Japanse multinational pompt 5 miljoen in België om CO2-uitstoot terug te dringen

Kleefbandenproducent Nitto gaat eigen elektriciteit produceren

Nitto Belgium, één van de grootste kleefbandenproducenten van ons land, gaat zelf een deel van zijn elektriciteit produceren in Genk. Dat gebeurt via een nieuwe warmtekrachtcentrale (WKK), die niet alleen stroom opwekt maar tegelijk ook de hitte produceert die nodig is voor de productie van kleefbanden. Twee vliegen in één klap dus. De centrale zal instaan voor een derde van de totale elektriciteitsvoorziening bij Nitto. Het bedrijf van de Japanse multinational van industriële kleefbanden en folie, neemt ook nog bijkomende maatregelen om de globale CO2-uitstoot terug te dringen. Hiervoor trekt Nitto in totaal 5,2 miljoen euro uit.

Nitto doet al heel wat inspanningen om zo milieuvriendelijk mogelijk te produceren. Enerzijds recycleert het bedrijf grondstoffen, anderzijds gebruikt Nitto groene energie om zijn kleefbanden en folies te maken in de fabriek in Genk. Het bedrijf gaat nu een stap verder. Het zal zijn eigen elektriciteit produceren via een warmtekrachtcentrale. Kostprijs: 2,5 miljoen euro. Zo wil de kleefbandenproducent de globale CO2-uitstoot terugdringen met ongeveer 2000 ton per jaar.

De warmtekrachtcentrale gaat voor dertig procent van de totale elektriciteitsproductie zorgen. En daar blijft het niet bij. De warmte die vrijkomt bij het produceren van elektriciteit, zal ook zijn nut hebben.

“Nitto heeft heel wat warmte nodig voor de productie van zijn industriële kleefbanden. Die warmte haalden we vroeger via de verbranding van gas. Maar dat verandert nu dankzij onze eigen warmtekrachtcentrale. Daardoor voorzien we niet alleen in een deel van onze elektriciteitsbehoefte, maar produceren we tegelijkertijd heet water waarmee we een deel van onze ovens voorverwarmen. Die warmte gaat in een gewone elektriciteitscentrale van externe energieproducenten meestal verloren. Met onze eigen centrale verandert dat nu." 
Johan De Boeck, algemeen directeur van Nitto Belgium

Zonnepanelen die de richting van de zon volgen

Nitto beseft dat de druk van Europa om milieuvriendelijk te produceren enorm groot is. Daarom investeert het niet alleen in de nieuwe warmtekrachtcentrale, maar ook nog in andere ecologische projecten:

  • 2,4 miljoen euro: voor een uitbreiding van de installatie die Nitto gebruikt om solventen te recupereren die nodig zijn voor de productie van lijm (voor de kleefbanden). Door die extra investering zal het bedrijf voortaan ook een milieuvriendelijkere solvent kunnen hergebruiken

  • 335.000 euro: om verlichting in en rond het bedrijf te vervangen door LED-verlichting

  • 150.000 euro: voor de aankoop van zonnepanelen. Het straffe aan deze zonnepanelen is dat ze de richting van de zon volgen voor een optimaal rendement

“De elektriciteitsproductie van deze panelen zal voldoende zijn om al onze burelen van stroom te voorzien. Doordat deze zonnepanelen de richting van de zon volgen, stijgt het rendement met 43 procent in tegenstelling tot een klassieke installatie van zonnepanelen. We leggen ruim 250 zonnepanelen, goed voor 84.000 kWh per jaar." 
Nitto Belgium 

Meer dan 11 miljoen geïnvesteerd om CO2 terug te dringen

Sinds 2011 besteedde Nitto 11,2 miljoen euro aan maatregelen om de CO2-uitstoot terug te dringen, hiermee bespaart Nitto gemiddeld 14.000 ton CO2 per jaar. En die investeringen zullen in de toekomst zo goed als zeker nog uitbreiden.

Als Nitto willen we onze verantwoordelijkheid nemen. Onze productie vergt veel energie. Zo verbruiken we jaarlijks 32.000.000 kWh elektriciteit. Dat is het verbruik van gemiddeld 9000 gezinnen. Dat is veel en dus moeten we ook zoveel mogelijk doen om het milieu niet zwaarder te belasten, zeker als je weet dat Europa bedrijven in de toekomst zwaarder zal belasten voor hun CO2-uitstoot."
Johan De Boeck, algemeen directeur van Nitto Belgium

Persbericht Nitto

PDF - 90 Kb

Johan Vanheusden

Communicatiemanager, Nitto Belgium

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be