Met deze 4 tips houd je je kroost na de paasvakantie bij de les

Met deze 4 tips houd je je kroost na de paasvakantie bij de les

Vandaag is de paasvakantie gedaan, maar de scholen blijven gesloten. Via preteaching zullen we onze schoolgaande jeugd dus vanuit ons kot moeten klaarstomen voor wanneer het normale leven in de klas weer hervat. Een heel karwei voor leerkrachten, ouders en leerlingen. Kinder- en jeugdpsychologe Katelijne Van Lommel werkte samen met Uitgeverij Averbode methodieken uit om nieuwe leerstof over de afstand heen interessant te maken voor kinderen. Maar ook ouders worden bijgestaan. Alvast 4 tips voor ouders om deze ongeziene uitdaging tot een goed einde te brengen.  

Wees mild voor je kind, de leerkracht en jezelf
Het is een lastige periode voor iedereen: als ouder, leerkracht en leerling. Houd daarom zoveel mogelijk het hoofd koel en het hart warm. Geen makkelijke uitdaging. Maar weet dat een nieuw scenario niet meteen perfect moet lopen. Heb begrip voor elkaar en wees wat milder dan anders. Dat zal het leerproces én je gezinsleven zeker ten goede komen. 

Gebruik structuur als kompas
Maak een weekschema en puzzel ieders werk- en lesmomenten in elkaar. Elke leerling en elke thuissituatie is anders. Sommige kinderen zullen zelfstandig kunnen werken, anderen zullen hulp van een ouder nodig hebben. Kinderen zullen minder uren les volgen dan wanneer ze op school zitten. Daarom is een goede planning onmisbaar. Katelijne Van Lommel: “Een belangrijke sleutel is om deze planning niet enkel te bedenken, maar ook op te schrijven en op te hangen, bijvoorbeeld op de koelkast waar iedereen vaak voorbij komt. Net zoals een boodschappenlijstje maak je de door alles op te schrijven de kans groter dat iedereen weet wat wanneer te doen en dit ook uitvoert.”

Vorm een team met je kind en de leerkracht
Spreek samen met de leerkracht af wanneer je kind les volgt en hoe lang het aan taken of opdrachten moet werken. Schrijf deze momenten op in de weekplanning. Kies op voorhand een vast beginuur en eventueel een vaste tijdsduur voor de les- en werkmomenten van jezelf en je kinderen. Zo vermijd je chaos en uitstelgedrag. Vorm een team: help elkaar om je aan het weekschema te houden. Wissel inspanning af met ontspanning, samen of even apart, om tot rust te komen.

Schakel een hulplijn in
Als de combinatie van hulpjuf of -meester, ouder en werk je even te veel wordt, aarzel dan zeker niet om hulp in te schakelen en samen naar oplossingen te zoeken. “Neem gerust contact op met de helpdesk van Uitgeverij Averbode op het nummer 013/780319 voor al je pedagogische vragen als ouder of als leerkracht. Elke beperking vraagt om creativiteit, maar we schrijven dit nieuwe verhaal graag samen”, besluit Van Lommel.

Contacteer ons
Barbara Vangheluwe CEO, Uitgeverij Averbode
Katelijne Van Lommel Kinder- en jeugdpsychologe
Barbara Vangheluwe CEO, Uitgeverij Averbode
Katelijne Van Lommel Kinder- en jeugdpsychologe
Over Bepublic