LPP rolt wereldwijd RFID uit voor zijn modemerk “Reserved” met Checkpoint Systems

Checkpoint Systems breidt haar relatie met de Poolse retailgroep LPP uit met het inzetten van een breedschalig radiofrequentie-identificatieprogramma (RFID-programma). Dat doet de retailgroep om de productbeschikbaarheid, operationele efficiëntie en klantervaring te verbeteren. LPP zal het programma in de hele distributieketen inzetten: van fabriek tot LPP’s e-commerceplatform, en in meer dan 1.700 outlets in 23 landen.

Met meer dan 200 miljoen verkochte producten per jaar heeft LPP het grootste kledingproductie/-retailbedrijf in Centraal- en Oost-Europa. Het maatschappelijk verantwoorde Poolse familiebedrijf was op zoek naar een oplossing die de operationele efficiëntie van zijn activa zou verbeteren en tegelijkertijd de voorraadzichtbaarheid van zijn vijf high fashion private labels zou vergroten: Reserved, Cropp, House, Mohito en Sinsay.

Checkpoint voorziet LPP reeds van EAS-technologie (elektronische artikelbeveiliging) en dankzij het nieuwe RFID @source-programma arriveren de producten verkoopklaar in de winkel. Hierdoor kan het winkelpersoneel leveringen in kortere tijd controleren en de voorraadnauwkeurigheid vergroten. Het toont aan dat Checkpoint in staat is tegelijkertijd EAS- en RFID-technologie aan te bieden om aan de behoeften van de Poolse retailer te voldoen.

Door het invoeren van RFID-technologie en de daaruit voortvloeiende verbeterde efficiëntie wordt ook een hogere winstgevendheid verwacht. Vroege schattingen wijzen op een stijging van 3% in de verkoop. Ook zullen afzonderlijke artikelen in de distributieketen zo beter kunnen worden geïdentificeerd en zal de zichtbaarheid en beschikbaarheid van producten in de winkels veranderen. Dankzij deze technologie kan LPP ook gemakkelijk de best verkopende artikelen lokaliseren en de belangrijkste tendensen in individuele outlets opsporen. Hierdoor kan LPP de voorraad beter afstemmen op individuele winkels en hun klantenbestand.  

Checkpoint zal met de leveranciers van LPP samenwerken om ervoor te zorgen dat harde en zachte RFID-tags bij de bron, bij het vervaardigen van de kleding, worden aangebracht. Om het distributieketenproces nog verder te verbeteren heeft de retailer ook RFID-tunnels in zijn distributiecentra laten plaatsen. Dit zorgt voor nauwkeurige controle van in- en uitgaande goederen, zodat de gevraagde artikelen naar de juiste winkel worden gezonden.

Dankzij de goederenstroom en het hergebruik van Checkpoints RFID-hardtags draagt LPP ook zorg voor een verantwoorde productie, aangezien alle tags binnen de distributieketen opnieuw kunnen worden ingezet. Hergebruikte hardtags worden naar Checkpoints renovatiecentrum met integraal kwaliteitszorgsysteem teruggestuurd. Pas daarna worden de tags naar het distributiecentrum of de leveranciers van LPP doorgesluisd om bij de bron te worden getagd. Getagde artikelen kunnen vervolgens voor verkoop naar winkels van LPP worden gezonden.

"We zijn blij  dat wij LPP's visie om het toonaangevende modebedrijf in Europa te worden, mee kunnen ondersteunen. Het implementeren van RFID-technologie zal ervoor zorgen dat LPP de operationele efficiëntie  geweldig kan doen stijgen en de algemene klantervaring kan verbeteren. Wij werken al jarenlang met LPP samen en zijn enorm verheugd dat de keuze op ons is gevallen om hun groei in deze periode te ondersteunen. Wij kijken ernaar uit om hun verdere uitbreiding te ondersteunen.”
John Dargan, president van Checkpoint Systems

"Het implementeren van RFID is een cruciaal keerpunt in onze activiteit. Wij zijn het eerste bedrijf in Polen en een van de eerste ter wereld die hebben besloten dit op deze wijze te implementeren . Dankzij RFID kunnen wij onze klanten op maat en toegankelijkere keuzes bieden. Daarnaast biedt het ons een fantastische ondersteuning bij iedere fase van het productbeheer, van de fabriek via het distributiecentrum tot een winkelketen. Wij willen deze uitdaging doeltreffend het hoofd bieden, aangezien RFID volgens ons een technologie van de toekomst is. Het is geen gemakkelijk proces, omdat het enorme organisatorische veranderingen vraagt. Toch geloven wij dat deze technologie alle inspanningen waard is."
Jacek Kujawa, vicepresident van LPP

Over LPP 
LPP SA is een van de snelst groeiende kledingbedrijven in Centraal- en Oost-Europa. Al meer dan 25 jaar lang is het bedrijf in Polen en het buitenland consistent en succesvol actief op de veeleisende kledingmarkt. LPP SA beheert vijf modemerken: Reserved, Cropp, House, Mohito en Sinsay. Het bedrijf heeft een keten van 1.700 winkels met een totale oppervlakte van meer dan 1 miljoen vierkante meter en bezit onlinewinkels in 11 Europese landen. LPP heeft meer dan 25.000 mensen in dienst op zijn kantoren en verkoopstructuren in Polen, Europa, Azië en Afrika. LPP SA staat op de beurs van Warschau genoteerd in de WIG20- index en maakt deel uit van de vooraanstaande Poolse MSCI-index.
Voor meer info: https://www.lppsa.com

Over Checkpoint Systems, Inc.
Als onderdeel van CCL Industries is Checkpoint Systems de enige leverancier van verticaal geïntegreerde RF/RFID-oplossingen voor de retail. Terwijl de vraag van de consument door de technologie buitengewoon snel toeneemt, levert Checkpoint intelligente  oplossingen – waardoor de retailomgeving altijd en overal helder en efficiënt is. Door een uniek aanbod van software, hardware, labels, tags en aangesloten cloudbased oplossingen optimaliseert Checkpoint retailactiviteiten en hun efficiëntie dankzij intuïtieve realtimegegevens in heel de distributieketen en in de winkels.  Dit leidt tot een hogere winstgevendheid en een waardevollere klantervaring. De intelligente retailoplossingen van Checkpoint zijn het resultaat van 50 jaar expertise op het gebied van radiofrequentietechnologie, innovatieve diefstal- en dervingpreventie-oplossingen, toonaangevende software, RFID-hardware en uitgebreide labelmogelijkheden om artikelen van bron tot schap te identificeren, te beveiligen en te traceren.  
Voor meer info: www.checkpointsystems.com
Twitter: @CheckpointSys

Over CCL Industries
CCL Industries Inc. is wereldleider op het gebied van gespecialiseerde label- en verpakkingsoplossingen voor mondiale bedrijven, kmo’s en consumenten. Het bedrijf heeft ruim 19.000 mensen in dienst en heeft 150 vestigingen in 25 landen op zes continenten met kantoren in Toronto, Canada en Framingham, Massachusetts.
Voor meer info: www.cclind.com
 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be