Minder vakantiefiles bij gespreide schoolvakanties

Studie Thomas Cook: kortere zomervakantie levert Belgische economie 91 miljoen euro op

Als de zomervakantie in Vlaanderen op een ander moment zou beginnen dan in Wallonië, zou het aantal vakantiefiles significant dalen. Dat blijkt uit een studie van touroperator Thomas Cook. Met het zwartste weekend van de vakantie voor de deur pleit de touroperator voor een gespreide en kortere zomervakantie. Die zou de Belgische economie 91 miljoen euro opleveren: minder files, minder stress, minder burn-outs en meer omzet voor de Belgische horeca.

                                                                        ***

Het weekend van 30 tot 31 juli is het drukste weekend van het jaar op de Europese wegen. De vakantie-uittocht op de Europese wegen is op kruissnelheid. Niet alleen Belgen, ook Nederlanders, Duitsers, Oostenrijkers, Fransen en Zwitsers trekken dat weekend massaal naar het zuiden via de autosnelwegen. Dat zorgt voor de traditionele doffe verkeersellende richting Zuid-Europa. Touroperator Thomas Cook stelt in een studie vast dat een betere spreiding van de schoolvakanties in ons land het fileleed aanzienlijk zou verminderen.

“We hebben de impact van een nieuwe vakantiekalender voor het schooljaar 2016-2017 op de Belgische economie onderzocht. Zo blijkt het interessant voor de Belgische economie om de zomervakantie in te korten van 9 naar 7 weken, de herfstvakantie met één week te verlengen en een extra weekje vakantie te creëren in de maand mei.”
Koen van den Bosch, woordvoerder Thomas Cook 

Betere vakantiespreiding positief voor alle Belgen

Thomas Cook stelt een alternatieve schoolkalender voor het schooljaar 2016-2017 voor op basis van de studie. Daarin behoudt de touroperator de bestaande 15 weken schoolvakantie, maar stelt het voor om ze beter te spreiden: van 9 naar 7 weken zomervakantie, van 1 naar 2 weken herfstvakantie en 1 week extra rond Hemelvaart. De belangrijkste verandering bij de nieuwe vakantiekalender is echter dat Vlaanderen en Wallonië slechts 3 van de 7 weken een gelijklopende zomervakantie zouden hebben. Ook voor de langere herfstvakantie zouden Vlamingen en Walen slechts 1 week gelijktijdig vakantie hebben.

“België is samen met Portugal, IJsland en Griekenland één van de weinige landen in Europa die geen vakantiespreiding hanteert. Kijk bijvoorbeeld naar Nederland waar ze sinds 1986 een vakantiespreiding hebben over 3 verschillende regio’s. Ook in België biedt een betere spreiding van de schoolvakanties heel wat voordelen. Denk aan minder fileleed doorheen het jaar, minder stress, meer gemotiveerde kinderen op school, goedkopere zomerkampen, meer vakantiejobs. Maar vooral: goedkopere vakanties voor de Belg en minder schoolverzuim.”
Koen van den Bosch

Belgische economie wint 91 miljoen euro met nieuwe vakantiekalender

Niet alleen de Belgische burgers worden beter van een hervorming van de schoolvakanties. Ook de Belgische economie en de overheid pikken meer dan hun graantje mee, zo blijkt uit de studie van Thomas Cook. Een snelle rekensom leert dat een hervorming van de vakantieregeling de Belgische economie 91 miljoen euro zou opleveren. Minder stress en burn-outs bij leraars bespaart de gezondheidssector ruim 14 miljoen euro. Minder files op onze wegen zorgt voor een besparing van ruim 24 miljoen euro en de beter gespreide vakanties zorgen voor een extra omzet bij de Belgische horeca voor 53 miljoen euro.

“De Belgische economie wint met de nieuwe vakantiekalender ruim 91 miljoen euro. Die kan de Belgische overheid herinvesteren in onderwijs, gezondheidszorg, kinderopvang en tewerkstelling. Het loont dus zeker de moeite om de hervorming van de bestaande schoolvakanties ernstig te bekijken.”
Koen van den Bosch


Over de studie

De studie werd uitgevoerd in opdracht van touroperator Thomas Cook door Vlerick Business School onder leiding van Prof. Dr. Dirk Buyens tussen 2014 en 2015. Aan de hand van een online enquête bij het onderwijzend personeel in België werd de nodige data verzameld. 991 deelnemers beantwoordden de vragenlijst. 45% van hen is actief in het kleuter- en lager onderwijs. 55% is actief in het middelbaar onderwijs. Aanvullend werd ook de visie gevraagd van de gehele onderwijssector: het departement Onderwijs van de federale overheid, het katholiek en gemeeschapsonderwijs en andere overkoepelende organisaties. Verder ondervroegen de onderzoekers verschillende sectoren om de sociale en economische impact van een hervorming van de schoolvakantie correct te kunnen inschatten. Het gaat onder meer over de mobiliteitssector, de toeristische, de gezondheidssector en de Belgische horeca.

Over Thomas Cook België

Thomas Cook België, met de merken Neckermann, Thomas Cook en Pegase, is een van de toonaangevende bedrijven in de toeristische sector in België en maakt jaarlijks de vakantiedromen waar van meer dan 1 miljoen gasten. Bij Thomas Cook België zorgen meer dan 750 werknemers voor de vakantie van deze gasten. Thomas Cook België maakt integraal deel uit van Thomas Cook Group Plc, een van de belangrijkste toerisme bedrijven op wereldvlak met een jaarlijkse omzet van £7.8 Miljard (30 September 2015). Binnen de Thomas Cook Group werken er wereldwijd  21.823 werknemers. De groep is actief in 15 landen en is in elk van die landen nummer één of twee (op basis van omzet). De aandelen van de Thomas Cook Group Plc staan genoteerd op de London Stock Exchange (TCG).

Voor meer informatie: www.thomascook.be

Koen van den Bosch

Woordvoerder, Thomas Cook België

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be