KBVB lanceert “The World At Our Feet”, een ambitieus actieplan voor het Belgische vrouwenvoetbal

De Koninklijke Belgische Voetbalbond heeft vandaag tijdens de allereerste Women’s Football Summit in Brussel het ‘World at our Feet’-plan voor het vrouwenvoetbal voorgesteld. “Onze ambitie is om het vrouwenvoetbal in België op de kaart te zetten. We hebben een plan klaar om het aantal speelsters op vijf jaar tijd te verdubbelen en om de Red Flames naar de top 8 te brengen”, vertellen CEO Peter Bossaert en Katrien Jans, manager vrouwenvoetbal. Om die ambities waar te maken komt er een extra financiële injectie van 3 miljoen euro voor de volgende 2 seizoenen, zowel uit sponsoring als uit eigen middelen van de KBVB. ING wordt de eerste hoofdsponsor van het Belgische vrouwenvoetbal.

Een mannenzaak is voetbal al lang niet meer. Dat bewijzen de vele duizenden voetballende meisjes en vrouwen in ons land elke week opnieuw. Bovendien toont onderzoek van de UEFA aan dat sporten bijdraagt aan de emancipatie van jonge vrouwen en voetballende meisjes meer zelfvertrouwen hebben. En laat ons het recente succes van het WK in Frankrijk niet vergeten. In eigen land zijn de voorbije jaren al grote stappen gezet (sinds 2013 een groei van 75%). Maar het kan nog beter, tenslotte is nog geen 10% van de voetballers vrouwelijk. Daarom is het voor de KBVB meer dan ooit het moment om uit te pakken met een nieuw en ambitieus plan voor het vrouwenvoetbal. Het ‘World at our Feet’-plan bestaat uit 4 grote pijlers:

  1. Groeien aan de basis: van 40.000 naar 80.000 voetballende vrouwen en meisjes tegen 2024
  2. Groeien aan de top: de Red Flames van de 14de naar de 8ste plaats op de Europese ranglijst brengen 
  3. Het vrouwenvoetbal commercieel verder uitbouwen: KBVB investeert de komende 2 jaar 3 miljoen euro in het plan
  4. De KBVB wil meer vrouwen actief krijgen in de voetbalwereld

Meer meisjes laten voetballen
Vandaag telt België net geen 40.000 speelsters. “In 2024 hopen we dat ons land 80.000 voetbalsters telt”, vertelt Katrien Jans, manager vrouwenvoetbal bij de KBVB. Om die verdubbeling te bekomen zal de voetbalbond samen met Brussels Football en de regionale federaties Voetbal Vlaanderen en ACFF meisjes op school proberen te bereiken. Initiaties, een interscholencup voor meisjes en een rondreizend voetbalattractiepark moeten daarvoor zorgen. Daarnaast wil de KBVB een girls-only competitie starten voor de U7, U9 en U11. Deze meisjescompetitie moet de barrières wegnemen en zo jonge meisjes makkelijker hun weg laten vinden naar het voetbal.

Niveau elite vrouwenteams verhogen
De Red Flames staan Europees op de 14de plaats, maar de KBVB wil hen de top-8 laten bestormen. Om die sprong voorwaarts te maken, moet het niveau van de Belgische competitie omhoog. Daarom gaan de KBVB en de Pro League samen investeren in de Super League en in de uitbouw van de vrouwenteams.

“Ook de nationale jeugdteams gaan nog professioneler werken (video-analyse, health & performance,…) zodat de talentvolle speelsters vlotter doorstromen naar onze nationale vrouwenploeg."
Katrien Jans, manager vrouwenvoetbal bij de KBVB

Het nationale voetbalcenter in Tubeke wordt de plek waar de top van het Belgische vrouwenvoetbal elkaar regelmatig zal ontmoeten en inspireren en kennis met elkaar zal delen. De wedstrijden van de Red Flames komen rechtstreeks op open net.

Vrouwenvoetbal commercieel uitbouwen 
De KBVB investeert de komende 2 jaren in totaal zo’n 3 miljoen euro extra (een combinatie van de winsten van het WK en extra inkomsten) om het vrouwenvoetbal te laten groeien en te professionaliseren. Sponsors zijn cruciaal om het ambitieuze plan te realiseren.

“We zijn ontzettend verheugd dat ING België de eerste hoofdsponsor van het Belgische vrouwenvoetbal wordt.”
Peter Bossaert, CEO KBVB 

Volgens de bank en verzekeraar is de bijkomende investering een logische zet.

“We dragen graag bij aan meer diversiteit. Ons duurzaam partnership biedt een stabiele basis om het mannen- en vrouwenvoetbal, zowel op professioneel als op amateurniveau, verder te ontwikkelen.”
Marie-Noëlle De Greef, Head of Communications & Brand Experience

In navolging van ING België zijn ook Proximus en Connections een uitgebreider partnership als sponsor van het vrouwenvoetbal aangegaan.

Meer vrouwen actief in het voetbal
De KBVB wil tot slot meer vrouwen aanzetten om ook andere rollen op zich te nemen, zowel op als naast het veld. Zo zal de voetbalbond met Stephanie Forde van het Referee Department een plan uitwerken om 50% meer vrouwelijke scheidsrechters op te leiden tegen 2024. Daarnaast komen er voor elite speelsters versnelde opleidingen voor de diploma’s UEFA A en UEFA B om het aantal vrouwelijke, hoog gecertificeerde coaches sneller te laten stijgen. “Naast het aantal vrouwelijke refs en trainers bekijken we hoe we een shift kunnen creëren opdat meer vrouwen betrokken worden op alle niveaus van het voetbal: van amateur tot professioneel, maar ook op diverse managementniveaus”, besluiten Bossaert en Jans. 


Als bijlage van dit persbericht vind je de brochure van het volledige ‘World At Our Feet’-plan.

Brochure actieplan vrouwenvoetbal KBVB

PDF - 25 Mb

Stefan Van Loock

Press & media officer @BelRedDevils and @BelRedFlames

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be