Mediafin: betrouwbaarheid als handelsmerk rendeert

Uitgever van De Tijd boekt recordwinst en investeert fors in innovatie

Vrijdag 30 maart 2018 — Mediafin, de uitgever van onder andere de zakenkranten De Tijd en L’Echo, sluit 2017 af met recordcijfers. Het aantal abonnees nam verder toe, de reclame-inkomsten stegen en de winstmarge blijft met 21% opvallend sterk. Zowel de omzet (+2,6% tot 58,37 miljoen) als de EBITDA (+0,1% tot 12,02 miljoen) groeiden, en braken zo de niveaus van de voorbije jaren.  Mediafin zet verder in op kwaliteitsvolle en betrouwbare journalistiek, waardoor adverteerders nog meer kiezen voor Mediafin-titels, en op digitale innovatie, die ervoor zorgt dat lezers en adverteerders terecht kunnen op sterke klassieke én nieuwe kanalen.

 

Inzetten op betrouwbare journalistiek rendeert, zelfs of vooral in tijden van fake news en manipulatie. Mediafin  bevestigt de positieve koers die het bedrijf al een aantal jaren vaart. 2017 was goed voor een recordomzet van 58,4 miljoen euro en een winstmarge van 21%.

 

De verklaring hiervoor is eerst en vooral de aanhoudende groei van beide krantentitels: de lezersmarktinkomsten stegen in vergelijking met 2016 met 3,2% tot 26,4 miljoen euro. Maar ook de reclame-omzet steeg ten opzichte van een jaar eerder met 2,0% tot 30,9 miljoen euro. Dat resulteerde in een recordwinst van 12,0 miljoen euro ebitda.

 

De afgelopen vijf jaar  kende Mediafin op alle vlakken een sterke groei:

 

2017 (in K €)

Groei 2012-2017

Omzet

€ 58.371

+19,5%

Lezersmarkt-inkomsten

€ 26.360

+23,9%

Reclame-omzet

€ 30.901

+18,1%

Ebitda

€ 12.018

+38,3%

 


Betrouwbaarheid als kwaliteitslabel

Net nu de geloofwaardigheid van klassieke en media onder druk staat, kiest Mediafin er uitdrukkelijk voor om van betrouwbaarheid zijn handelsmerk te maken. De Tijd en L’Echo zijn meer dan ooit dé referentie voor betrouwbare, zakelijke journalistiek. De lezers schatten dat duidelijk naar waarde”, zegt CEO Frederik Delaplace. De verkoop van losse exemplaren en abonnementen steeg ook vorig jaar verder tot 56.180 exemplaren. De groei kwam er vooral door de groeiende populariteit van de combinatie-formule digitale weekkrant met papieren weekendeditie.

 

Die betrouwbare context komt ook de adverteerders ten goede. De nieuwe standaard die Mediafin in de sector zette met het Digital Charter voor advertising is daarbij een belangrijke hefboom. Het charter waarborgt de adverteerders 100% menselijke ‘traffic’, 100% zichtbaarheid van de advertenties en volledige transparantie in de manier waarop Mediafin met de persoonlijke gegevens van zijn lezers omspringt (privacy). Mediafin won in 2017 ook de prijs van Media Company of the Year.   

 

Groei dankzij investeringen in digitale poot en nieuwe diensten

De multimediale poot van Mediafin wordt met de dag belangrijker. “Net zoals ‘betrouwbaarheid’, maakt digitale innovatie deel uit van het dna van dit mediabedrijf. Ruim de helft van de lezers van De Tijd en L’Echo opteert nu al voor digitaal lezen. In 2018 investeert Mediafin opnieuw 2,8 miljoen euro in productinnovatie, zowel in print als in digitale media”, zegt Delaplace.

 

Zo staan er dit jaar belangrijke vernieuwingen op stapel voor de digitale krant en de website, maar ook bij papieren uitgaven als Netto, Sabato of de weekendkrant. En het wordt een feestelijk jaar: Sabato vierde onlangs zijn tiende verjaardag (een feest dat 110.000 euro opleverde voor het goede doel), en later dit jaar viert De Tijd zijn 50ste verjaardag.  

 

Daarnaast breidt Mediafin zijn leidende positie in zakelijke communicatie verder uit. Om zijn klanten nieuwe communicatie-oplossingen aan te bieden, nam Mediafin de PR-bureaus Bepublic en Bereal over. Na de eerdere succesvolle overname van Comfi, neemt Mediafin nu een vooraanstaande positie in in de Belgische markt voor business communication.    

 

Eind december werkten 234 mensen voor Mediafin. Na de overname van Bepublic en Bereal zijn dat er intussen 250.