Impact Week wil Belgische bedrijven en investeerders meetrekken in internationale opmars van impactfinanciering

Slechts 1 % van Belgische investeringen zijn impactgedreven: “Ambitie is maal 10 tegen 2030”

29 september 2022 - Amper één procent van alle Belgische investeringen mikt op concrete en meetbare maatschappelijke impact. Een bijzonder mager rapport voor ons land, vindt IF Belgium, een consortium van acht Belgische organisaties, allemaal actief als impactfinanciers in België. Ze organiseren daarom eind november de eerste Belgische Impact Week. Het organiserende consortium IF Belgium krijgt meteen ook de steun van verschillende grote bedrijven. Binnen de week met tal van conferenties, ronde tafels en Europese netwerkevenementen zijn drie momenten helemaal toegespitst op de Belgische context: de openingsavond op maandag in de Bozar, de Belgian Impact Day op woensdag in Maison de la Poste en de Impact Fair van woensdag tot vrijdag in Gare Maritime. ​ ​ Met het initiatief en door expliciet toe te spitsen op de Belgische context, wil IF Belgium de positie van België op de internationale impactkaart verbeteren én impactfinanciering bekender maken in ons land. “Want voor veel Belgische investeerders en ondernemers geldt helaas nog het cliché onbekend is onbemind”, zeggen de initiatiefnemers. “Onze ambitie is dat tegen 2030 minstens tien procent van de Belgische investeringen een duidelijk maatschappelijk rendement behalen. Dat is maal tien tegenover vandaag, een haalbare noodzaak.”

Geld niet zien als doel op zich, maar ​ als middel om onze samenleving en de planeet duurzaam te verbeteren. Dat is kort gezegd de filosofie achter impactgedreven financieren. Impactfinanciering verschilt van klassieke filantropie door het ondernemende en resultaatsgedreven aspect, het gaat niet om liefdadigheid. Maar impactfinanciering verschilt ook van klassiek investeren, omdat niet alleen het financiële, maar ook het maatschappelijke rendement van belang is.

“Impactfinanciers vinden het duurzamer om een sociaal of ecologisch probleem vanuit een economische logica aan te pakken, dan alleen te laten afhangen van giften uit liefdadigheid of subsidies van de overheid. Daarom geven ze de maatschappelijke impact van hun investeringen een doorslaggevend gewicht. Als ze moeten kiezen tussen een mogelijk lager financieel rendement én maatschappelijke impact of een maximaal financieel rendement zonder positieve impact, dan kiezen ze resoluut voor de impact. Die beweging maakt al jaren sterk opmars in het Verenigd Koninkrijk en ook in Nederland en Frankrijk is er intussen een sterk ecosysteem. Ons land blijft helaas achter. Met de Impact Week willen we internationale aansluiting vinden en impactfinanciering ook in België breder bekendmaken en verankeren.” – Steven Serneels, mede-initiatiefnemer Impact Week en impactinvesteerder

Beperkte opmars moet sneller

Ook al zijn ethische beleggingsfondsen wereldwijd in opmars, slechts vijf procent van alle Belgische investeringen is geïnvesteerd in projecten met specifieke duurzaamheidsdoelstellingen. Slechts één procent van het Belgische belegde vermogen trekt vandaag voluit de kaart van de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Voor de beleggingen die sociale impact vooropstellen, gaat het om slechts 0,1 procent van het totale Belgische belegde vermogen.

"Bij de FPIM hebben we onze investeringsstrategie verruimd naar thema's als impact, mobiliteit en energie, waarvoor we co-investeerders zoeken uit de privésector. Maar we merken dat het zeer moeilijk is om zulke co-investeerders te vinden voor impactinvesteringen, en institutionele investeerders in het bijzonder komen vandaag nog maar zeer zelden aan boord. In de meeste gevallen co-investeren we nu dan ook met individuele investeerders, die echter niet altijd dezelfde slagkracht hebben. Daarom zijn we genoodzaakt om in kleinere projecten te investeren." – Céline Vaessen, mede-initiatiefnemer Impact Week en directeur investeringen van de financiële tak van de Federale overheid (FPIM)

Doelpubliek

De Impact Week richt zicht op investeerders en ondernemers die meer willen weten over het hoe en waarom van impactfinanciering, die knowhow willen uitwisselen en die hun impactnetwerk verder willen uitbouwen. Hoe meer Belgen de beweging versterken, hoe liever. In het bijzonder willen de initiatiefnemers vermogensbeheerders, bankiers, captains of industry, CEO’s, politici, change makers en family offices bereiken. Ze verwachten ook interesse van jonge generaties vermogende Belgen.

“Wat mij heel sterk opvalt, is dat tweede en derde generaties van Belgische ondernemersfamilies verder kijken dan de historische activiteiten van het bedrijf. Want die zitten vaak al erg goed in elkaar. Jongere generaties stellen zich de vraag hoe ze zelf, maar ook hun familie en het bedrijf, een positieve impact kunnen hebben op onze samenleving. Bij de samenstelling van het programma hebben we ervoor gezorgd dat die vragen, die volop leven bij die twintigers en dertigers, uitgebreid aan bod komen.” – Piet Colruyt, mede-initiatiefnemer Impact Week en sociaal impactinvesteerder

 

Programma

De Impact Week is een co-creatie van het Belgische consortium IF Belgium, het wereldwijde netwerk van sociaal ondernemers Ashoka en de European Venture Philantrophy Association (EVPA). Het consortium IF Belgium bestaat uit Solifin, de Koning Boudewijnstichting, STG/FGF, Kois, Incofin, Bio Invest, Impact Capital, FPIM en Steven Serneels. Door de co-creatie-aanpak, geven EVPA en Ashoka de eerste Belgische Impact Week van IF Belgium meteen een Europese dimensie en zullen uiteraard ook Europese impactinvesteerders, beleidsmakers, bankiers en (sociale) ondernemers aanwezig zijn.

Op maandagavond 28 november 2022 vindt in aanwezigheid van Emmanuel Faber en Marilou Van Golstein Brouwers de feestelijke opening van de Impact Week plaats in de Brusselse Bozar. Die avond wordt nieuw onderzoek toegelicht over impactfinancieren in België, in internationaal vergelijkend perspectief. Dat onderzoek is een nulmeting, wat een goed beeld moet geven van waar België staat, waar de pijnpunten en de opportuniteiten liggen. Het nulmetingsonderzoek is het eerste wapenfeit van het nieuwe Institute for Impact Finance Belgium, dat maandagavond ook officieel boven de doopvont wordt gehouden.

De rest van de Impact Week vindt plaats in Gare Maritime en Maison de la Poste, op de Brusselse Tour&Taxis-site. De Belgian Impact Day op woensdag 30 november 2022 staat in het teken van inspiratie voor vooral Belgische investeerders, beleidsmakers, financiële instellingen en ondernemers. Deelnemers aan de Belgian Impact Day kunnen kiezen uit drie sporen, inspiration, learning en matching. Doorlopend van woensdag tot vrijdag komen succesvolle impactfinanciers en impactondernemers hun verhaal brengen tijdens de Impact Fair. Dinsdag 29 november 2022 vindt de jaarlijkse Changemaker Summit van Ashoka plaats, donderdag 1 en vrijdag 2 december 2022 wordt de jaarlijkse EVPA-conferentie gehouden.

Het gedetailleerde programma, dat de komende weken nog wordt uitgebreid, is beschikbaar via www.if-belgium.be

Perscontact en interviews

Céline Vaesen (FPIM/SFPI), Steven Serneels, Piet Colruyt (Impact Capital) en Loïc De Cannière (Incofin) – samen het Steering Committee - zijn beschikbaar voor toelichting en interviews.

IF Belgium geeft journalisten de mogelijkheid om, mits aanvraag vooraf, het openingsevent en/of de Belgische Impact Day bij te wonen.

Els Depoortere

Eventsmanager, Impact House & Impact Week

Diane Delava

Project Manager, Solifin & Impact Week

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be