Nieuw magazine Vibes brengt alleen positief nieuws

Oprichters willen met uniek nieuwsaanbod Vlaming opnieuw warm maken voor actualiteit en bijdragen tot een beter mentaal welzijn

Steeds meer Vlamingen mijden de actualiteit door het overweldigende aanbod aan negatief nieuws. Daarom lanceren ondernemers Klaas Olbrechts en Jan Dejonghe vandaag Vibes: het eerste magazine dat zich volledig richt op positief nieuws. “Goed nieuws zit overal, maar we zien het niet”, zeggen de twee stichters. “Door op positief nieuws te focussen, hopen we bij te dragen tot een beter mentaal welzijn.” ​ Vibes magazine verschijnt viermaal per jaar in pocketformaat en wordt online dagelijks gevoed met interviews en nieuwswaardige content. De eerste editie pakt meteen uit met een diepte-interview met Charlotte Sieben.

Uit recent onderzoek van de VUB blijkt dat maar liefst 6 op de 10 Vlamingen soms bewust geen nieuws meer volgen omdat het te negatief is. Dat negatieve nieuws heeft bovendien een aantoonbare impact op ons welzijn, schrijft professor psychologie Bram Vervliet (KUL) in zijn boek ‘Waarom we bang zijn’.

"Leven in een wereld zonder angst lijkt haast onmogelijk als je denkt aan de vele problemen die de krantenpagina’s elke dag vullen. Nochtans toont onderzoek aan dat de wereld de voorbije zeventig jaar alleen maar veiliger en vredevoller is geworden." - Bram Vervliet, professor Psychologie (KUL), auteur en columnist Vibes

Community van 2.300 (bekende) volgers

Het boek van Vervliet en ‘You are what you read’ van Jodie Jackson inspireerden ondernemer Klaas Olbrechts en Jan Dejonghe – medeoprichters van Trooper – om werk te maken van een alternatief medium dat focust op goed nieuws.

“Ik merkte bij mezelf en in mijn omgeving hoe mensen het klassieke nieuwsmedialandschap ontvluchtten. Goed nieuws is er wél, maar we krijgen het nauwelijks te zien. In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk bestaan succesvolle goednieuwsmedia met miljoenen volgers, dus waarom niet bij ons? Nochtans is er duidelijk een groeiende markt van lezers die doelbewust met media omgaan.” – Klaas Olbrechts en Jan Dejonghe, bezielers en stichters Vibes

In april startten Olbrechts en Dejonghe een Instagrampagina voor Vibes. Ondertussen volgen al 2.300 mensen de dagelijkse positieve nieuwsberichten, onder wie verschillende journalisten en BV’s. De socialmediapagina is sinds deze zomer gelinkt aan checkvibes.be, waar redacteuren en experts – onder wie Bram Vervliet, inclusie-expert Hamza Ouamari en communicatiespecialist Fons Van Dyck – bijdragen leveren rond thema’s als maatschappij, gezondheid, sport, economie, technologie en media.

Mede-oprichter Klaas Olbrechts

Eerste papieren magazine in pocketformaat

Op 28 november verschijnt het eerste Vibes-magazine, in een opvallend pocketformaat dat makkelijk mee te nemen is. Het ligt om de drie maanden in Standaard Boekhandel, Delhaize en de betere dagbladhandels. Het magazine combineert langere interviews met korte, ‘snackable’ verhalen en bevat QR-codes die doorverwijzen naar uitgebreide artikels online.

“We zijn niet tegen reguliere media, integendeel. Ze hebben een enorm belangrijke rol te vervullen als waakhond van de samenleving. Maar we willen een plek bieden waar positief nieuws centraal staat, zonder de realiteit te negeren. Door de focus op positieve berichtgeving hopen we ook het mentaal welzijn van Vlamingen te verbeteren. Onze website wordt op termijn dagelijks aangevuld met meerdere goednieuwsverhalen. Om dat mogelijk te maken zijn we op zoek naar nieuwsjagers met een goeie en positieve pen.” – Klaas Olbrechts en Jan Dejonghe, oprichters Vibes

De eerste editie pakt meteen uit met een diepte-interview met Charlotte Sieben, die ruim vier jaar lang ‘Louise’ ​ vertolkte in de VTM-reeks Familie en al jaren de vaste sidekick is van Manu Van Acker op MNM. Onlangs ​ was ze te gast in De Slimste Mens Ter Wereld en was ze als ‘Bondgenoot’ te zien in De Verraders. Vibes voorziet voor de eerste editie 20.000 exemplaren.

Steun van grote bedrijven

De goednieuwsinstelling van Vibes krijgt ook steun van bekende bedrijven. Onder meer Torfs, Polestar, Telenet, Proximus, Orange, Santander, Luminus, Cornet, Foodbag, CERA, Richie en Thermae.com stapten al mee in het verhaal.

Met de komst van het magazine schakelt Vibes over naar een betalend model: het magazine kost 3,90 euro, en via een jaarlijks membership van 50 euro krijgen leden van de Vibe Tribe toegang tot artikels achter een paywall en andere voordelen.

Perscontact:

Klaas Olbrechts

Mede-oprichter, Vibes

Jan Dejonghe

Mede-oprichter, Vibes

Jürgen Eeckhout

Sr PR consultant, Bepublic

 

Delen

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be

Neem contact op met

+32 (0)2 422 05 34

hello@bepublic.be

bepublic.be