Innoverende bedrijven leveren Belgische economie 1,5 miljard euro extra op

Sirris investeert in 2018 ruim 20 miljoen euro in kennis en hoogtechnologische infrastructuur

1.300 Belgische technologiebedrijven hebben de afgelopen jaren ingezet op innovatie. Ze deden dat deels samen met Sirris, het kenniscentrum van de technologische industrie. Die groep bedrijven creëerde 12% meer toegevoegde waarde dan hun sectorgenoten, goed voor zo’n 1,5 miljard euro extra aan de Belgische economie. Maar er is meer nodig dan dat om België terug in het Europese koppeloton te brengen wat betreft innovatie, waarschuwt Sirris. België heeft nood aan een sterkere innovatiecultuur. Sirris investeert jaarlijks meer dan 20 miljoen euro in kennis en hoogtechnologische infrastructuur om bedrijven te helpen bij hun innovatie en digitalisering.

België haalt geen Europese top vijf

België behoort op vlak van innovatie en digitalisering niet meer tot de Europese of wereldwijde top. In de jongste Digital Economy and Society Index (DESI) prijkt ons land maar op de achtste plaats in Europa. Wereldwijd staan we op een 27ste plaats wat betreft innovatie (Global Innovation Index 2017). De ambitie voor ons land moet hoger liggen als we onze welvaart willen behouden.

“We moeten als land de Europese top vijf bereiken als het gaat om innovatie. Hetzelfde niveau als Duitsland halen is mogelijk. Er is hoop, want volgens het European Innovation Scoreboard doen we het op sommige vlakken reeds zeer goed: onze kmo’s zijn Europees kampioen qua innovatie van producten en processen. We doen het daar dubbel zo goed als het Europese gemiddelde. Als we verder kijken naar onze innovatieve kmo’s die samenwerken met derde partijen moeten we enkel het Verenigd Koninkrijk voorlaten.”
Herman Derache, Managing Director bij Sirris 

12% meer toegevoegde waarde en hogere tewerkstelling

Sirris vergeleek, op basis van cijfers van Agoria, de economische prestaties van de bedrijven die ze de laatste drie jaar hielp te innoveren met de gehele technologische industrie. Conclusie: ondernemingen die samenwerken en innoveren, doen het opmerkelijk beter dan hun sectorgenoten. Niet alleen dragen ze meer dan 12% extra bij aan de Belgische economie gemeten in toegevoegde waarde ten opzichte van het gemiddelde. Ook op vlak van tewerkstelling en omzet scoren ze beter omdat zij dankzij technologie en innovatie hun producten, hun processen en zelfs hun businessmodel klaarmaken voor de toekomst.

JTEKT Torsen en Reynaers Aluminum zijn twee bedrijven die het voorbeeld geven wat betreft innovatie en digitalisering van hun producten en processen. Sirris en Agoria riepen beide uit tot “Factory of the Future”.

“Reynaers Aluminium onderging de voorbije jaren een digitale transformatie om de groei te kunnen waarmaken. Zo automatiseerden we onze interne processen en de communicatie met onze partners. De orders komen digitaal binnen en onze magazijniers pikken de benodigde materialen op via de meest efficiënte route die ze op hun tablet ontvangen. Maar daarnaast begeleiden we ook onze klanten met het digitaliseringsproces door hen de juiste tools aan te reiken. Zo ontwikkelden we de software ReynaFlow, die de volledige productieketen bij de klanten digitaal aan elkaar linkt, waardoor ze hun productieprocessen sterk kunnen verbeteren. Zo kunnen ze de doorlooptijden verkorten in een volledig papierloze productie.”
Martine Reynaers, CEO Reynaers Group, specialist in de ontwikkeling van duurzame architecturale toepassingen in aluminium 

“De Europese markt is zeer competitief. Als producent moeten we daarom foutloos produceren. Sirris heeft ons geholpen om ons productieproces te robotiseren en ons productengamma te verbreden. Vandaag produceren we 600.000 stuks per jaar. Dat is twee keer zoveel als voor het innovatietraject. Onze innovatie zorgde ook voor 30% meer jobs.”
Etienne Merlin, CEO JTEKT Torsen Europe, producent van onderdelen voor de automobielsector 


Sirris ambieert groei van 10% komende 3 jaar

De aanpak van Sirris is om Belgische bedrijven te helpen hun innovaties vorm te geven en deze in een industriële omgeving uit te testen en zo de slaagkansen ervan te vergroten. Zelf investeert Sirris jaarlijks meer dan 20 miljoen euro in kennis, expertise en hoogtechnologische infrastructuur. Om de bedrijven nog sterker te ondersteunen in de huidige context, rolt Sirris bovendien de komende jaren een plan uit om nieuwe diensten te ontwikkelen. Het gaat concreet om een groeiplan van 10%.

“Vandaag worden bedrijven overweldigd door snel veranderende trends, een veelheid van nieuwe technologische ontwikkelingen en snelle evoluties in de noden van hun klanten. Sirris helpt ondernemingen de uitdagingen op vlak van innovatie concreet te maken, weg van de hypes. We begeleiden bedrijven om te innoveren op basis van wat vandaag praktisch mogelijk is. Dat dat werkt bewijzen onze Factories of the Future.”
Herman Derache

3 thema’s waar bedrijven komende jaren op moeten inzetten

Vanuit het Masterplan Innovatie van Sirris en Agoria, dat een inzicht geeft in de toekomstige trends en uitdagingen van de bedrijven, heeft Sirris sinds 2017 geïnvesteerd in kennis en infrastructuur die een antwoord geven op enkele van deze collectieve uitdagingen. Hieruit lanceert Sirris in 2018 een aantal nieuwe diensten om bedrijven te helpen “future proof” te worden op vlak van fabriek, product en business.

Uitdaging 1 – Impact van digitale technologie op proces-, product en bedrijfsmodel
Om een onderneming klaar te maken voor de toekomst moet het rekening houden met de impact van digitale technologie. Innovatie op dat gebied verandert niet alleen de kern van het aanbod, maar raakt ook aan de producten en het bedrijfsmodel. De juiste technologieën inzetten en die succesvol linken aan de bedrijfsmodellen van het digitale tijdperk wapent bedrijven voor de toekomst.

Uitdaging 2 – Smart & connected products
In tijden van wereldwijde concurrentie maken bedrijven het verschil niet langer op basis van prijs alleen. Productinnovatie draait om producten lichter, kleiner en duurzamer te maken. Maar ook steeds vaker slimmer en geconnecteerd. De uitdaging is dan ook om fysieke en digitale producten samen te laten komen. Die uitdaging vergt een multidisciplinaire aanpak.

Uitdaging 3 - Digitale productie voor een Industrie 4.0
De productie van morgen vraagt een fabriek die sneller, stipter, preciezer, milieuvriendelijker en meer op maat produceert. Geen sinecure om intelligent om te gaan met die verschillende vereisten. Innovatie van onze fabrieken schuilt erin om kleinere series te produceren aan de kostprijs van massaproductie. Daarbij wordt het steeds belangrijker om een transparant beeld te krijgen van het productieproces en de bedrijfsprocessen. Die digitalisering en automatisering laten toe doorlooptijden sterk te verkorten.

Over Sirris
Sirris is het collectief centrum van de Belgische technologische industrie, opgericht in 1949 door Agoria. Bij Sirris werken meer dan 150 hooggekwalificeerde ingenieurs, wetenschappers en technici die bedrijven bijstaan bij het invoeren van technologische innovaties. Zij gaan daarvoor ter plaatse, geven technologisch advies, starten innovatietrajecten en begeleiden deze tot bij de implementatie.

Sirris wil het concurrentievermogen van de bedrijven in de sector vergroten. Ruim 2.300 Belgische bedrijven zijn lid van Sirris en krijgen zo toegang tot een uitgebreide dienstverlening. Om kennis maximaal uit te bouwen, zet het centrum regionale, nationale en internationale onderzoeksprojecten op met talrijke partners. Meer info op www.sirris.be.

Marie-France Rousseau

Communication Manager Sirris, Sirris

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be