Marktleider uitzendkrachten eventsector wil voor de zomer 600 extra technici en stagehands rekruteren

Kwart technici podium- en eventsector is intussen elders aan de slag

De eventsector is post-corona dringend op zoek naar extra helpende handen. Door de onzekerheid tijdens de pandemie, ging maar liefst één op de vier ervaren en gecertificeerde technici en stagehands elders aan de slag als elektricien, monteur of chauffeur. Dat blijkt uit een bevraging door Amplo, marktleider in uitzendarbeid voor de evenement- en podiumsector, waar het voor het overblijvende personeel nu al alle hens aan dek is en om versterking wordt gesmeekt . “We zitten nu al op een activiteitsgraad die 140% hoger is dan vorig jaar op hetzelfde moment. En dan moet de festivalzomer nog beginnen. In ons minimaal scenario vullen we de komende weken nog minstens 600 plaatsen voor technische profielen en stagehands in,” zegt één van de nationale Amplo-managers Amin Dridi. ​

Uit de bevraging van klanten die Amplo - dat naar schatting 60 procent van de markt voor uitzendarbeid in de eventsector vertegenwoordigt en onderdeel van Agilitas Group, -deed, blijkt ook dat wie tijdens de pandemie de eventsector verliet, niet geneigd is om terug te keren. Het voornaamste argument is dat zij intussen gewend zijn aan een regelmatiger leven buiten de eventsector. 

“Gemiddeld gaat het om één op de vier technische medewerkers die de sector verliet, met uitschieters tot 40 procent voor bepaalde profielen. De vertrekkers vervangen is een immense opdracht, het gaat om honderden mensen. We horen nu al bij onze klanten dat ze opdrachten moeten weigeren door een tekort aan personeel.” – Amin Dridi, manager Amplo 

De activiteit in de evenementensector – van beurzen over bedrijfsfeesten tot festivals – steeg tijdens de eerste drie maanden van dit jaar al met 140 procent, vergeleken met de eerste drie maanden van 2021. De activiteitsgraad is daarmee net even hoog als voor de pandemie. ​ 

“De activiteitsgraad van de sector is dan wel even hoog als in 2019, het aantal medewerkers is nog niet op dat peil. Hetzelfde werk moet nu gebeuren door bijna een derde (32 procent) minder mensen. Die situatie moeten we zo snel mogelijk keren door massaal aan te werven. Om het verlies aan expertise en ervaring snel weg te werken, zijn we bij Amplo druk bezig met het organiseren van opleidingen voor stagehands, maar die plaatsen zijn op korte termijn beperkt. Nieuwe medewerkers krijgen de basics uitgelegd door een ervaren eventtechnicus, van vakterminologie tot veiligheidsvoorschriften.” – Amin Dridi, manager Amplo ​ ​

Samen met haar internationale partner Crewbooking is Amplo op zoek naar minstens zeshonderd nieuwe medewerkers voor de komende maanden. Crewbooking is een tool die vooral door festivalorganisatoren wordt gebruikt bij tours van internationale artiesten om op lokaal niveau de juiste crew samen te stellen. Ook in andere landen merkt Crewbooking de schaarste aan gecertificeerd en opgeleide technische medewerkers en stagehands. ​ ​ 

“We sparen kosten noch moeite om iedereen aan de juiste medewerkers te helpen. ​ De eventsector zal alles op alles zetten om er een fantastische zomer van te maken. Voor ons betekent dat nu rekruteren en vol aan de bak om die mensen op te leiden en daarna de juiste matches te zoeken. We zijn er rotsvast van overtuigd dat we daarin zullen slagen. Onze beloning wordt de voldoening van festivalgangers en evenementorganisatoren. Een kwart nieuwe technische medewerkers laten instromen is een uitdaging, dat moeten we ook durven te zeggen, maar onze hoop is dat we na de extra inspanningen van dit jaar weer vertrokken voor een periode waarin onze mooie sector kan opnieuw kan groeien en bloeien.” – Amin Dridi, manager Amplo ​

Informatie voor journalisten: ​
Amplo-manager Amin Dridi is beschikbaar voor toelichting: 0499 98 15 44 

Amplo-manager Amin Dridi - foto vrij van rechten
Amplo-manager Amin Dridi - foto vrij van rechten

Jurgen D'Ours

Bepublic Group

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be