KBVB zet professionalisering vrouwenvoetbal verder met vernieuwde Super League

KBVB zet professionalisering vrouwenvoetbal verder met vernieuwde Super League

Nieuwe stap in het kader van ‘The World at our Feet’-project

De KBVB heeft haar plannen voor de vernieuwde Women’s Super League bekendgemaakt. Voortaan zullen 10 vrouwenvoetbalteams het tegen elkaar opnemen in een nieuw competitieformat. "Dankzij deze nieuwe teams kunnen we het vrouwenvoetbal in België nieuw leven inblazen en de kwaliteit ervan verbeteren", zegt Katrien Jans, Women’s Football Manager bij de KBVB. 

  • Uitbreiding van zes naar tien vrouwenteams in de Super League

  • Meer kansen voor jong talent om zich dicht bij huis op hoog niveau te ontwikkelen

  • Vernieuwde kampioenschap krijgt een eigen visuele identiteit met nieuw logo 

  • Commerciële uitbouw van vrouwenvoetbal gaat hand in hand met sportieve groei

Meer teams en een betere geografische spreiding

In augustus 2019 presenteerde de Belgische Voetbalbond het ‘The World at our Feet’-project, dat meer meisjes en vrouwen aan het voetballen wil krijgen. De KBVB kondigde toen aan dat een vernieuwing van de hoogste divisie van het Belgische vrouwenkampioenschap een van de belangrijkste pijlers van dat plan is. Die nieuwe start komt er nu vanaf het seizoen 2020-2021. Vanaf dan nemen tien vrouwenvoetbalploegen deel aan de Women's Super League in plaats van zes en zullen er ook play-offs gespeeld worden. 

De zes teams die vorig jaar op het hoogste niveau uitkwamen - RSC Anderlecht, Club YLA, KAA Gent, KRC Genk, OH Leuven, Standard Luik -, krijgen concurrentie van SC Eendracht Aalst en FC Fémina White Star Woluwe, die respectievelijk eerste en tweede eindigden in de rangschikking 2019-2020 van 1ste nationale. Daarnaast treden ook SV Zulte Waregem en Sporting du Pays de Charleroi, na een licentieaanvraag zoals voorzien voor alle Pro League clubs, toe tot de hoogste afdeling. De uitbreiding betekent meteen ook een grotere geografische spreiding van de vrouwenteams op het hoogste niveau. 

Gloednieuw logo

Daarnaast krijgt de Women's Super League een nieuwe visuele identiteit en een nieuw logo. Het logo is jeugdig, vrouwelijk en modern en is ontworpen volgens dezelfde filosofie als de vernieuwde logo’s van de KBVB, de Rode Duivels, de Red Flames en supportersorganisatie 1895. In de loop van de maand augustus zal het vrouwenkampioenschap ook zijn eigen sociale media op Facebook, Twitter en Instagram krijgen om de fans interactieve content aan te bieden.

Een commerciële en sportieve evolutie

De uitbouw van de Women’s Super League is hiermee nog niet op zijn eindpunt toe. De KBVB is op dit ogenblik nog op zoek naar een partner die zijn naam wil verbinden aan de vrouwencompetitie om het merk Women’s Super League te versterken en om bijkomende inkomsten te genereren. Die zullen voortvloeien naar de Belgische vrouwenclubs zodat zij zich kunnen blijven ontwikkelen en verder kunnen professionaliseren. De KBVB zal elke club hetzelfde bedrag schenken om te investeren in de coaching en de omkadering van de speelsters. 

“Vanuit de KBVB blijven we ook inzetten op workshops waarbij we de stafleden van alle clubs en van onze Red Flames samenbrengen. Vorig jaar zijn we hiermee gestart en we zijn echt blij om te zien dat alle clubs stappen gezet hebben in het verbeteren van hun sportieve werking. Daarnaast organiseren we tweemaandelijkse bijeenkomsten met experts voor alle niet-sportieve thema’s die volgens ons cruciaal zijn om het vrouwenvoetbal in zijn globaliteit naar een hoger niveau te brengen.”
Katrien Jans

Vier doelstellingen

Een sterkere competitie uitbouwen, ervoor zorgen dat onze clubs op internationaal niveau de concurrentie aan kunnen gaan, een inspiratie zijn voor beginnende en jonge voetbalsters en meer mogelijkheden bieden aan jonge talenten om zich dicht bij huis op hoog niveau verder te ontwikkelen. Dat zijn de vier doelstellingen van de vernieuwe Super League. Op dit ogenblik spelen reeds 3 op de 4 Red Flames bij een team dat uitkomt in de Super League 2020-2021.

“Dat is al een hoog percentage, maar het kan nog verder evolueren nu we de Super League naar een hoger niveau tillen en er een sterke en stabiele competitie van maken. Met deze nieuwe visuele identiteit en de hulp van een heel team om de Super League in de toekomst op alle niveaus te monitoren en te verbeteren, zijn we ervan overtuigd dat deze competitie een grote toekomst heeft."
Katrien Jans

Download hier een toolkit met het nieuwe logo in verschillende formaten.

Contacteer ons
Katrien Jans Women’s Football Manager, RBFA
Pierre Cornez Press Officer, RBFA
Katrien Jans Women’s Football Manager, RBFA
Pierre Cornez Press Officer, RBFA
Over Bepublic

Wij pakken communicatie journalistiek aan. We zorgen ervoor dat jouw organisatie relevant communiceert. Op de juiste manier, en met het juiste publiek.