Multinationals, stop met het geven van die absurde cadeautjes

Als werknemer bij Netflix en Microsoft mag je bij de geboorte van je kind voortaan gerust wat langer, of zelfs ongelimiteerd, thuisblijven. Een populaire truc van multinationals om jonge talenten te overtuigen om bij hen aan de slag te gaan. Een kleine kmo staat machteloos tegenover dat soort van marketingstunts: het geeft de giganten een ongeziene voorsprong in de war for talents. Ze bepalen een norm die niet aangepast is aan de economische realiteit. En zetten ons, ambitieuze kmo's, voor het blok.
 

Door Ludovic Depoortere is CEO van marktonderzoeksbureau haystack.

Het was een straffe aankondiging van Netflix deze week: hun werknemers (m/v) mogen bij de geboorte van hun kind voortaan een jaar wegblijven als ze dat willen. Microsoft ging meteen in tegenaanval en krikte zijn betaald ouderschapsverlof ook op naar twintig weken. Ook Virgin Group en Google lanceren dergelijke acties.

Volgens Netflix past hun actie binnen een 'cultuur van vrijheid en verantwoordelijkheid', maar mij geeft dit een wrang gevoel. Want hoe ver moeten werkgevers gaan om hun werknemers gelukkig te maken? Natuurlijk moet je als onderneming een antwoord vinden op de zoektocht van jonge mensen naar de perfecte work-life balance. Dat is voor een werkgever geen gemakkelijke oefening: de werknemers zijn ambitieus en gedreven, maar willen ook voldoende tijd doorbrengen met hun gezin én genoeg betaald worden.   

Maar de manier waarop die reuzen het aanpakken, zijn voor het overgrote deel van de ondernemingen totaal onhaalbaar. Ze vechten een strijd met ongelijke wapens. Als dit de nieuwe norm wordt, wordt het wel heel moeilijk om in een klein bedrijf nog gelukkige werknemers te hebben. Ik wil mijn bedrijf ook graag laten groeien, en daarvoor de goede talenten aantrekken, maar ik kan die absurde cadeaus onmogelijk aan mijn werkgevers geven. Enerzijds omdat de wet het niet toelaat, anderzijds omdat het mijn onderneming ten val zou brengen.

Is het echt nodig dat werknemers een jaar wegblijven om te wennen aan hun nieuwe gezinssituatie? Werknemers kunnen ook gelukkig zijn wanneer ze geapprecieerd worden voor het werk dat ze doen en wanneer je hen de kans biedt om hun werk zelf te organiseren, in harmonie met hun jong gezin. 

Je moet als werkgever zorgen voor een werkplek waar je mensen uitgedaagd worden en beloond worden voor hun goede werk. En als iemand thuis moet blijven omdat zijn kindje ziek is, dan is dat geen enkel probleem. Zo draag je bij tot een gezonde work-life balance. Wat multinationals nu doen, is de balans in de verkeerde richting laten overhellen.

Bovendien zijn we nog steeds werkgevers. Wij werven mensen aan op basis van hun kwaliteiten, zodat we steeds betere prestaties kunnen neerzetten. Zoveel vrijheid én vrije tijd is niet alleen onbetaalbaar, maar ook niet evenwichtig. Ondernemingen hebben geen baat bij onbeperkte vrijheden voor hun werknemers.

Stop daarom met het opbod. Zorg voor een goed beleid waarin je werknemers centraal staan. En zo wordt onbeperkte vakantie of extra ouderschapsverlof niet meer zo aantrekkelijk voor jonge talenten.   Hoog tijd dat Microsoft en Netflix wat echte concurrentie krijgen of hun prijzen aanpassen, want ik betaal momenteel blijkbaar zo veel dat ze hun personeel een jaar lang kunnen missen.

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be