Kwart smartphonegebruikers zet toestel uit tijdens vakantie

30% van de reizigers verrast door hoge telefoonrekening

  • Helft van de smartphonegebruikers belt op vakantie maar half zoveel als in eigen land
  • Zes op tien gebruikers gebruiken communicatie-apps om kosten zo laag mogelijk te houden
  • 46% van ons smartphonegebruik in het buitenland gaat op aan surfen op het internet
  • 75% van de smartphonegebruikers beperkt het aantal oproepen in het buitenland

Ook in het buitenland kunnen de meeste smartphonegebruikers niet zonder hun favoriete gadget. Door de roamingkosten bellen ze wel minder dan thuis: de helft van de smartphonegebruikers belt op vakantie maar half zoveel als in eigen land. Een kwart van de reizigers zet zijn of haar smartphone zelfs in vliegtuigmodus, of schakelt het toestel helemaal uit tijdens de reis. Dat blijkt uit een onderzoek van Ericsson, specialist in mobiele netwerken, bij meer dan 5000 smartphone gebruikers. “Het aantal smartphonegebruikers neemt jaarlijks toe, maar de huidige roamingkosten zorgen ervoor dat de gebruikers creatief moeten omspringen met het gebruik van hun smartphone.” zegt Saskia Van Uffelen, CEO van Ericsson Belux.

Dat we onze vakantie liefst zo goedkoop mogelijk houden, is evident. Zelfs op ons smartphonegebruik besparen we: zo blijkt uit het consumentenonderzoek van Ericsson. Uit angst om bij thuiskomst een hoge rekening in de bus te vinden, passen smartphonegebruikers hun surf- en belgedrag drastisch aan zodra ze grens oversteken. Zo stuurt 43 procent van de reizigers minder sms-berichten en surfen ze ook minder via mobiel internet.

“6 op de 10 gebruikers gebruiken communicatie-apps als Whatsapp om de kosten zo laag mogelijk te houden. Sommigen nemen liever geen risico en schakelen hun smartphone zelfs volledig uit.”

Saskia Van Uffelen, CEO Ericsson Belux

We gebruiken onze smartphone op vakantie vooral om makkelijk contact te houden met vrienden en familie en om foto’s te  maken en bewerken. Maar ook om de leukste plekjes te ontdekken en deze vervolgens te delen op social media is onze smartphone hét ideale gadget. En net om die reden vertrekken twee op de drie reizigers goed voorbereid op vakantie. 21% houdt telefoonrekeningen laag door ter plaatse een simkaart te kopen, 17% gaat op zoek naar een speciaal reistarief bij zijn operator en 11% van de reizigers sluit zelfs een internationaal telefoonpakket af voor zijn tijd in het buitenland. Op reis spenderen we bovendien het meeste tijd aan surfen op het internet. Dat bepaalt volgens Ericsson 46% van ons smartphonegebruik, gevolgd door 30% die besteed wordt aan bellen naar het thuisfront.

Zo kort mogelijk gesprek

De huidige smartphonegebruiker mag dan wel creatief omspringen met zijn smartphonegebruik, toch wordt 30% van de ondervraagden nog steeds verrast door een hoge telefoonrekening bij thuiskomt.

“Maar liefst 75% van de smartphonegebruikers beperkt het aantal oproepen in het buitenland. Bovendien houden ze de gesprekken ook zo kort mogelijk. Helaas is dit niet altijd voldoende. Nieuwe technologieën en de afschaffing van roamingtarieven kunnen voorgoed komaf maken met hoge telefoonrekeningen.”

Saskia Van Uffelen

 

Over Ericsson

Ericsson is ‘s werelds grootste leverancier van communicatietechnologie en -diensten. De lange-termijn relaties met alle grote telecom operators ter wereld stelt mensen, bedrijven en samenlevingen in staat het potentieel te ontwikkelen en een duurzamere toekomst te creëren. Ericsson’s diensten, software en infrastructuur - vooral in mobiliteit, breedband en de cloud – stellen de telecom industrie en andere sectoren in staat beter zaken te doen, de efficiëntie te verhogen, de gebruikerservaring te verbeteren en nieuwe kansen te benutten.

Het bedrijf is met meer dan 115.000 medewerkers actief in meer dan 180 landen. Vandaag de dag gaat meer dan 40 procent van het wereldwijde mobiele verkeer over Ericsson netwerken en ondersteunt Ericsson netwerken die meer dan 2,5 miljard abonnees bedienen. Ericsson’s investeringen in research & development zorgen ervoor dat hun oplossingen en klanten voorop blijven lopen.

De netto verkoop in 2014 bedroeg SEK 228 miljard (EUR 33,1 miljard). Ericsson is opgericht in 1876, heeft zijn hoofdkantoor in Stockholm en is genoteerd aan de NASDAQ OMX, Stockholm en de NASDAQ New York.

www.ericsson.com
www.ericsson.com/news
www.twitter.com/ericssonpress
www.facebook.com/ericsson
www.youtube.com/ericsson

 

Goele Lemmens

Bepublic

Saskia Van Uffelen

CEO, Ericsson Belux

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be