Mediafin boort nieuwe markt aan met overname van start-up openthebox

Online platform brengt structuren achter bedrijven en ondernemers visueel in kaart

Mediafin, de uitgever van de zakelijke nieuwsmerken De Tijd en L’Echo, neemt openthebox over, een start-up die 5 jaar geleden werd opgericht door IT-ondernemer Niek Bartholomeus. openthebox is een online platform op basis van open data waarmee gebruikers op een transparante manier inzicht kunnen krijgen in de gezondheid van bedrijven, in de onderlinge verbanden tussen bedrijven en het netwerk achter ondernemers. Met de overname boort Mediafin een nieuwe markt aan, die van de bedrijfsdata. “Met deze overname willen we ondernemers en professionals een nieuwe tool in handen geven die hen kan ondersteunen in de uitbouw van hun bedrijf. Tegelijk zullen ook de redacties van De Tijd en L’Echo interessante inzichten uit het platform kunnen integreren in hun nieuwsartikels”, zegt Peter Quaghebeur, CEO van Mediafin.

Mediafin is al enige tijd bezig met de diversificatie van zijn activiteiten. Zo richtte het vorig jaar een eigen audioproductiehuis op, met als sluitstuk een splinternieuwe opnamestudio in de gebouwen van Tour & Taxis die recent officieel in gebruik werd genomen. Met de overname van openthebox richt Mediafin zich nu op een andere markt, die van de bedrijfsdata.

Beloftevolle start-up

openthebox is het geesteskind van IT-ondernemer Niek Bartholomeus uit Sint-Gillis-Waas. Hij richtte het platform 5 jaar geleden op met als doel het in kaart brengen van alle mandaten van politici, net als de achterliggende structuren tussen bedrijven, vennootschappen en ondernemers. Bartholomeus maakt daarbij gebruik van machine learning en van open data, dus bedrijfsgegevens die publiek beschikbaar zijn via het Belgisch Staatsblad, de Kruispuntbank van Ondernemingen en de jaarrekeningen van de Nationale Bank van België.

Gebruikers van het platform die de naam van een persoon/bedrijf als zoekterm ingeven, krijgen een grafisch overzicht (in de vorm van een spinnenweb) van alle directe en indirecte verbindingen met andere personen of bedrijven. Steve Deplacie, manager business development bij Mediafin, zal na de overname alles aansturen.

“Technologisch is dit een heel sterk platform dat synergieën kan leveren voor beide bedrijven: de redacties van De Tijd en L’Echo kunnen hun nieuwsartikels verrijken met de data van openthebox. En omgekeerd kunnen wij de gebruikers van het platform artikels aanbieden die verschenen zijn over de persoon of het bedrijf waar ze een opzoeking over doen. Dit is onze sterkte: het zijn niet louter bedrijfsdata; het worden bedrijfsdata aangevuld met relevante content”, licht Steve Deplacie, manager business development bij Mediafin, toe.
“Ik zou kunnen zeggen dat de cirkel rond is. De inspiratie voor de oprichting van openthebox haalde ik jaren geleden tijdens het lezen van een artikel in De Tijd. Ik voelde dat er nood was aan het toegankelijk maken van interessante bedrijfsdata. Er zijn heel veel openbare bronnen die je kan raadplegen, maar het is moeilijk om het overzicht te bewaren. Via openthebox brengen we al die data op een visuele manier samen. Ik ben blij dat ik nu onder de vleugels van Mediafin mee kan helpen aan de verdere uitbouw”, zegt Niek Bartholomeus, oprichter van openthebox.

Verdere expansie

Voor de verdere expansie van het platform plant Mediafin op termijn enkele mensen extra aan te werven. Ook de merknaam blijft behouden.

“De overname van openthebox past perfect binnen de plannen van Mediafin om verder te groeien. Het aanbieden van bedrijfsdata is namelijk een activiteit die complementair is met wat Mediafin nu al doet: onze lezers en luisteraars een inkijk geven in het Belgische bedrijfsleven. We staan dan ook open voor andere samenwerkingen of partnerships die dit doel ondersteunen”, aldus nog Peter Quaghebeur, CEO van Mediafin.

Niek Bartholomeus blijft aandeelhouder bij openthebox en zal ook operationeel mee de uitbouw ondersteunen.

 

Contact:

Steve Deplacie, chief business development Mediafin

+32 473 13 90 25, [email protected]

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be