“Neem je eenhoorn mee naar huis, anders maken wij er een rugzak van”

Neckermann doet inspanningen voor het klimaat en duurzaamheid

Neckermann is sinds deze zomer in samenwerking met de Thomas Cook Group een proefproject gestart om de vele vergeten plastic flamingo’s, pizzapunten en eenhoorns langs de Europese zwembaden om te toveren tot rugzakken en portefeuilles. “Na onze beslissing vorig jaar om alle eenmalig bruikbare plastics, zo’n 70 miljoen stuks, te verwijderen, is dit een van onze nieuwe initiatieven om een duurzame reispartner te zijn.”, zegt Leen Segers van Neckermann België. Ook nieuw deze zomer: animatieteams die samen met de allerkleinste vakantiegangers die vervelende aangespoelde plastics opruimen langs de Europese kustlijn. 

Niet alleen langs de stranden blijft ongewenst plastic achter, maar ook de rand van het zwembad heeft er soms last van. Daarom starten Neckermann en de Thomas Cook Group deze zomer met een nieuw proefproject en lanceert het een opmerkelijke oproep voor alle eenhoorns, flamingo’s en pizzapunten. 

Vroeger was ik een flamingo, nu een strandzak

“Laat ze eerst een luchtje scheppen, plooi ze daarna op en neem ze opnieuw mee naar huis. Op social media zijn deze voorwerpen dé hype van het moment, maar eenmaal de laatste foto genomen, wordt zo’n inflatable na de laatste vakantiedag vaak achtergelaten. Of het nu gaat om kinderzwembandjes of een 3 meter lange luchtmatras, deze inflatables verlangen ook opnieuw naar hun thuis.”, zegt Leen Segers, woordvoerster van Neckermann. 

Wie zijn opblaasbare speeltjes toch nog ‘vergeet’, ziet ze in de toekomst enkele maanden later misschien terug in het straatbeeld, op de trein of in de metro. In een van de eigen Sunwing hotels op Rhodos (Sunwing Kallithea Beach red.) waar het personeel wekelijks zo’n 10 à 15 achtergelaten inflatables moest weggooien, krijgen ze nu via het proefproject een nieuwe, duurzame bestemming. 

“De verzamelde inflatables worden opgestuurd naar het duurzame Britse designduo Wyatt and Jack (www.wyattandjack.com red.). Zij toveren die pizzapunt of krokodil dan om tot hippe strandzakken, toiletzakken, portefeuilles en rugzakken. Als dat vlot verloopt, zullen we dit verhaal doortrekken naar al onze hotels en resorts. Een snelle berekening geeft aan dat Wyatt and Jack maar liefst op 1 zomer uit onze eigen hotels alleen al 51.000 opblaasbare items zouden ontvangen om mee aan de slag te gaan. Daarom doen we uitdrukkelijk een oproep om in de toekomst alle opblaasbare voorwerpen terug mee naar huis te nemen.” 

 

15 procent van alle single-use plastics al verwijderd

In november 2018 al namen Neckermann en de Thomas Cook Group het initiatief om tegen eind 2020 alle 70 miljoen plastic voorwerpen voor eenmalig gebruik te bannen in de eigen hotels en kantoren. Daarmee wil het haar steentje bijdragen in de strijd tegen het aangespoelde plastic langs de populaire Europese stranden. Tijdens de zomermaanden neemt de hoeveelheid plastic in de Middellandse Zee, een plek waar jaarlijks veel Belgische toeristen een duik nemen, met zo’n 40 procent toe. (bron WWF: http://mediterranean.panda.org/news/?uNewsID=328836) Volgens het gezaghebbende Franse zeeonderzoeksinstituut Ifremer is de Middellandse Zee zelfs tot 4 maal vuiler dan de eigen Noordzee. 

“We konden als touroperator niet langer aan de kant blijven staan en daarom is er vanuit de Thomas Cook Group een plan uitgewerkt om op zoveel mogelijk vlakken zelf ons steentje bij te dragen en wie met ons reist dat klimaatvriendelijker te laten doen. Op dit ogenblik zijn er al bijna 11 miljoen plastic items verwijderd. Bijvoorbeeld door het afschaffen van alle plastic bekers en rietjes in onze eigen hotels en resorts. Momenteel loopt er in een van hen (hotel Aldiana Club Andalucia red.) een nieuw proefproject met duurzame waterflessen. Elke nieuwe hotelgast krijgt zo’n fles die hij op elk moment van de dag kan aanvullen in 11 nieuwe waterfonteinen in het resort.”, zegt Segers. 

Uit een grootschalig onderzoek in opdracht van Neckermann bij 1000 Belgen blijkt dat velen mee willen stappen in het plastic reducerende verhaal. 84 procent van de ondervraagden wil het eenmalig gebruik van plastic voorwerpen verminderen en die plastics vervangen door biologisch afbreekbare of composteerbare alternatieven. 

Een initiatief dat daarbij aansluit, is de integratie van wekelijkse opruimacties door de animatieteams van Neckermann samen met de allerkleinste vakantiegangers. “Onze mascottes Lollo & Bernie en animatoren leggen in de eigen hotels en resorts aan de kinderen uit hoe afval op de stranden terechtkomt en om hoeveel plastic het gaat. In groep verzamelen ze het afval en leren ze het afval sorteren. Op die manier zien de kinderen dat hun gedrag effect heeft op hun omgeving”, vertelt Leen Segers over het nieuwe én duurzame initiatief. Tijdens de opruimacties op 5 juni naar aanleiding van World Environment Day werd op die manier samen met de kinderen meer dan 100 kilogram plastic weggehaald op de stranden vlak bij 2 Sunwing resorts (Sunwing Kallithea Beach op Rhodos en Sunwing Fañabé Beach op Tenerife red.).

Leen Segers

Woordvoerder Neckermann

Ken Standaert

PR Consultant Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be