Jonge tennisser Loïc Carlier grote winnaar van eerste editie ‘Jonge Leeuwen’

Vlaamse Sportfederatie en minister Ben Weyts bekronen jonge sportondernemers voor hun ideeën om maatschappelijke uitdagingen van sportclubs aan te pakken

Vijf jonge sportondernemers tussen 16 en 25 jaar zijn de laureaten van de allereerste editie van het project ‘Jonge Leeuwen’. De grote winnaar: de jonge tennisser Loïc Carlier, die een digitale coach ontwikkelde waarmee jongeren ook thuis kunnen trainen als ze niet op de club zijn. Hij krijgt een cheque van €4.000 mee naar huis. Jonge Leeuwen is een initiatief van de Vlaamse Sportfederatie en Vlaams minister van Sport Ben Weyts om met frisse, vernieuwende ideeën een antwoord te bieden op de maatschappelijke uitdagingen van onze amateursportclubs.

De Vlaamse Sportfederatie, de koepelorganisatie voor sportfederaties en hun sportclubs in Vlaanderen, merkte dat individuele sportfederaties nood hebben aan frisse ideeën om de maatschappelijke uitdagingen van onze sportclubs aan te pakken. Hoe integreer je anderstalige jongeren in een sportclub? Hoe maak je sporten als basketbal populairder bij meisjes? En ook: hoe zorg je ervoor dat jongeren die naar de universiteit gaan hun sportclub niet vaarwel zeggen? Het zijn maar enkele vraagstukken waar 13 jonge sportondernemers tussen 16 en 25 jaar de afgelopen zeven maanden een antwoord op hebben gezocht.

Digitale coach

Tijdens het afsluitende moment van het traject, vrijdagavond 2 september in Docks Bruxsel, koos een jury van vijf experten met onder andere sportanker Stijn Vlaeminck en Griet Cappelle van innovatiebureau Tomorrowlab vijf laureaten. De grote winnaar is Loic Carlier van Ostend Tennis Club. Hij ontwikkelde een digitale coach waarmee jongeren ten allen tijde kunnen trainen, ook als ze niet op de club zijn. Loic kreeg niet alleen een trofee, maar mag ook met een cheque van maar liefst €4.000 naar huis.

Ik ben enorm blij en fier met deze erkenning en de bijhorende prijs. Als sporter win je uiteraard graag. Maar het belangrijkste aan dit project is dat ik de kans heb gekregen om heel veel bij te leren en mezelf uit te dagen. We kregen niet alleen steun van de Vlaamse Sportfederatie en onze eigen sportfederatie, maar deden ook veel inspiratie op door de keynotes van (ex-)topsporters, sportpsychologen en marketeers. Ik kan jongeren die begaan zijn met hun sportclub alleen maar aanmoedigen om mee na te denken en ideeën uit te werken die de grote uitdagingen in hun sport aanpakken. – Loïc Carlier, winnaar Jonge Leeuwen
De Digitale Coach van Loïc is een ontzettend knap project. Loïc heeft zijn digitale coach tot in de puntjes uitgewerkt en zijn project speelt in op alle criteria waarmee we rekening hebben gehouden tijdens deze wedstrijd. We waren erg gecharmeerd door zijn drive, het professionalisme en de uitwerking van Loïcs project. Het is gegroeid vanuit zijn eigen ervaringen op clubniveau. Zo’n digitale coach kan zeker ook in andere sporten ingezet worden. - Stijn Vlaeminck, sportanker en voorzitter van de jury

Ook vier andere laureaten

Naast de algemene winnaar, zette de Vlaamse Sportfederatie ook vier andere Jonge Leeuwen in de bloemetjes. Liese Schroven van de Vilvoordse Atletiekclub sleepte een prijs in de wacht voor het project dat de clubcultuur het sterkst bevordert. Zij bedacht SporTaal, een lessenpakket voor trainers om anderstalige atleten in een club te integreren.

Wielrenners Jonas Vandeputte en Bjarne Vandenbroucke kregen dan weer een erkenning voor het project met het beste maatschappelijk thema. Het project ‘Van welp tot official’ van Jonas en Bjarne moet het nijpende tekort van officials in het amateurwielrennen aanpakken.

Tot slot kreeg ook Floriaan Van den Brande van zeilclub VVW Galgenweel in Antwerpen waardering als Jonge Leeuw met het meeste doorzettingsvermogen, een prijs voor de jonge sportondernemer die de meeste veerkracht toonde bij het uitwerken van zijn project. Floriaan startte een project op dat zeilers overal te lande met elkaar in contact brengt om samen een boot te delen.

“We kijken met trots terug op deze allereerste editie van de Jonge Leeuwen. We waren heel blij dat er zich zoveel jonge enthousiastelingen hebben ingeschreven om een verfrissend idee uit te werken dat de sportclubs in Vlaanderen kan helpen. Alle geselecteerde jongeren hebben de afgelopen zeven maanden een heel mooi traject doorlopen. Ze hebben leren werken als een team, met vertrouwen leren communiceren en hun eigen persoonlijkheid als sterkte uitgespeeld.” – Jérémie Deroo van de Vlaamse Sportfederatie
“Deze laureaten hebben het afgelopen halfjaar hun leeuwenklauwen gezet in de uitwerking van verfrissende ideeën en innovatieve plannen om hun sportclub te helpen enkele maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. We geloven dat deze projecten veel weerklank zullen kennen en andere ondernemende jongeren zullen inspireren om zich in de toekomst ook te engageren voor hun sportvereniging.” – Vlaams minister van Sport Ben Weyts

De Vlaamse Sportfederatie trapt binnenkort de campagne voor de tweede editie van Jonge Leeuwen af. Doel is om nog meer jongeren te overtuigen om zich in te schrijven en zich te ontpoppen tot sportondernemer. Maar de organisatie wil ook dat nog meer sportfederaties hun schouders zetten onder het project.

Meer info: www.jongeleeuwen.be

Meer info over alle deelnemende projecten vind je in onderstaande bijlage.

Deelnemende projecten Jonge Leeuwen.pdf

PDF - 105 Kb

***

Over de Vlaamse Sportfederatie 

De Vlaamse Sportfederatie vzw is de koepelorganisatie voor sportfederaties en hun sportclubs in Vlaanderen. De Vlaamse Sportfederatie overkoepelt 51 gesubsidieerde en 15 louter erkende federaties, goed voor 1,4 miljoen sporters in Vlaanderen, die sporten in zo’n 20.000 sportclubs. De Vlaamse Sportfederatie versterkt samen met sportfederaties en sportclubs hun werking en aanbod, zodat meer mensen in Vlaanderen kwalitatief kunnen sporten. 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be