Meer zakenreizen ondanks Skype

Zakenreizen duren langer, maar moeten goedkoper zijn

  • 7 procent meer zakenreizen dan in 2010

  • Zakenreis duurt halve dag langer dan enkele jaren geleden

  • Bedrijven streven naar kostenbesparing van 25 procent

Wie dacht dat videoconferenties een einde zouden maken aan zakenreizen, heeft het mis. De Belgische zakenman reist net meer dan enkele jaren geleden. Bovendien duurt de gemiddelde zakenreis een halve dag langer. “Op die manier zijn werknemers uitgerust en werken ze efficiënter bij thuiskomst”, zegt Veerle Denaux van FCm Travel Solutions Belgium, dat een uitgebreide analyse deed van de Belgische zakenreizen. Toch proberen ondernemingen hun reizen 25 procent goedkoper te maken.

Neen, de Belgische bedrijven houden hun werknemers niet vaker thuis dan vroeger. In de eerste zes maanden van 2015 boekten ze 7 procent méér zakenreizen dan in 2010. Er mag dan wel meer gereisd worden, het moet wel allemaal goedkoper. De gemiddelde ticketprijs per zakenreis bedraagt momenteel 400 euro, en dat vinden bedrijven vaak te duur. De meest ondernemingen streven volgens FCm Travel Solutions naar een kostenbesparing van 10 tot 25 procent op het totale budget.

Toch kiezen bedrijven niet voor de goedkoopste oplossing: vergaderen vanop afstand. Een proefproject van FCm Travel Solutions met video-, tele- en webconferenties sloeg niet aan. Op deze manier probeerden ze om zakenmensen sneller en tijdsbesparend te laten werken. FCm Travel Solutions merkte al snel op dat ondernemingen persoonlijk contact verkiezen boven video- of webconferenties.

Uit de feedback van onze klanten leerden we dat je met persoonlijk contact elkaar sneller en beter leert kennen én, niet onbelangrijk, dat je betere contracten sluit. Geen enkele technologie kan daar aan tippen.

 Veerle Denaux, CEO FCm Travel Solutions Belgium

Van business naar lowcost

Vaker op zakenreis dus, maar wel zo goedkoop mogelijk. Die kostenbesparing uit zich op verschillende manieren. De allergrootste kost waar in gesnoeid wordt zijn de zitjes in business class. Bedrijven vinden ook steeds vaker de weg naar lagenkostenmaatschappijen om de kostprijs zoveel mogelijk te drukken. Ze proberen ook het ideale moment uit te kiezen voor hun reservatie.

Ondernemingen gaan steeds georganiseerder te werk in het boeken van vliegtickets. Hoe vroeger je je ticket koopt, hoe goedkoper.

Veerle Denaux

Langer op reis, en daardoor efficiënter

Waar bedrijven niet op besparen, is de duur van de reis. Gemiddeld duurt een zakenreis vijf dagen en half. Dat is een halve dag langer dan vorig jaar. Dat doen ze om de reisstress zoveel mogelijk te beperken.  

Een uitgerust werknemer werkt veel efficiënter dan iemand die vermoeid is en er een reis tegen de tijd heeft opzitten. Comfort en efficiëntie gaan boven tijdswinst.

Veerle Denaux 

Om die reden letten de bedrijven er ook op dat er veilig gereisd kan worden (76%), dat hun werknemers intussen gezond kunnen blijven eten (65%), en dat ze hun routine kunnen behouden (46%).

Voor ondernemingen is het belangrijk dat werknemers zo efficiënt mogelijk aan de slag kunnen. Een goede internetverbinding, transport van en naar de luchthaven en een geluidsdichte kamer zijn enkele factoren die door zakenreizigers als belangrijk beschouwd worden. Een extra voordeel van die goede internetverbinding op hotel? De communicatie met het thuisfront. Want daarvoor is een zakenreiziger dan wél weer fan van Skype.

Veerle Denaux 

 

Over FCm Travel Solutions:

FCm Travel Solutions is een van ‘s werelds grootste bedrijven gespecialiseerd in zakenreizen en uitgavenbeheer. Het combineert wereldwijde aanwezigheid met lokale, persoonlijke en flexibele dienstverlening. Het biedt volledige oplossingen voor zakenreizen en uitgavenbeheer. Het bedrijf heeft een wereldwijd netwerk dat gefocust is op de regio’s, en heeft een goed inzicht in het plaatselijke bedrijfsleven en in de reisomgeving. FCm Travel Solutions bespaart op de reiskosten van bedrijven in alle maten en in alle sectoren.


 

 

Veerle Denaux

CEO, FCm Travel Solutions

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be