Meer dan de helft van de Belgische bedrijven heeft tweedehandswagens

Kleine bedrijven kiezen voor gebruikte personenwagens, ​
grote bedrijven geven lichte vrachtvoertuigen tweede leven

  • 55% van de Belgische bedrijven kiest vandaag voor tweedehandswagens
  • 33% wil binnen de 3 jaar gebruikte wagens integreren in bedrijfsvloot
  • Belgische ondernemingen in Europese top 5 qua gebruik tweedehandswagens

Belgische bedrijven maken steeds meer gebruik van tweedehandsvoertuigen voor hun wagenpark, zo blijkt uit onderzoek bij 300 Belgische ondernemingen door het Arval Mobility Observatory. Gebruikte personenwagens zijn in trek bij kleine bedrijven, grote ondernemingen kiezen dan weer vaker voor tweedehands lichte vrachtvoertuigen. “55 procent van de bedrijven kiest voor een deel van hun vloot vandaag al voor tweedehands. Nog eens een derde van de Belgische bedrijven geeft aan dergelijke gebruikte wagens de komende drie jaar ook te willen integreren”, vertelt Yves Ceurstemont, Head of Arval Mobility Observatory Belgium.

Bedrijfsvoertuigen zijn de motor van de Belgische wagenverkoop, maar niet elk bedrijfsvoertuig dat organisaties inzetten is per definitie een nieuw voertuig. In het kader van een rondvraag bij zo’n 6.000 Europese ondernemingen uit 20 verschillende landen, met daarbij 300 Belgische bedrijven, blijkt dat steeds meer en meer bedrijven tweedehandswagens in hun bedrijfsvloot opnemen. Met zo’n 55 procent van de Belgische bedrijven die vandaag al minstens één tweedehandsvoertuig gebruikt, nestelt ons land zich in de Europese top 5 van landen die het vaakst gebruikte voertuigen integreren in hun vloot.

“Enkel bedrijven uit Finland, Denemarken, Griekenland en het Verenigd Koninkrijk zetten nog vaker tweedehandswagens in als onderdeel van hun bedrijfsvloot. Belgische bedrijven zien in tweedehandsvoertuigen enerzijds een financieel gunstige oplossing voor hun poolwagens, maar gebruiken ze ook als snel beschikbaar operationeel voertuig voor technische profielen zoals bijvoorbeeld installateurs of voor nieuwe sales medewerkers die snel dagelijks klanten moeten kunnen bezoeken.”
Yves Ceurstemont, Head of Arval Mobility Observatory

Rangschikking

Land

Percentage van bedrijven die tweedehandsvoertuigen gebruiken

1

Finland

66%

2

Denemarken

64%

3

Griekenland

62%

4

Verenigd Koninkrijk

61%

5

België

55%

 

Kleine bedrijven kiezen voor tweedehands personenwagens

Uit het onderzoek blijkt dat kleinere Belgische bedrijven vandaag al vaker tweedehands personenwagens in hun vloot hebben dan grote bedrijven. Bij de kleine bedrijven gebruikt 4 op de 10 deze voertuigen al tegenover amper 23 procent bij grote bedrijven. Ook de wil om gebruikte personenwagens de komende 3 jaar te integreren in het wagenpark is het grootst bij kleine bedrijven tot 10 werknemers. Maar liefst 5 op de 6 kleine bedrijven die vandaag nog geen tweedehands personenwagens gebruiken, wil dit snel invoeren. ​

Voor de lichte vrachtvoertuigen zien we net de omgekeerde beweging, waarbij deze vandaag al het sterkst vertegenwoordigd zijn bij de grote bedrijven (+500 medewerkers). Bijna 1 op de 2 (48%) heeft vandaag al tweedehands lichte vrachtvoertuigen in zijn vloot, meer dan 3 op de 5 van wie er nog geen heeft, zegt dat dit binnen de 3 jaar wel het geval zal zijn. Bij kleinere bedrijven ligt het actuele gebruik lager met zo’n 3 op de 10 bedrijven en hebben zo’n 1 op de 2 bedrijven de ambitie gebruikte lichte vrachtvoertuigen toe te voegen aan hun bedrijfsvloot.

“Afhankelijk van de noden van een bedrijf kiest men voor een specifiek tweedehandsvoertuig. Binnen een kleine startup die bijvoorbeeld diensten levert aan andere bedrijven, zal men vooral kiezen om tweedehands personenwagens in vloot te nemen. Bij grotere bedrijven die vaak heel wat technisch personeel de baan op moeten sturen, wordt de beslissing van bovenaf genomen om te kiezen voor gebruikte lichte vrachtwagens, die meteen inzetbaar zijn én het bedrijf minder kosten. De rode draad doorheen de keuze voor het integreren van gebruikte voertuigen binnen een vloot is efficiëntie en kostenbesparing, zowel langs de bedrijfskant als langs de kant van de eindgebruikers.” ​
Yves Ceurstemont, Head of Arval Mobility Observatory Belgium

België loopt voor op buurlanden

In het gebruik van tweedehandsvoertuigen – met een globaal cijfer van 55 procent van de bedrijven - ligt België voor op onze omliggende landen. Vooral het feit dat vandaag al meer dan 1 op de 3 Belgische bedrijven tweedehands lichte vrachtvoertuigen gebruikt, zorgt ervoor dat ons land tot de Europese top 5 behoort. Qua omliggende landen bengelen Frankrijk en Nederland onderaan met totaalpercentages van 24 procent en 25 procent.

Land

Percentage van bedrijven dat gebruikte tweedehandswagens vandaag in de vloot heeft

Percentage van bedrijven dat tweedehands personenwagens vandaag in de vloot heeft

Percentage van bedrijven dat tweedehands lichte vrachtvoertuigen vandaag in de vloot heeft

Europees gemiddelde

41%

29%

19%

België

55%

33%

34%

Frankrijk

24%

14%

12%

Nederland

25%

20%

7%

Duitsland

42%

30%

20%

Groothertogdom Luxemburg

45%

38%

12%

Verenigd Koninkrijk

61%

54%

16%


Noot voor de redactie:
Het onderzoek werd uitgevoerd in 20 Europese landen waar Arval actief is, bij in totaal 5.854 bedrijven met bedrijfsvoertuigen waarvan 300 Belgische ondernemingen. De Belgische ondernemingen werden gecatalogeerd in 4 groepen: klein (minder dan 10 medewerkers) met 101 respondenten, gemiddeld (met 10 tot 99 medewerkers) met 58 respondenten, middelgroot (met 100 tot 499 medewerkers) met 78 respondenten en groot (met 500+ medewerkers) met 63 respondenten.

Yves Ceurstemont

Yves Ceurstemont

Head of Arval Mobility Observatory, Arval Belgium

Ken Standaert

Ken Standaert

Team Lead/Senior PR Consultant Bepublic Group

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be