KBVB lanceert eigen jaarlijks internationaal sportmarketing event: Football Marketing Forum 2022
Roberto Martinez opent eerste editie van FMF met onder meer The Coca-Cola Company-topman Jan Schetters
19 juli 2022
De Koninklijke Belgische Voetbalbond organiseert op dinsdag 4 oktober 2022 de eerste editie van het Football Marketing Forum, met dit jaar als slogan ‘Winning hearts & minds through sponsorship’. Die internationale bijeenkomst heeft als doel om marketing en sponsoring professionals en experts samen te brengen met vertegenwoordigers van de Belgische voetbalclubs, maar ook van andere voetbalfederaties en sportdisciplines. “Ons voetbal behoort tot de top van de wereld, maar we willen ook op andere vlakken onze voortrekkersrol spelen. Met dit event willen we de Belgische sportwereld inspireren en inzicht geven in de laatste sportmarketingtrends”, zegt Manu Leroy, Director Marketing & Communications van de KBVB.
Het moderne voetbal is veel meer dan een team spelers samenbrengen die samen goed tegen een bal kunnen trappen. Naast de klassieke ticket- of truitjesverkoop is inkomsten genereren via marketing op inventieve manieren en zeker via goedgekozen sponsorpartnerships een wezenlijk onderdeel van voetbal geworden. De Koninklijke Belgische Voetbalbond wil, onder meer vooruit gestuwd door de prestaties van de Rode Duivels het afgelopen decennium, ook naast het veld een voortrekkersrol opnemen. Daarom creëert het in de schoot van het RBFA Knowledge Centre een eigen sportmarketing event met internationale sprekers.
“De ambitie van ons Knowledge Centre is het creëren van voetbalgerelateerde kennis, maar ook het delen van zowel sportieve, economische als maatschappelijke knowhow en nieuwe inzichten om onze Belgische clubs te verrijken. Vanuit die optiek organiseren we in het najaar de eerste editie van het Football Marketing Forum, met dit jaar een sterke focus op sportsponsoring. Die wereld is mede door de digitale evoluties in volle verandering en we hopen op dit event heel wat mensen samen te brengen en te inspireren.” - Matteo Balliauw, coördinator Knowledge Centre KBVB.
Panelgesprekken en speeches
Voor de eerste editie voorziet de KBVB een hele dag vol interessante sprekers. Zo zal Jan Schettens, Director Global Sports Partnerships & Operations van The Coca Cola Company, overvliegen vanuit het Amerikaanse hoofkwartier in Atlanta om zijn visie te geven over de toekomst van sportsponsoring. Ook FC Barcelona tekent alvast present, net als Mark Versteegen, Directeur Sponsoring en Mooiste Contact Fonds bij KPN (sponsor van de Eredivisie, KNVB en FC Mooiste Contact) Voor de KBVB zullen Manu Leroy en bondscoach Roberto Martinez het traject dat de voetbalbond heeft afgelegd op vlak van marketing met de Rode Duivels en de Red Flames belichten. In de komende dagen en weken vervoegen heel wat andere namen het programma.
“Daarnaast voorzien we ook sprekers en panelgesprekken over de evoluties van sportsponsoring in het vrouwenvoetbal, afgevaardigden van één of meerdere voetbalclubs die bij de absolute wereldtop behoren om hun best practices te delen en zullen ook thema’s zoals community projecten de revue passeren. Naast de keynotes en paneldiscussies voorzien we ook netwerkmomenten, maar krijgen we dankzij Coca-Cola van FIFA even de officiële World Cup Trophy uitgeleend, samen met een voormalig topvoetballer die zelf het EK won. Met het Football Marketing Forum willen we echt onze rol spelen in het voetbalecosysteem en zowel de businesswereld, de academische wereld als de sportclubs en nationale federaties samenbrengen.” - Manu Leroy van de KBVB
Wie meer wil weten over het Football Marketing Forum en het programma wil raadplegen kan terecht op www.rbfa.be/fmf22. De toegangsprijs voor het event bedraagt €295,00 exclusief BTW, en omvat het welkomstontbijt, lunch, koffiebreaks en de afsluitende cocktail. Het aantal plaatsen is beperkt tot maximaal 200 deelnemers.