Kwart jobstudenten durft niet op sollicitatiegesprek gaan

60 procent zoekt liever online naar studentenjob, blijkt uit sollicitatie-onderzoek van Deltaworx

27 procent van de jobstudenten heeft schroom wanneer ze voor een sollicitatie persoonlijk moeten langsgaan bij hun potentiële werkgever. Studenten voelen zich veel comfortabeler als ze verschillende jobs van achter een scherm kunnen zoeken. Dat blijkt uit een bevraging bij 200 jobstudenten door Deltaworx. Het studentenuitzendbureau lanceert deze week een app die het contact tussen werkgevers en studenten vergemakkelijkt.

Een centje bijverdienen tijdens de studies klinkt voor veel studenten aantrekkelijk, maar ze stoten vaak op drempels bij het vinden van een geschikte job. Uit het onderzoek van Deltaworx blijkt dat ze het gebrek aan ervaring de grootste drempel vinden om te solliciteren (55%), en vaak op internet te weinig informatie vinden over de job om de sprong te wagen (54%). Meer dan een kwart van de studenten gaf bovendien aan zich liever niet persoonlijk aan te bieden bij een potentiële werkgever.

“De angst om zich persoonlijk aan te bieden is begrijpelijk: veel studenten hebben dat nog nooit eerder gedaan. Vaak hebben ze dan ook schrik om afgescheept te worden wegens een gebrek aan ervaring. Ze blijven liever dicht bij wat ze kennen: uit onze bevraging blijkt dat ze liefst een job zouden zoeken via een app, een website of persoonlijke kennissen. Waarom zou je ook uren willen kwijtspelen aan verschillende sollicitatierondes als je het via je vertrouwde omgeving kan klaarspelen?”

Jeroen Poels

 

AirBNB voor studentenjobs

Uit de bevraging blijkt nog dat studenten liefst willen werken op de momenten dat het hen uitkomt. Jobs met flexibele werkuren weten 86% van de studenten te triggeren en liefst van al zijn die jobs dan nog eens niet gebonden aan vaste werkperiodes (75%). Daardoor gaat 62% pas last-minute op zoek naar een job en kiest 44% van de studenten ervoor om verschillende studentenjobs te kunnen combineren. Op die manier geloven ze relevante werkervaring te kunnen opbouwen voor in hun later beroep (81%). 66% is dan ook expliciet op zoek naar studentenwerk dat in lijn ligt met hun studierichting.

 

“ Wij willen onze studenten stimuleren om veel ervaring op te doen. Dat kan alleen als ze veel verschillende jobs uitoefenen. We moeten inspelen op de vertrouwde omgeving van de digital natives om hen die mogelijkheid te geven.”

Jeroen Poels

 

Om voor studenten en werkgevers de zoektocht naar elkaar te vergemakkelijken, lanceert Deltaworx deze week de Delta App, een soort van ‘AirBNB voor studentenjobs’. Net zoals bij AirBNB werkt de app op basis van vraag en aanbod. Jobstudenten kiezen voor een reeks aangeboden jobs binnen hun interesseveld op momenten dat het hen uitkomt. Bovendien heeft de app, net zoals AirBNB, een feedbacksysteem, waarbij werkgevers feedback kunnen geven over het gepresteerde werk. In een latere fase zullen de studenten ook de werkgevers kunnen beoordelen. Op die manier kunnen beide partijen leren van elkaar en zichzelf verbeteren.

“Natuurlijk is het belangrijk dat studenten leren om persoonlijk te solliciteren. Door bij hun eerste jobs de drempel te verlagen, kunnen ze gemakkelijker relevant werk aangaan en zo ervaring opbouwen. De feedback die ze krijgen via de Delta App, helpt hen hun soft skills te ontwikkelen, hun CV op te bouwen en zo sterker te staan aan de start van hun ‘echte’ werkcarrière. Zo zullen ze met meer zelfzekerheid een persoonlijke sollicitatie durven aangaan.”

Jeroen Poels
 

De Deltaworx App is vanaf vandaag gratis downloaden via de App Store en Play Store.

 

Jeroen Poels

CEO Deltaworx

Matthias Peeters

COO Deltaworx

Sander Vanlouwe

PR Consultant, Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be