hot topic en kan niet langer genegeerd worden in de boekhoudsector. Digitale tools hebben het potentieel om de werklast van accountants te verlichten. Met software kunnen repetitieve taken worden geautomatiseerd zodat accountants zich kunnen richten op inhoudelijk werk. Het is belangrijk dat accountants soepel leren werken met de programma's om er het maximale uit te halen. Naast het aanbieden van e-learning programma's en tips & tricks webinars, zijn we begonnen met het opzetten van customer success teams die klanten optimaal begeleiden bij het gebruik van de software om de werkdruk voor accountants te verminderen," zegt Niels Priem, Managing Director Wolters Kluwer Tax and Accounting Benelux.
Accountancy Challenges Webinars
Als wereldwijde software- en informatieleverancier voor accountants houdt Wolters Kluwer de vinger aan de pols van wat er speelt in de markt. Daarom lanceert Wolters Kluwer de nieuwe webinarserie "Accountancy Challenges". Een eerste webinar behandelt het onderwerp "Accounting Trends: hoe zie jij als accountant de toekomst tegemoet?". In de loop van 2024 volgen meer webinars en blogs met expertinzichten. Deze zullen gaan over belangrijke onderwerpen in de accountancybranche, zoals digitalisering, veranderende wet- en regelgeving en nieuwe wetgeving zoals de digitale factuur en ESG-rapportage. https://www.wolterskluwer.com/nl-be/expert-insights/accountancy-trends-2024
Over Wolters Kluwer
Wolters Kluwer (EURONEXT: WKL) is een wereldwijde leider in informatie, software en diensten voor professionals in de gezondheidszorg, belastingen en boekhouding, financiële en corporate compliance, wet- en regelgeving, en corporate performance en ESG. Wij helpen onze klanten elke dag kritieke beslissingen te nemen door deskundige oplossingen te bieden die diepgaande domeinkennis combineren met gespecialiseerde technologie en diensten.
Wolters Kluwer rapporteerde in 2022 een jaaromzet van €5,5 miljard. De groep bedient klanten in meer dan 180 landen, heeft vestigingen in meer dan 40 landen en heeft wereldwijd ongeveer 20.900 mensen in dienst. Het hoofdkantoor is gevestigd in Alphen aan den Rijn, Nederland.
Ga voor meer informatie naar www.wolterskluwer.com en volg ons op LinkedIn, Facebook en YouTube.