KBVB trapt Maand van het Vrouwenvoetbal af

“Na EK-succes opnieuw speuren naar volgende generaties vrouwelijk voetbaltalent”

Tijdens de maand september zet de Koninklijke Belgische Voetbalbond het vrouwenvoetbal in de kijker. “Na de mooie EK-campagne van onze Red Flames kijken we opnieuw vooruit om ons vrouwenvoetbal nog sterker te maken de komende jaren”, zegt Katrien Jans, Women’s Football Manager bij de KBVB. Via een nieuwe Disney Playmakers-campagne bij de clubs en het Love Football-concept op school, hoopt de Voetbalbond nog meer meisjes warm te maken voor de sport. ​

Het Belgische vrouwenvoetbal zit al enkele jaren in de lift, getuige de unieke prestatie van de Red Flames op het afgelopen Europees Kampioenschap en het steeds toenemende aantal vrouwenteams die binnenkort de competitie starten. Maar om ook de komende jaren succes te boeken is een bredere basis van vrouwelijk voetbaltalent nodig. Daarom bouwt de KBVB verder aan hun The World At Our Feet-project waarbij gericht gewerkt wordt om jonge meisjes te laten kennismaken met de sport. Daarnaast zitten Voetbal Vlaanderen en ACFF ook niet stil om meer meisjes, maar ook vrouwelijke coaches en scheidsrechters aan te trekken.

Disney Playmakers en Love Football
De KBVB zorgde er vorig seizoen onder meer voor dat dankzij de steun van partners UEFA en Disney meer dan 30 clubs deelnamen aan het Disney Playmakers-programma waarbij via thematische speelmodules meisjes hun eerste balcontacten hadden bij een voetbalclub. Daarnaast werd, met ondersteuning van trouwe partner van het vrouwenvoetbal Proximus, het Love Football-project voortgezet, waaraan maar liefst 138 scholen deelnemen. Elk van deze scholen kreeg via de KBVB een voetbalinitiatie met onder meer spelletjes, waarna de deelnemers ook thuis verder konden oefenen dankzij online kleurplaten en games op www.lovefootball.be. Als kers op de taart organiseerde de KBVB ook nog enkele Love Football Cups onder andere in Lier en Leuven. In totaal werden meer dan 6.000 meisjes bereikt via Love Football. Op het einde van het seizoen werden bovendien de 5 creatiefste scholen die een gezamenlijk kunstwerk over voetbal ingediend hadden, beloond met gloednieuwe voetbaldoeltjes voor op de speelplaats.

“Zowel Disney Playmakers als alle activiteiten van Love Football moeten ervoor zorgen dat we meisjes op een leuke manier enthousiasmeren voor onze sport. Hoe jonger we speelsters naar onze clubs kunnen leiden, hoe groter op termijn onze vijver wordt om talent te detecteren en nieuwe generaties Red Flames te laten doorstromen. Een brede basis met veel meisjes en vrouwen die zich amuseren op het veld hebben we nodig om ons vrouwenvoetbal in zijn totaliteit sterker te maken. Daarom starten we de komende maanden beide initiatieven opnieuw op, net als Voetbal Vlaanderen en ACFF ook hun steentje zullen bijdragen om het vrouwenvoetbal te versterken met de Futbalista Festivals en Foot4Girls.”
Katrien Jans, Women’s Football Manager bij de KBVB

Zo lopen momenteel de Futbalista Festivals sinds eind augustus tot eind september en komt er via Voetbal Vlaanderen een tweede festivalperiode van maart tot mei om meisjes kennis te laten maken met voetbal bij clubs in elke provincie. Clubs die nog niet vertrouwd zijn met het concept kunnen op 25 september een infosessie bijwonen. Daarnaast gaat de rekrutering van coaches en scheidsrechters verder, met een extra oproep aan sportieve vrouwen om zich in te schrijven.

Meer en grotere onderlinge competitie
Om meisjes met talent op te sporen en te begeleiden zet de KBVB opnieuw extra middelen in. Nadat eerder al alle vrouwelijke nationale elftallen dezelfde omkadering en begeleiding - zoals stages, voedings- en krachtschema’s - kregen, zet de Voetbalbond voortaan continu drie scouts in die gespecialiseerd zijn in het vrouwenvoetbal om nieuw talent te ontdekken. Daarnaast heeft de KBVB de selectiegroep voor elk leeftijdsniveau fors uitgebreid van zo’n twintig speelsters naar zo’n veertig à zestig.

“Talentvolle meisjes zitten in ons land vaak her en der verspreid omdat sommigen tot een bepaalde leeftijd in gemengde teams uitkomen. Om meer talent te ontdekken hebben we daarom vorig seizoen ook een bijkomende vriendschappelijke competitie voor de WU16 van onze nationale clubs uitgerold, wat al meteen nieuwe meisjes op onze radar gezet heeft. We willen nog altijd dat het WK in 2027 naar België komt en dat we onze Red Flames op dat ogenblik versterkt hebben met vers talent dat we nu al naar een hoger niveau proberen te tillen.”
Katrien Jans, Women’s Football Manager bij de KBVB

Wie meer wil weten over de initiatieven van de KBVB, Voetbal Vlaanderen en het ACFF in het kader van de maand van het vrouwenvoetbal en tijdens de rest van het voetbalseizoen 2022-2023 kan terecht op https://www.rbfa.be/nl/maand-van-het-vrouwenvoetbal.



De lijst met deelnemende clubs aan UEFA Disney Playmakers:

  • KJV Kruibeke *
  • Futsal Besiktas Gent *
  • KVV Duffel *
  • KFC Lennik *
  • KVV THES Sport *
  • RWDM Girls *
  • VK Knesselare *
  • FC Bosdam Beveren *
  • KVC Lille United *
  • FC Blaasveld *
  • KVC Kessel-Lo 2000 *
  • Fusion Academy Oostende vzw *
  • KSK Maldegem *
  • Sportief Rotselaar *
  • KFC Gavere-Asper
  • K. Ik Dien FC *
  • Koninklijke Groenenhoek Sport *
  • Vlug Vooruit *
  • KSK Klinge *
  • KSC City Pirates *
  • La Doce Overmere (THOR Donkmeer) *
  • Jong Sint-Gillis *
  • Femina Lokeren *
  • KFC Sparta Haacht Statie *
  • KFC Perk *
  • Hoogstraten VV *
  • KFC Eppegem *
  • R.S.C. Condruzien 1899
  • RRC Boitsfort *
  • RUW Ciney

* Deze clubs geven Playmakers-sessies in het najaar 2022

Pierre Cornez

Press Officer RBFA

Ken Standaert

Ken Standaert

Team Lead/Senior PR Consultant Bepublic Group

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be