KBVB, Voetbal Vlaanderen en ACFF roepen fans en voetballers op om via regenboogkleuren op Facebook mee te strijden tegen racisme en discriminatie

Voor het eerst ook ‘Football For All’ campagne in hoogste klasse bij de vrouwen

De Voetbalbond trekt vanaf vandaag samen met de Pro League en de regionale federaties Voetbal Vlaanderen en ACFF de derde editie van ‘Football for All’ op gang. Met de actie willen de voetbalfederaties onder de koepel van het actieplan Come Together alle vormen van racisme, homofobie en discriminatie aan de kaak stellen. Voor het eerst rolt de KBVB de campagne ook in de Scooore Super League, de hoogste klasse van het vrouwenvoetbal, uit. De Voetbalbond roept ook alle voetballers en voetbalsters, jong en oud, én hun fans op om in maart hun profielfoto op Facebook in de regenboogkleuren te tooien om een sterk signaal tegen alle vormen van discriminatie te geven.

Al drie jaar lang zet de KBVB tijdens de maand maart discriminatie en racisme hoog op de agenda.  Normaal zie je de regenboogkleuren tijdens de Football for All-actie op honderden wedstrijden van prof-, amateur- en jeugdclubs. Nu door corona enkel de profmatchen kunnen gespeeld worden, gooien de Voetbalbond, Voetbal Vlaanderen en ACFF het over een andere boeg. De focus ligt in deze editie van Football for All op de sociale media. 

We roepen iedereen in het voetbal op om vanaf dit weekend hun sociale media te tooien in de digitale regenboogvlag die de KBVB ter beschikking zal stellen. De Football For All campagne blijft onder de koepel van ons actieplan Come Together een belangrijk moment om de aandacht te vestigen dat voetbal een aangename en veilige plaats moet zijn voor jong & oud. Normaal gezien zie je de regenboogvlaggen en banden op honderden velden tegelijk in België, maar door corona pakken we het dit jaar anders aan.

Hedeli Sassi, Football & Social Responsibility Manager bij de KBVB

Regenboogvlaggen op hoogste niveau van vrouwen en mannen

Naast de actie op sociale media zal de Football for All-campagne ook opnieuw duidelijk in beeld komen tijdens de wedstrijden in de Belgische hoogste klasse. Daarbij ook een primeur: voor het eerst doet ook de Scooore Super League, onze eerste klasse voor vrouwen, mee aan de actie. Op de 16e speeldag, van 12 tot 14 maart, zullen de kapiteins van de clubs én scheidsrechters tijdens de wedstrijden een regenboogband dragen. Ook de cornervlaggen krijgen een make-over met alle kleuren van de regenboog. Zo tonen ook de vrouwenclubs hun engagement in de strijd tegen ongelijkheid. 

Dit weekend (5-8 maart) doen ook de mannen dat al. Tijdens alle matchen van de 30e speeldag in de Jupiler Pro League en de 1B Pro League dragen de kapiteins de regenboogband om de arm. En ook de scheidsrechters op het veld en in het VAR-busje vinden het belangrijk om deze boodschap uit te dragen en zullen daarom ook de speciale band aan hebben.

Op woensdag 24 maart zullen de regenboogkleuren bovendien te zien zijn in de match van de Rode Duivels tegen Wales. 

Regenboogchallenge & trainingsfiches met stellingen van Voetbal Vlaanderen

Speciaal aan Football for All dit jaar is ook de Regenboogchallenge die Voetbal Vlaanderen organiseert voor haar clubs. De Vlaamse voetbalfederatie daagt haar leden uit om het thema diversiteit in beeld te brengen tijdens de trainingen. Dit door bijvoorbeeld alle spelers in een andere tenuekleur naar de training te laten komen en de bal tijdens oefeningen op een creatieve manier naar elkaar door te spelen.

De trainers kunnen via Voetbal Vlaanderen ook speciale trainingsvormen vinden die het thema diversiteit bespreekbaar maken voor de jongeren op training. 

Ondanks de moeilijke situatie tijdens deze pandemie hebben we nooit getwijfeld om onze Football for All-actie dit jaar uit te stellen. Het omarmen van diversiteit is te belangrijk in de maatschappij vandaag.

Justine Loosveldt,  Beleidsmedewerkster Ethiek bij Voetbal Vlaanderen

*** 

Over Come Together 

Football For All wordt een van de eerste campagnes die opgenomen wordt door de KBVB onder de overkoepelende campagne Come Together. Come Together werd begin deze week gelanceerd in het kader van het nieuwe actieplan tegen discriminatie en racisme van de KBVB, Voetbal Vlaanderen en ACFF. Via Come Together willen de federaties iedereen oproepen om ook meer te melden wanneer incidenten van discriminatie of racisme zich voordoen op of rond het voetbalveld. Via deze meldingen kunnen we in kaart brengen hoe vaak spelers/speelsters slachtoffer zijn en hierop gerichte acties opzetten.  Zo werken we samen aan een voetbal klimaat waar iedereen zich thuis voelt en waar niemand wordt uitgesloten. Dit is een belangrijke boodschap die we willen meegeven aan alle betrokkenen in het voetbal. 

Pierre Cornez

Press Officer RBFA

Arno Creve

PR Consultant Bepublic

Justine Loosveldt

Beleidsmedewerker Ethiek, Voetbal Vlaanderen

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be