Nieuwe CEO van Belgische modeketen ZEB mikt op 100 fysieke winkels
Matthias Hindriks volgt Luc Van Mol op en zet sterk in op (mentaal) geluk
3 juni 2023
Zaterdag 3 juni 2023. Matthias Hindriks, de huidige CFO van The Fashion Society, de Belgische modeketen boven o.a. ZEB, wordt vanaf 1 augustus 2023 de nieuwe CEO. Hij volgt daarmee Luc Van Mol op die na een carrière van 30 jaar het roer uit handen geeft. Matthias, al 10 jaar aan boord bij ZEB, is ambitieus: “In totaal hebben we 130 winkels binnen de holding The Fashion Society. ZEB heeft er momenteel 79 en dat moeten er binnen drie jaar 100 worden. Ook met de zusterondernemingen PointCarré en The Fashion Store hebben we uitbreidingsplannen”, steekt Matthias Hindriks van wal. “ZEB is een love brand voor onze klanten. Ik geloof daarom sterk in onze toekomst via fysieke winkels. En natuurlijk kunnen we deze expansie niet alleen. Om onze plannen te realiseren, rekenen we op de 1200 medewerkers bij The Fashion Society en die collega’s moeten gelukkig zijn in wat ze doen. Ook daar investeren we verder in, want hun werkgeluk maakt dan weer de klanten gelukkig.”
Gezond bedrijf in moeilijke sector
De kledingketen werd in 1993 door Luc Van Mol opgericht en is uitgegroeid tot een sterke Belgische multibrand fashionretailer. Nu komt er voor het eerst een andere CEO. Matthias Hindriks ruilt zijn petje van CFO voor dat van CEO. Ook de twee andere retailketens uit de moedergroep The Fashion Society, The Fashion Store en PointCarré, komen onder zijn leiding.
Financieel gaat het The Fashion Society voor de wind. In het laatste boekjaar steeg de omzet naar 207 miljoen euro en de nettowinst verdubbelde ruimschoots tot meer dan 6 miljoen euro. EBITDA-gewijs zit The Fashion Society op 10% tot 12% van de omzet.
"Ik moei mij met het privéleven van mijn medewerkers”
Inzetten op ‘werkgeluk’ is iets wat Matthias van oprichter Luc Van Mol en CCO Isabelle Samson meekreeg.
“We zijn onder leiding van Luc en Isabelle gestart met een ‘We Care’ programma voor medewerkers. We willen dat iedereen zich goed, ja zelfs gelukkig voelt op de werkvloer. Uiteraard straalt dit ook af op onze klanten. Maar soms ‘schuurt’ het leven en loopt alles wat moeilijker. In het verleden gaven we dan al sporadisch coaching aan medewerkers. We willen dit systeem nu uitbreiden naar iedereen.” Matthias Hindriks.
Concreet kan iedere medewerker die er nood aan heeft, een lifecoach consulteren op kosten van ZEB. Trouwens, de coaching kan ook gaan om zaken die mislopen in de privésfeer.
“Ik geloof namelijk niet in de klassieke work/life balance. Mensen zijn één geheel, je kan ze niet opsplitsen in 'werk' en 'privé'. Je stopt niet met mama zijn als je de deuren van de winkel binnenstapt. En omgekeerd denk je thuis in de zetel ook nog wel eens aan het werk. Daarom geloof ik heel hard in 'zorgen voor onze medewerkers', op beide fronten. En dus ook ondersteunen als het privé moeilijk gaat. Ik moei mij inderdaad met het privéleven van mijn medewerkers. Let wel, enkel als zij dat zelf oké vinden natuurlijk.” Matthias Hindriks.
Een wereld zonder fysieke winkels? Vreselijk!
Naast werkgeluk is uiteraard het plezier en geluk van de klanten ook een belangrijke drijfveer voor de nieuwe CEO. En daar heeft hij toch een op zijn minst aparte visie op.
“Gaan shoppen blijft een ‘geluksmoment’ in het leven van heel wat mensen. Ik doe het zelf ook heel graag. Jaarlijks ga ik met mijn petekindje voor haar verjaardag shoppen en zelf koop ik ook regelmatig kleren voor mijn vrouw en kinderen. Met ZEB, en ook The Fashion Store en PointCarré, blijven we daarom ook inzetten op fysieke winkels en geloven we echt in de toekomst van fysieke retail. Stel je eens voor dat je niet meer kan gaan winkelen en alles online zou moeten kopen? Dat zou verschrikkelijk zijn. Wij kiezen daarom resoluut voor de andere richting en blijven winkels openen. Uiteraard kijken we goed rondom ons om te zien waar de snel veranderende wereld naar toe gaat.” Matthias Hindriks.
Vertrouwen van de vorige CEO
Afscheidnemend CEO Luc Van Mol startte zijn carrière in de modesector als mode-agent van jeans. Dat mondde in 1993 uit in een eerste winkel: ‘Jeans Depot’ in Aalst. Nu - 30 jaar later - telt de holding The Fashion Society in totaal 130 winkels en 1.200 medewerkers. The Fashion Society is ondertussen volledig in handen van Colruyt Group. Luc Van Mol, die Matthias destijds nog zelf heeft aangeworven, heeft het volle vertrouwen in zijn opvolger.
“Ik zag Matthias al langer als de geschikte opvolger om ZEB en onze andere kledingketens te gaan leiden. Hij is een gedreven leider, een strever in de meest positieve zin van het woord. Hij vertrouwt op zijn gevoel in mode, een gevoel dat altijd juist zit. Hij is ook uitermate intelligent en ondernemend. En hij wil samen met alle medewerkers successen boeken. Een echte people manager. Matthias vond bij de vraag om de nieuwe CEO te worden ‘mijn zegen’ heel belangrijk. Wel die heeft hij 100%”. Luc Van Mol, afscheidnemend CEO ZEB.
Ook Frans Colruyt, voorzitter van de Raad van Bestuur van The Fashion Society, geeft aan:
"We vinden het heel fijn te zien hoe vlot de overgang tussen Luc en Matthias verloopt. We zijn als Colruyt Group heel fier op het traject dat de hele groep hier heeft afgelegd de laatste jaren. De kruisbestuiving qua aanbod biedt een extra mooi groeipotentieel: alle klanten hebben per slot van rekening kleding én voeding nodig. We zien dan ook nog een mooie toekomst voor The Fashion Society met enerzijds de autonome groei, maar ook bijkomende overnames en internationalisering en hebben er alle vertrouwen in dat Matthias de geknipte persoon is om The Fashion Society verder te leiden".
Matthias Hindriks neemt op 1 augustus 2023 definitief de fakkel over van Luc Van Mol.
Bio Matthias Hindriks
- Handelsingenieur
- Carrière gestart als consultant bij PWC
- Getrouwd, twee kinderen van 10 en 8
- Woont in Tielt-Winge
- Leeftijd: 39
- Houdt van wandelen in de bergen, fietsen en skiën
Kerncijfers Fashion Society
- Omzet: 207 miljoen euro
- Nettowinst: 6 miljoen euro
- Aantal medewerkers : 1200
- ZEB: 79 vestigingen. Doel: 100 winkels binnen 3 jaar
- The Fashion Store: 21 winkels, Doel: 50 winkels tegen 2030
- PointCarré: 30 winkels in Franstalig België. Doel: uitbreiding naar Frankrijk
- 100% eigendom van de Colruyt Group
- NPS klanttevredenheidsscore van 70% (het gemiddelde binnen fashion retail is 43%)
NPS (net promotor score) is een gangbare managementtool die gebruikt wordt om de klantloyaliteit te meten. NPS is gebaseerd op één vraag aan klanten: Hoe waarschijnlijk is het dat u ons zult aanbevelen aan een vriend of familie? De respondenten kunnen antwoorden binnen een schaal van 0-10. Alles boven de 50 wordt gezien als excellent.
Perscontact: An Luyten, an.luyten@bepublicgroup.be, + 32 475 77 58 24