Metejoor ondersteunt Bollebozen en bezorgt meer dan 380 kinderen leesplezier op de Sint-Franciscusschool in Borgerhout

  • E-commerceplatform bol trekt derde jaar op rij met Bollebozen-event naar basisscholen tijdens voorleesweek
  • Een dag in het teken van taalspelletjes en voorleessessie met Metejoor
  • Doel: het belang van taalvaardigheid, leesplezier en gelijke kansen benadrukken

 

Antwerpen- 21 november 2024 – Vandaag kwam e-commerceplatform bol langs met hun Bollebozen-event op de Sint-Franciscusschool in Borgerhout. De meer dan 380 leerlingen werden ondergedompeld in een dag vol leesplezier en taalspelletjes. Kers op de taart was de voorleessessie en het optreden van Metejoor. Met haar maatschappelijke programma bollebozen zet bol in op leesvaardigheid, vooral voor kinderen die thuis minder toegang hebben tot boeken en leesmateriaal. Spelenderwijs met taal bezig zijn, bevordert immers de taalontwikkeling, wat later leidt tot meer gelijke kansen. “Metejoor kan heel leuk voorlezen en stemmetjes doen!” klinkt het bij de kinderen. “En ook het letterdoolhof was echt tof”.

Bollebozen: gelijke kansen via leesplezier voor iedereen

In het kader van de voorleesweek trekt Bollebozen voor het derde jaar op rij, naar enkele Vlaamse basisscholen om daar een dag rond taalplezier en lezen te organiseren. Leerlingen in het lager onderwijs hebben steeds meer moeite met het begrijpen, afleiden en evalueren van informatie uit teksten. Dat het niet zo goed gaat met de leesvaardigheid van de Vlaamse kinderen, bleek dit voorjaar nog maar eens uit de resultaten van de Vlaamse toetsen. Vlot lezen en taalvaardigheid zijn sterk verbonden aan gelijke kansen. Kinderen die niet goed kunnen lezen zijn vaker in het nadeel, zowel op school als in hun latere functioneren in de samenleving.

Daarom werkt e-commerceplatform bol – van oorsprong een online boekhandel - met zijn maatschappelijk programma Bollebozen jaarlijks verschillende acties rond leesplezier uit. Daarbij legt het vooral de focus op kinderen die thuis niet altijd toegang hebben tot voldoende leesmateriaal. In samenwerking met organisaties zoals JINC België, brengt Bollebozen boeken tot bij scholen en gezinnen die hier niet altijd de middelen voor hebben. Dit jaar verdeelde Bollebozen al bijna een half miljoen boeken in België en Nederland.

 

Bram Vromans, Country Manager van bol België: “Lezen is van onschatbare waarde voor de ontwikkeling van kinderen. Het opent niet alleen werelden, maar goed kunnen lezen helpt ook om beter te presteren op school en het ​ biedt hen meer kansen op een succesvolle toekomst. Met Bollebozen willen we ervoor zorgen dat elk kind toegang heeft tot boeken en de kans krijgt om het plezier van lezen te ontdekken.”

 

Verhalen voorgelezen door Metejoor

De dag zat vol verrassingen en plezier. De kinderen luisterden geboeid, terwijl Metejoor voorlas en ook het letterdoolhof vol taalspelletjes had veel succes. Kers op de taart was het optreden, waarmee Metejoor de dag afsloot.

 

Ik vind het ontzettend belangrijk om kinderen te motiveren om te lezen. Boeken geven je de kans om nieuwe dingen te leren en avonturen te beleven. Door samen plezier te maken met taal, hoop ik dat ze thuis ook vaker een boek zullen oppakken,” zegt Metejoor.
Voor onze school, waar veel kinderen opgroeien in een diverse omgeving, zijn initiatieven zoals Bollebozen echt waardevol. Het enthousiasme dat de kinderen vandaag hebben getoond, laat zien hoe belangrijk het is om hen op jonge leeftijd al met lezen in contact te brengen. Wij zetten hier dagelijks op in, maar een dag zoals vandaag met Metejoor maakt echt een verschil.”, zegt Annelies Henderieckx, directrice van de Sint-Franciscusschool in Borgerhout. ​

Hanne Opsomer

Junior PR Consultant, Bepublic Group

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be