KBVB zet schouders onder twaalf sportieve start-ups via accelerator Sportstech Belgium

De Koninklijke Belgische Voetbalbond, technologiefederatie Agoria en Wallifornia hebben de twaalf techstart-ups bekendgemaakt die mogen deelnemen aan het allereerste acceleratorprogramma van Sportstech Belgium. Met dit initiatief, gefocust op de kruisbestuiving tussen de sportwereld en de technologiesector, willen de drie organisaties sportstech start-ups ondersteunen via een intensief begeleidingstraject. De twaalf bedrijven, waaronder drie Vlaamse, krijgen een 10-weken durend traject om hun groei te helpen versnellen.

De Belgische voetbalbond zet samen met technologiefederatie Agoria en Wallifornia zijn schouders onder de Sportstech Belgium-accelerator, een project om België naar de voorhoede van het internationale ecosysteem voor sporttechnologie te katapulteren. Op de planning staan de komende 10 weken onder meer mentorsessies, financieel advies, publieke presentaties en een-op-eenontmoetingen met bedrijfsleiders en VC's van hoog niveau in de sport- en e-sportindustrie.

“Als nummer één van de wereld in het voetbal hebben ook wij er baat bij om de laatste ontwikkelingen op vlak van sporttechnologie van nabij te kunnen blijven volgen. Daarom ondersteunen we dit project waar alle start-ups een training op hoog niveau zullen krijgen. De bedoeling is om op termijn met een aantal aan de slag te gaan en innovaties uit te testen.”
Manu Leroy, Director Marketing & Communication KBVB

Uit meer dan vijftig kandidaten uit achttien landen werden uiteindelijk vier buitenlandse en acht Belgische start-ups geselecteerd om deel te nemen aan de Sportstech Belgium-accelerator die afloopt midden januari 2022. De geselecteerde start-ups krijgen een training op hoog niveau waarin onderwerpen worden behandeld zoals inkomsten en klantenontwikkeling, verkoop en onderhandelingen, imago en marketing, intellectuele eigendom, rechten en data, de oprichting van een onderneming, kapitaal ophalen en bestuur maar ook fanmanagement en contentcreatie.

Drie geselecteerde bedrijven komen uit Vlaanderen: het West-Vlaamse Equicty dat digitale managementoplossingen aanbiedt voor de ruitersport, het Vlaams-Brabantse Tropos AR dat augmented reality-toepassingen ontwikkelt voor onder andere de sportsector en het Antwerpse Venly, een blockchaintechnologieprovider die organisaties in staat stelt om, zonder ervaring, met blockchaintechnologie en NFT's aan de slag te gaan via makkelijk implementeerbare digitale wallets, NFT tools en een eigen NFT marktplaats.

"Wij verbinden alle stakeholders rond een paardenhouderij met één platform en centraliseren vervolgens alle data. Sporttechnologie is in opmars in de paardenindustrie, maar de digitale revolutie in andere sporten is een inspiratie voor ons en de Sportstech Belgium-accelerator gaat ons zeker vooruithelpen om onze toepassingen verder uit te bouwen."
Bram Balcaen, oprichter Equicty
“Augmented Reality, digitale content in de echte wereld, wordt het centrale medium van onze Metaverse-toekomst en zo de opvolger van het door social media gedomineerde internet van vandaag. En waar beter dan de wereld van live sport, om de samenvloeiing van fysiek en digitaal entertainment één te maken. We zijn ontzettend trots dat we dit tijdens dit programma verder kunnen exploreren.”
Sven Van de Perre, creative director bij Tropos AR
“Onze selectie voor deze accelerator bewijst dat web3 technologie geen “ver van ons bed show” meer is. In de sportsector zijn enorm veel toepassingen van web3, blockchain en NFTs mogelijk, zeker wat fan engagement betreft. Dit is voor ons een mooie kans om samen met de andere deelnemers toekomstige web3 businessmodellen vorm te geven, én het ook gemakkelijker te maken voor de eindgebruiker om ermee aan de slag te gaan."
Yan Ketelers, CMO bij Venly

De volledige lijst van 12 geselecteerde start-ups:

1. AppiMonkey (BE, www.appimonkey.eu) : AppiMonkey is een applicatie waarmee digitale reclame wordt heruitgevonden, met uw eigen transmedia storytelling, uniek en immersief;

2. Athletin (BE, www.athletin.io): Athletin is een mobiele en webapplicatie die het resultaat is van onderzoek in de toegepaste wetenschappen en sportwetenschappen, met als doel om instrumenten aan te reiken waarmee het welzijn van sporters vlot kan worden gevolgd;

3. D-event (BE, www.d-event.io) : D-event is een cashloos ticketingsysteem dat gebruikmaakt van blockchaintechnologie;

4. Equicty (BE, www.equicty.com) : Equicity biedt innovatieve oplossingen aan voor digitaal management in de hippische bedrijfswereld;

5. FAN+ (AU, www.fanplus.com) : FAN+ is een marktplaats die fans en hun favoriete sporters en clubs samenbrengt;

6. FORMYFIT SRL (BE, www.formyfit.com) : FORMYFIT biedt een virtuele hardloopassistent aan;

7. HYPO-X (CA, www.hypo-x.ca) : Hypo-x is de eerste draagbare simulator voor hoogtetraining;

8. IDRO (BE/NL, www.idro.world) : IDRO is de eerste wearable die het lactaatniveau meet;

9. Proxy 42 (IT, www.proxy42.com) : Proxy 42 slaat een brug tussen de fysieke en de digitale wereld en maakt deze universeel toegankelijk en exploitabel dankzij artificiële intelligentie en augmented reality;

10. Tropos-AR (BE, www.tropos.ar) : Tropos-AR combineert augmented reality van wereldklasse met gamification om bij livesportevenementen dezelfde aansprekende, immersieve ervaring te scheppen als in de wereld van videogames en andere vormen van digitaal entertainment;

11. Venly (BE, www.venly.io) : Venly biedt eenvoudig implementeerbare walletdiensten, NFT-tools en een NFT-marktplaats voor je gebruikers;

12. YUVOX ESPORTS SRL / HYPR (BE, www.hypr.gg) : Connecteer je, volg en vergelijk jezelf met andere e-sportspelers en -professionals dankzij HYPR.


Pierre Cornez

Press Officer RBFA

Ken Standaert

Ken Standaert

Team Lead/Senior PR Consultant Bepublic Group

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be