KBVB zet vrouwenvoetbal hele maand september in de kijker

2.500 voetballende meisjes en vrouwen meer in 2 jaar tijd

De Koninklijke Belgische Voetbalbond zet tijdens de hele maand september de spotlights op het meisjes- en vrouwenvoetbal. Het is een herstart van alle activiteiten na 18 moeilijke maanden om meer voetbalsters op de Belgische velden te krijgen. “Twee jaar geleden startte ons strategische plan The World At Our Feet en na zes maanden hadden we een stijging van 9 procent meer voetbalspeelsters tot 42.000 leden. Maar toen kwam corona en viel dat aantal met enkele honderden terug zodat we momenteel zo’n 2.500 vrouwelijke leden meer tellen dan bij de start. Met onze nieuwe Love Football-campagne willen we snel opnieuw aanknopen met de groei van voor de pandemie”, vertelt Katrien Jans, Women’s Football Manager bij de KBVB.


September is de maand van het vrouwenvoetbal bij de Koninklijke Belgische Voetbalbond, met de herstart van alle activiteiten in het kader van The World At Our Feet, de campagne van de KBVB die sinds augustus 2019 loopt om meer meisjes en vrouwen aan het voetballen te krijgen. Twee jaar geleden telde de KBVB 38.500 voetballende meisjes en vrouwen en koesterde het de ambitie om dat aantal in vijf jaar tijd te verdubbelen.

“Die ambitie blijft dezelfde, al zijn we eerlijk dat de gezondheidscrisis ons ook 18 moeilijke maanden bezorgd heeft. Na de start groeiden we dankzij verschillende acties op maat van jonge meisjes met zo’n 9 procent aan tot 42.000. Dat sterkt ons in het geloof dat onze strategie goed zit en zal werken. Daarom zullen we dit seizoen verder gaan op ons elan met projecten als Love Football en het Playmakers-project met Disney.”
Katrien Jans, Women’s Football Manager bij de KBVB

9.400 meisjes op voetbalontdekking
Door de pandemie zakte het aantal vrouwelijke leden lichtjes tot iets meer dan 41.000, maar de KBVB wil dat aantal de komende maanden opnieuw fors laten toenemen met onder meer nieuwe Love Football-acties. Ook de UEFA Playmakers campagne met Disney wordt vanaf 8 september hernomen en zowel Voetbal Vlaanderen als ACFF organiseren open detectiedagen voor meisjes die hun voetbalskills willen tonen.

“Via Love Football zullen we tussen september 2021 en juni 2022 zo’n 9.400 meisjes kennis laten maken met voetbal. We hopen dat een deel van hen na dat eerste voetbalmoment de weg vindt naar een lokale club om nog meer spelplezier te beleven. Ook de regionale federatie Voetbal Vlaanderen en ACFF zetten opnieuw alles op alles om meisjes aan te trekken met hun eigen voetbalfestijnen voor meisjes, de Futbalista Festivals in Vlaanderen en het Foot4Girls Festival aan de andere kant van de taalgrens.”
Katrien Jans, Women’s Football Manager bij de KBVB

Toekomstige Red Flames blijven uitdagen
Naast de brede instroom van speelsters werkt de KBVB ook verder aan de professionalisering van de nationale meisjesteams en de Red Flames onder meer met de oprichting van de Womens Under 23-categorie (WU23), zeg maar het beloftenelftal van de Red Flames.

“Dankzij dit WU23 team kunnen we de steeds groter wordende groep van jonge talenten verder klaarstomen in een optimale omgeving voor onze A-ploeg want in het verleden was de stap tussen U19 en A-ploeg soms te groot. ​ Vanaf oktober start voor hen een reeks wedstrijden tegen andere Europese landen zoals Nederland, Zweden, Noorwegen, Italië en Spanje waarin ze zich kunnen bewijzen en wie weet zelfs een plaatsje afdwingen voor één van de volgende selecties van de Red Flames.”
Katrien Jans, Women’s Football Manager bij de KBVB

Wie meer wil weten over de verschillende acties tijdens de maand van het vrouwenvoetbal, kan terecht op de website van de KBVB.


Pierre Cornez

Press Officer RBFA

Ken Standaert

Ken Standaert

Team Lead/Senior PR Consultant Bepublic Group

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be