KBVB en 1895 vuren fans van de Rode Duivels aan met ​ EK-kwalificatiecampagne #WIRSCHAFFENDAS

KBVB wil fans en spelers weer dichter bij mekaar brengen:

  • KBVB organiseert voor Rode Duivels opnieuw open trainingen 
  • Fans krijgen exclusieve ontmoetingsmomenten dankzij "fan conferences” 
  • Voor elke kwalificatiewedstrijd, uit en thuis, organiseert de KBVB samen met fanclub 1895 activaties om de Rode Duivels te ondersteunen, allemaal in het teken van #wirschaffendas: ​ 
    • Uniek tifo-project voor de match in Zweden 
    • Belgische buscolonne voor treffen met Duitsland 

Drie maanden na het wereldkampioenschap in Qatar blazen de Rode Duivels eind maart opnieuw verzamelen voor de EK-kwalificatiematch tegen Zweden. Dat doen ze met een nieuwe bondscoach, een nieuwe sportieve leiding, nieuwe uitdagingen én een splinternieuwe fancampagne. Via de nieuwe #WIRSCHAFFENDAS-campagne wil de voetbalbond tijdens de EK-kwalificatiematchen supporters en spelers meer dan ooit dichter bij elkaar brengen.  

De WK-campagne #DEVILTIME zit nog vers in het geheugen, nu houdt de voetbalbond #WIRSCHAFFENDAS boven de doopvont naar aanleiding van het EK in de zomer van 2024. De hashtag slaat op het collectieve geloof bij de KBVB, de spelers en de fans in een geslaagde kwalificatieronde. Maar ook een verwijzing dat zowel spelers als fans alles zullen moeten geven om zich te kwalificeren voor het EK. Met #ONVALEFAIRE en #ALLESGEVEN krijgt de campagne nog afsplitsingen in de andere twee landstalen. #WIRSCHAFFENDAS is een knipoog naar de locatie van het volgende grote tornooi, Duitsland, de roots van de nieuwbakken bondscoach Domenico Tedesco (Italiaans-Duits) en onze derde landstaal. ​ 

“Met een nieuwe coach en een nieuwe sportieve leiding breekt voor ons een nieuw tijdperk aan bij de Rode Duivels. Daarbij geloven we in onze eigen kracht, maar weten we ook dat we meer dan ooit onze supporters zullen nodig hebben om ons te kwalificeren voor EURO 2024. #WIRSCHAFFENDAS vat goed samen dat iedereen, zowel spelers, staf en supporters collectief het geloof hebben dat we in staat zijn om opnieuw mooie resultaten te halen: #allesgeven, #onvalefaire!” ​
Manu Leroy, directeur marketing en communicatie van de KBVB

Meer interactie met de fans


De rode draad doorheen de #WIRSCHAFFENDAS-campagne wordt een nauwere fanbeleving, zowel fysiek als digitaal. De voetbalbond wil alles op alles zetten om supporters en spelers op regelmatige basis met elkaar in contact te brengen. Zo zullen er opnieuw open trainingen voor de fans komen in het Proximus Basecamp te Tubeke. Daarbovenop zal de voetbalbond "fan conferences” creëren waar 1895 fans met name de jongere spelers kunnen ontmoeten en leren kennen en zelf hun eigen vragen stellen. 

“De pandemie heeft ervoor gezorgd dat we een tijdje enkel een digitale fanbeleving konden aanbieden. Ook de spelers waren vragende partij om een campagne op te zetten die hen opnieuw dichter bij de fans brengt. Daarom willen we elke wedstrijd aangrijpen om de interactie tussen fans en spelers zowel digitaal als fysiek te maximaliseren."
Manu Leroy, directeur marketing en communicatie van de KBVB

Eigen tifo en buscolonne 

Voor de kwalificatiematch in en tegen Zweden op 24 maart wilt de KBVB een tifo met zo veel mogelijk namen van fans op ontrollen. Zo worden de Rode Duivels niet alleen gesteund door de fans die naar Stockholm zijn afgereisd, maar ook de door de fans thuis. Via de RBFA app en website kan iedereen zijn naam toevoegen aan de tifo. De tifo is ook een warme oproep voor fans om lid te worden van 1895 en mee te gaan op uitwedstrijden. ​ 

Enkele dagen na die confrontatie treden de Rode Duivels alweer aan tegen voetbalgrootmacht Duitsland in Keulen. Ook voor die uitmatch voorzien 1895 en de fans een forse ondersteuning: de Red Devils Express 2.0. Vanop een parking in Eupen rijden alle 1895-supportersbussen collectief richting Keulen om daar voor de aftrap een Belgisch feestje te bouwen en daarna de spelers naar een goed resultaat te schreeuwen. 

Alle updates over de nieuwe campagne zijn te volgen via rbfa.be/wirschaffendas en op de sociale media van de KBVB en de Rode Duivels via de hashtag #WIRSCHAFFENDAS. Naar aanleiding van de EK-kwalificatiematchen lanceert de voetbalbond ook een packageverkoop, daarmee kunnen supporters in één keer tickets voor vier wedstrijden aanschaffen. ​ 

Zelf je naam toevoegen op de tifo in Zweden? Geef je naam door via de RBFA-app of via https://www.rbfa.be/nl/zweden-belgie-reuzetifo-zet-jouw-naam-hier.


Pierre Cornez

Press Officer RBFA

Jules Fremaut

PR Consultant, Bepublic Group

 

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be