Logistieke dienstverlener EUTRACO investeert in de grootste elektrische vloot van het land
50 elektrische Mercedes-Benz trucks vervangen vanaf volgend jaar één derde van de vloot
12 september 2024
WILLEBROEK, donderdag 12 september 2024. De West-Vlaamse logistieke speler EUTRACO investeert fors in de elektrificatie van zijn vloot. Het bedrijf koopt 50 vrachtwagens van het type eActros 600 aan bij Mercedes-Benz dealer Ghistelinck Autobedrijven uit Waregem en elektrificeert daarmee in één klap een derde van zijn vloot. Het gaat om een investering van 14 miljoen euro. EUTRACO zal daarmee de eerste logistieke speler in België zijn met zo’n grote vloot elektrische vrachtwagens. “We hebben fundamenteel de keuze gemaakt om volop in te zetten op de verduurzaming van onze vloot. Duurzaam transport met elektrische vrachtwagens is wel degelijk mogelijk, tegen dezelfde kostprijs als vrachtwagens op diesel”, zegt CEO Serge Gregoir. EUTRACO wil op korte termijn de derde grootste logistieke speler worden in de Belgische markt.
Op dit moment telt EUTRACO 160 eigen dieselvoertuigen die in de Benelux en Frankrijk allerhande goederen transporteren tussen de klanten en de eigen en/of externe warehouses. Maar vanaf volgend jaar is diesel een aflopend verhaal. EUTRACO zet volop in op de elektrificatie van zijn vloot. Eind 2025 zullen de eerste van in totaal 50 elektrische vrachtwagens door Ghistelinck Autobedrijven worden geleverd. Een investering van 14 miljoen euro. EUTRACO elektrificeert zo in één stap een derde van zijn vloot. De dieselvrachtwagens zullen dus stap voor stap verdwijnen.
“Het is voor ons een duidelijke, strategische keuze om volop te gaan voor duurzaam transport. In tegenstelling tot vrachtwagens op waterstof, staan vrachtwagens die rijden op elektriciteit technologisch al heel ver. Ze hebben een actieradius van 500 km en kunnen snel opgeladen worden, wat perfect past binnen onze kernactiviteit.” Serge Gregoir, CEO EUTRACO.
EUTRACO is een logistieke speler die bijna alles vervoert. Dat gaat van fast-moving-consumer-goods en retail tot producten uit industriële sectoren zoals de bouw, de (lichte chemie) of de energiesector. De klantenportefeuille is heel divers. Bedrijven als Coca-Cola European Partners, GB Foods, Betafence, HUBO of Longi kiezen voor de logistieke totaal-ontzorging van EUTRACO.
Focus op vergroening
Met de aankoop van de 50 trucks zet EUTRACO de toon in ons land. Geen enkele andere logistieke speler heeft tot dusver zo’n grote vloot aan elektrische vrachtwagens.
“We menen het echt met onze focus op vergroening van de vloot. We merken ook dat onze klanten wel degelijk interesse tonen in duurzaamheid en koolstofneutraliteit. Het is onze opdracht en morele verantwoordelijkheid om daar voor te zorgen, en dat tegen dezelfde prijs. Wij garanderen onze klanten dat we hun CO2-uitstoot reduceren met een duidelijk becijferd aantal ton.” Serge Gregoir, CEO EUTRACO.
Bij aankoop is een elektrische vrachtwagen duurder dan een dieselmodel. Maar als je kijkt naar de TCO (total cost of ownership) is de kostprijs na 8 jaar dezelfde als die van een diesel.
De verschillende sites van EUTRACO in ons land (Willebroek, Gent, Roeselare) worden nu op termijn verder uitgerust met laadpalen, laadpleinen en grote batterijen. Dat maakt dat alle vrachtwagens op de eigen sites kunnen worden opgeladen. Dit gebeurt tot 75% via groene stroom van de eigen zonnepanelen in combinatie met de eigen batterijsystemen.
Paradepaardje van Daimler Truck
De eActros 600 is één van de paradepaardjes van Daimler Truck, de constructeur van Mercedes-Benz trucks en bussen. De vrachtwagen beschikt over een accucapaciteit van 600kWh op basis van lithiumijzerfosfaat-celtechnologie. Dankzij deze technologie kan de accu binnen een half uur van 20 naar 80 procent opgeladen worden met Megawatt charging. De actieradius bedraagt 500 km. Dat maakt dat alle ritten kunnen uitgevoerd worden zonder dat er onderweg moet bijgeladen worden.
Het voertuig is technisch ontworpen voor een gecombineerd GVW (gross vehicle weight) tot 44 ton. Het acceleratievermogen en de geruisloze werking zorgen voor een hoge mate van comfort voor de bestuurder, waardoor deze zich volledig op het verkeer kan concentreren, ondersteund door de hoogtechnologische veiligheidssystemen.
“We zijn heel verheugd dat we met EUTRACO kunnen samenwerken. Onze elektrische vrachtwagens zijn erg performant en dragen onmiskenbaar bij aan de vergroening van de vloot van logistieke spelers, zoals EUTRACO.” Peter Brock – CEO Daimler Truck BeLux.
Ghistelinck Autobedrijven ziet in de deal vooral het succes van de sterke cohesie tussen de verschillende partners die deel uitmaken van het 360° ecosysteem rond deze strategische shift van EUTRACO.
“Deze deal is het resultaat van een intense behoefteanalyse die resulteert in een specifiek project op maat in nauwe samenwerking met Daimler Truck Financial Services Benelux, Daimler Truck BeLux en onze eigen diensten inzake sales, service en connectiviteit.” Vincent Yserbyt, CEO van Ghistelinck Automotive.
Begin volgend jaar start de productie volledig op. Tegen eind 2025 zal het merendeel van de bestelling in gebruik genomen zijn.
Over EUTRACO
EUTRACO startte in 1967 als transportbedrijf in Roeselare. Van klein familiebedrijf groeide het al snel uit tot een gedreven en dynamische logistieke speler met een uitgebreid klantenbestand. In 2017 kwam Serge Gregoir aan boord als CEO en leidde hij een ambitieus groeiplan voor de toekomst. Er werken intussen 470 mensen in vaste loondienst en 200 onderaannemers. EUTRACO heeft 15 sites verdeeld over het ganse land. Tegen eind 2025 zal de groep over 685.000 m² logistieke operaties beschikken, rekening houdend met de nieuwbouwprojecten in uitvoering. Het heeft 160 eigen vrachtwagens met 450 eigen opleggers/chassis. In 2021 won het de Logistics Building of the Year Award voor het eerste CO2-neutrale logistieke gebouw in België.
Meer info over de eActros 600 vindt u op https://media.be.daimlertruck.com/