In de buurt van het Zwin verrijst een nieuw hotel met duurzame accommodatie en vrijetijdsbesteding

Als gevolg van de coronacrisis vonden de broers Nicolas en Arthur uit de Waalse industriële familie Lhoist de tijd rijp om opnieuw te investeren in het Belgische economische weefsel

Nicolas en Arthur Lhoist, twee telgen uit een van de rijkste Belgische families bundelen hun krachten en komen met een nieuwe groep. Ze brengen hun expertises als respectievelijke zaakvoerders van vrijetijdscentra/teambuildingbedrijf Knokke Out-People First en restaurant Tero nu onder dezelfde koepel. Een van hun eerste acties is een duurzaam complex waar plaats zal zijn voor een restaurant, ontspanning en een hotel. In de zomer van 2022 zal dit project in de buurt van het Zwin de deuren openen.

In maart 2020 werd de activiteitensector van de gebroeders Lhoist zwaar op de proef gesteld. De coronacrisis dwong hen, zoals vele anderen, om hun etablissementen te sluiten en de evenementen van het seizoen af te blazen. Ze bleven niet bij de pakken zitten en besloten hun bedrijfsmodellen opnieuw uit te denken, hun activiteiten te fuseren en te investeren in nieuwe projecten. Een voorbeeld daarvan is hun nieuwe hotel en evenementenconcept op maat dicht bij het Zwin in Knokke. Een positieve en optimistische stap in deze onzekere tijden.

Een uitgekiend moment voor een zinvolle samenwerking die cohesie creëert

De wereldwijde gezondheidscrisis heeft de praktijken van talrijke ondernemingen voorgoed veranderd en heeft hun ontwikkelingsmodellen ter discussie gesteld. Sommige ondernemingen hadden wel, lang voordat de pandemie de zekerheden en gewoonten van velen aan het wankelen bracht, reeds nagedacht over en de basis gelegd voor de toekomst door andere, meer verantwoorde keuzes te maken. In die geest hebben Arthur en Nicolas Lhoist, de respectievelijke zaakvoerders van Tero en van de groep Knokke Out-People First, het idee geopperd om hun activiteiten te bundelen in een totaal nieuwe groep, waarvan de naam binnenkort zal worden onthuld.

"De beslissing om onze activiteiten te fuseren is de bekroning van een denkoefening en van een verlangen naar convergentie, dat wij al lang koesteren. We hebben dezelfde waarden en onze expertises vullen elkaar aan. Na de crisis zullen wij allemaal opnieuw willen samenkomen en plezier maken, maar daarbij zullen we veel respectvoller omgaan met het milieu en met onze gezondheid. Tegen deze achtergrond wilden we voor de dag komen met een nieuw aanbod dat beantwoordt aan die behoefte aan welzijn en aan de nood om eventjes los te komen van ons hectische leven van alledag. In die zin was het vanzelfsprekend dat we gingen samenwerken met Tero."

N​icolas Lhoist

"Bij de oprichting van Tero in 2014 was het de bedoeling om mensen weer te verbinden met hun voeding, en dit door een gezonde, natuurlijke keuken op het ritme van de seizoenen aan te bieden. Vervolgens hebben we onze eigen boerderij ontwikkeld om onze band en die van onze klanten met de aarde te versterken. Vandaag hebben mijn broer en ik besloten om onze krachten te bundelen. We willen dit innovatieve aanbod op basis van een bewustere benadering van de levenskunst aanbieden aan iedereen. De mensen verlangen steeds sterker naar een nieuwe band met het milieu en de natuur. Wij willen hen die verbinding bieden,op een plaats waar ze energie kunnen opdoen."

A​rthur Lhoist

Een ecoverantwoordelijke groep met vestigingen overal in België en in de grensgebieden

Dit nieuwe aanbod komt er op een vijftiental uitzonderlijke locaties in België en aan de grenzen met Nederland, Luxemburg en Frankrijk. De groep biedt logies op menselijke schaal op uitzonderlijke plekken, evenementen op maat in een geïntegreerd b2b2c-perspectief, evenals unieke ervaringen die zorgen voor een verandering van omgeving, avontuur en ontdekking.

"Wat voeding betreft, volgt de groep een bevoorradingsfilosofie in partnerschap met haar eigen boerderij, de Ferme des Rabanisse, en een netwerk van Belgische producenten die de goede praktijken van Tero zullen voortzetten. Bij al wat we ondernemen zullen we ook een 'Clean Food'-strategie implementeren: voor ons staat Clean voor Collaborative (collaboratief), Local (lokaal), Energizing (stimulerend), Appetizing (lekker) en Natural (natuurlijk)." ​

Arthur Lhoist

De projecten van de nieuwe groep gaan vanaf volgend jaar van start: in het Brusselse Gewest komt er een nieuw “complex” met een restaurant, evenementenzalen, een yogacentrum en een klein hotel; in het Nederlandse Retranchement, op de grens met Vlaanderen nabij het Zwin, wordt een logiesaanbod van een dertigtal kamers ontwikkeld; in Wallonië wordt in de provincie Luxemburg, in Herbeumont, ook een logiesaanbod gecreëerd, met een dertigtal kamers en een zaal voor huwelijken en seminaries. Er staan ook nog verschillende andere projecten in de steigers: een vierde gîte in Spa-Francorchamps, een ecolodge in samenwerking met de "Cabanes de Rensiwez" en een hotelaccommodatieproject in de buurt van Florenville.

Tiffany Mestdagh

PR Consultant

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be