Jacht op openstaande facturen kost Belgische bedrijven elk jaar 9,2 miljard euro

Sneeuwbaleffect van late betalingen hindert groei van 1 op de 3 bedrijven

Het kost de Belgische bedrijven ruim 9,2 miljard euro per jaar om onbetaalde facturen na te jagen. Dat blijkt uit het jaarlijkse European Payment Report van Intrum, waarvoor het topkader van meer dan 10.500 bedrijven werd bevraagd. Omgerekend zijn Belgische bedrijven gemiddeld 69 dagen per jaar bezig om ervoor te zorgen dat openstaande facturen alsnog worden betaald. “Wanbetaling veroorzaakt een waar sneeuwbaleffect in de hele bevoorradingsketen en zet een rem op de groei van liefst één op de drie bedrijven”, zegt Guy Colpaert, managing director van Intrum Benelux.

Bijna de helft (45%) van de Belgische bedrijven zegt zich meer dan ooit zorgen te maken over het vermogen van klanten om op tijd te betalen. Eén op de drie Belgische bedrijven (37%) zegt dat de huidige, hoge inflatie het vermogen beperkt om het bedrijf te laten groeien en nieuwe kansen te benutten.

“Door de inflatie en hoge rentevoeten worstelen bedrijven ermee om elkaar tijdig te betalen. Dat creëert een probleem dat zich in de hele keten laat voelen. Steeds meer bedrijven hebben moeite met het op tijd betalen van hun facturen. En dat komt met name omdat ze zelf ook te laat betaald worden. Bijna twee op drie Belgische bedrijven (62%) zeggen dat ze hun leveranciers sneller zouden willen betalen, maar dat dit momenteel niet haalbaar is. En er is helaas weinig optimisme dat dit snel zal veranderen. Eén op drie Belgische bedrijven (34%) zegt dat de kans groot is dat ze aan hun leveranciers langere betalingstermijnen zullen vragen. Zo veel langer dat ze bij zeven op de tien bedrijven (69%) de financiële gezondheid schade toebrengen Bij zeven op de tien gebeurt dat omdat ze onder druk worden gezet door een multinational om een latere betalingstermijn te accepteren.” Guy Colpaert, Managing Director Intrum Benelux
Guy Colpaert, Managing Director Intrum Benelux.
Guy Colpaert, Managing Director Intrum Benelux.

Niet alleen bedrijven

Niet alleen bedrijven betalen trager. In België is de betalingskloof (de tijd tussen de overeengekomen betalingstermijn en de effectieve betalingstermijn) van 2022 naar 2023 gestegen met 57% voor consumenten, 25% voor bedrijven en 12,5% voor de publieke sector.

De uitschieter ligt vandaag de dag bij de energie- en nutsbedrijven. Gemiddeld doen klanten van deze bedrijven er 73 dagen over om een betaling te doen, terwijl dit vorig jaar nog 48 dagen was.

Grote impact

De impact van laattijdige betalingen van klanten op Belgische bedrijven is niet min: inkomstenverlies (22%), liquiditeitsproblemen (22%), stijgende financieringskosten (20%) en een rem op de groei (20%) zijn de belangrijkste gevolgen voor de Belgische bedrijfswereld.

“Als ze sneller betaald zouden worden, zouden Belgische bedrijven hun eigen leveranciers sneller kunnen betalen, hun producten en diensten kunnen uitbreiden en hun duurzaamheid kunnen verbeteren. Er valt op dit vlak dus heel wat winst te genereren." Guy Colpaert, Managing Director Intrum Benelux

Positieve betalingsspiraal

Het verlies tekent zich af op verscheidene vlakken. Niet alleen komt er geen geld binnen, het opvolgen van laattijdige betalingen is ook een tijdrovend proces. Meer dan de helft van de bedrijven in België (53%) zegt dat het steeds moeilijker wordt om het eens te worden met klanten over betalingsvoorwaarden die voor beide partijen gunstig zijn, wat leidt tot langdurige (en dus geldverslindende) onderhandelingen.

Tegelijkertijd zegt meer dan de helft van de Belgische bedrijven (53%) dat ze steeds meer verzoeken van klanten krijgen om het uitsturen van facturen uit te stellen. Ook dat vraagt tijd en middelen. Gemiddeld besteden de bedrijven in België 9,7 uur per week aan het opvolgen van laattijdige betalingen, wat neerkomt op 69 dagen per jaar.

“De opvolging van laattijdige betalingen is tijdrovend. Gemiddeld besteden Belgische bedrijven 69 dagen per jaar aan de opvolging van onbetaalde facturen. Een efficiëntere inning zou betekenen dat ze zich kunnen richten op hun kernactiviteiten, op groei en meer duurzaamheid. Een investering in een optimaal debiteurenbeheer door organisaties kan uiteindelijk leiden tot een enorme besparing. Een ander direct gevolg is dat ze zelf hun eigen leveranciers sneller zouden kunnen betalen, wat een positieve betalingsspiraal teweegbrengt.” Guy Colpaert, Managing Director Intrum Benelux

Over het European Payment Report

Het European Payment Report (EPR) is uitgevoerd door Longitude in opdracht van Intrum en werd afgenomen tussen november 2022 en maart 2023 in 29 verschillende Europese landen. In totaal namen 10.556 bedrijven uit 15 verschillende sectoren deel aan het onderzoek.

Over Intrum

Intrum is de toonaangevende leverancier van Credit Management Services met een aanwezigheid in 24 Europese landen. Intrum helpt bedrijven om succesvol te zijn, door voor hun klanten te zorgen. Dit met oplossingen om de cashflow en winstgevendheid te verbeteren en consumenten en bedrijven terug te helpen naar een financieel duurzame situatie. Het bedrijf heeft circa 10.000 toegewijde medewerkers die ongeveer 80.000 bedrijven in heel Europa bedienen. Het hoofdkantoor van Intrum is gevestigd in Stockholm, Zweden, en het aandeel Intrum is genoteerd aan de Nasdaq te Stockholm. Ga voor meer informatie naar www.intrum.com.

Perscontact

Guy Colpaert

Managing Director Intrum Benelux

 

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be