Nieuw kwaliteitslabel voor influencers
Influencer Marketing Alliance en Raad voor Reclame lanceren training voor 6.000 Belgische content creators
Influencers zijn dé rolmodellen van de TikTok- en Instagramgeneratie en winnen nog elke dag aan impact. De sector is wereldwijd intussen al meer dan 22 miljard euro waard. Samen met die groei is er ook nood aan een duidelijk kader. Daarom lanceren de Raad voor Reclame en de Influencer Marketing Alliance (IMA) een kwaliteitslabel voor influencers. Alle 6.000 influencers in ons land - groot én klein - kunnen de training volgen. Wie slaagt voor het examen kan met een keurmerk aantonen de wetgeving te kennen én te respecteren. Grote merken zoals L’Oréal, Unilever en Coca-Cola onderschrijven het certificaat dat vandaag gelanceerd wordt. Wat houdt het in?
Wat is het certificaat?
Het Influencer Certificaat is het bewijs dat een influencer de spelregels van reclame en transparantie kent. Zie het als een badge die laat zien dat je niet alleen creatief bent, maar ook professioneel en betrouwbaar. Het maakt deel uit van een grotere beweging om influencermarketing betrouwbaarder te maken voor creators, merken én volgers.
Waarom komt dit er?
Als content creator is het belangrijk dat je de regels kent, en dat is lang niet evident. Alleen al de consumentenbescherming is versnipperd over verscheidene instanties (FOD Economie, VRM, CSA). De cursus maakt je hierin wegwijs en het certificaat toont wie de regels kent én respecteert. Op die manier worden (de vaak jonge) consumenten beter beschermd en zien bedrijven dat ze met een betrouwbare content creator aan de slag gaan.
Influencer marketing blijft booming. Intussen volgen drie op de vier Belgen tussen 19 en 39 jaar (73,3%) één of meerdere influencers (SMI-barometer). De wereldwijde waarde van influencermarketing wordt geschat op liefst 22 miljard euro en blijft dag na dag toenemen. In 2026 zullen marketeers hun uitgaven aan influencer-content en online video-advertenties opnieuw verhogen (Kantar Media-onderzoek 2025).
In die groeiende markt is het kwaliteitslabel een cruciale stap om België als een compliant en professionele hub binnen de internationale influencermarketing te positioneren. Raad voor Reclame en Influencer Marketing Alliance zetten in op een efficiënt systeem dat eerder al zijn nut bewezen heeft in de reclamewereld: zelfregulering. Door de influencers op te leiden worden consumenten beschermd, terwijl ook de transparantie nauwgezet wordt bewaakt. Dat betekent bijvoorbeeld dat je duidelijk moet zijn wanneer je betaald wordt voor samenwerkingen.
Hoe ziet de cursus eruit?
De online cursus is opgebouwd uit vijf hoofdstukken:
- Introductie
- Wat zegt de wet?
- Transparante reclame
- Bijzondere reclameregels
- Maatschappelijke verantwoordelijkheid op sociale media
Elk hoofdstuk bestaat uit video’s, visuals en teksten om de inhoud zo duidelijk mogelijk te maken. Elk hoofdstuk eindigt met een quiz als voorbereiding op het examen.
Een deelnemer moet op het examen minstens 70% halen om het certificaat te krijgen.
Welke influencers werken al mee?
Alvast onder anderen Mama Van Vijf, Dikke Svekke, Mr Krul, Justine De Jonckheere en An-Katrien Casselman scharen zich achter het initiatief.
Wie ondersteunt dit programma?
De hele reclamesector sluit zich aan bij dit initiatief achter Raad voor Reclame (RvR) / Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) en Influencer Marketing Alliance (IMA) / Federatie van Webbedrijven (Feweb): adverteerders en belangrijke merken (UBA), creatieve bureau's (ACC), alle marketeers (BAM), media (UMA). Maar ook de European Advertising Standards Alliance, met het label AdEthics.
Voor grote bedrijven zoals L’Oréal, Unilever, Alken-Maes en Coca-Cola is het certificaat een manier om sneller betrouwbare creators te selecteren, zonder telkens een due diligence uit te voeren. Dit certificaat is dan ook niet enkel een bewijs van regelkennis, maar fungeert als een essentiële risicofilter die de transparantie en de ROI van partnerships met influencers garandeert.
Wie volgt de toepassing van de regels?
Influencers die het certificaat behalen, stemmen ermee in dat hun socialmediaposts door de JEP worden gemonitord. Wanneer een post niet volledig conform de regels is, neemt de JEP in eerste instantie contact op met de betrokken influencer. Het doel daarbij is niet om te bestraffen, maar om advies en praktische tips te geven zodat de communicatie vrijwillig kan worden aangepast. Er worden door de JEP dus geen boetes opgelegd, de focus ligt op begeleiding en correcte toepassing van de regels.
Wanneer blijkt dat iemand de regels hardnekkig blijft negeren, kan de JEP na meerdere waarschuwingen beslissen om het certificaat tijdelijk of definitief in te trekken en de influencer uit het register te verwijderen. In uitzonderlijke gevallen kan de JEP bovendien een klacht voorleggen aan de Jury voor verdere beoordeling.
Werkt zo’n systeem wel?
Frankrijk en Nederland hebben al gelijkaardige systemen ingevoerd en de resultaten spreken voor zich. In Frankrijk lieten gecertificeerde influencers een toename in naleving van de wetgeving zien: van 32% in 2020 naar 85% in 2024 (werd geïntroduceerd in 2020). In Nederland steeg de naleving van 25% naar 60% nadat creators de training hadden voltooid (gelanceerd in 2024).
Mediacontacten
Patrick Marck
Marc Frederix
Bram Van Hemelryck