Niko investeert 10 miljoen euro per jaar in digitalisering fabriek

Familiebedrijf wordt 100 jaar en zet blijvend in op innovatie en investering in eigen productie

Het familiebedrijf Niko uit Sint-Niklaas, Belgisch marktleider in de productie van elektrisch installatiemateriaal en huisautomatisering, boekte in 2018 een omzet van meer dan 175 miljoen euro. Het bedrijf, dat op 1 april zijn honderdste verjaardag viert, kijkt vol vertrouwen naar de toekomst, gedreven door een bedrijfsstrategie die sterk inzet op innovatie, marktexpansie en investering in eigen productie. Met een R&D-team van 90 mensen in verschillende landen, creëert Niko innovatieve oplossingen die gebouwen comfortabeler, veiliger en energiezuiniger maken. Niko investeerde de voorbije 10 jaar bijna 100 miljoen euro in vooruitstrevende productietechnieken en zal, met de opkomst van artificiële intelligentie, de komende jaren zo’n 10 miljoen euro per jaar blijven investeren in de verdere modernisering van de fabriek. Om zijn historiek en toekomstvisie toe te lichten, organiseert Niko in dit feestjaar een interactieve tentoonstelling in Sint-Niklaas.

Met meer dan 700 werknemers en vestigingen in 10 Europese landen is Niko Group uitgegroeid tot een internationale holding. Iets wat twee broers van de familie De Backer in Sint-Niklaas in 1919 wellicht niet hadden zien aankomen. De broers Alfons en Werner De Backer begonnen honderd jaar geleden met de productie van schakelaars en stopcontacten. Met een jaarlijkse omzet van bijna 500.000 Belgische frank na de eerste vijf jaar, groeide het bedrijf jaar na jaar en werd het Belgische marktleider. 

Op zijn honderdste verjaardag bereikt het familiebedrijf vandaag een omzet van meer dan 175 miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van 15 jaar geleden. De cijfers ogen indrukwekkend: de voorbije honderd jaar produceerde het bedrijf meer dan 500 miljoen schakelaars en stopcontacten, bijna goed voor volledige omtrek van de aarde, en installeerde het zijn apparatuur in meer dan vijf miljoen huizen in België. In niet minder dan 85% van de Belgische huizen is vandaag Niko schakelmateriaal geïnstalleerd. Het assortiment van Niko bevat nu meer dan vijfduizend verschillende producten voor schakelmateriaal, toegangscontrole, sensoren, lichtregeling en huisautomatisering. Bouwend op zijn internationale aanwezigheid werkt Niko nu verder aan de uitbreiding van zijn marktaandeel in residentiële en niet residentiële markten.

Innovatieve oplossingen
Door op kantelmomenten te durven kiezen voor innovatie op vlak van grondstoffen, productiemethodes, technologieën en businessmodellen, maakt de familie al drie generaties lang van Niko een van de pioniers in zijn sector. De lancering van Nikobus in 1997, de eerste generatie huisautomatisering, zorgde ervoor dat Niko de Belgische marktleider in domotica werd. In 2011 kwam Niko Home Control, de opvolger van Nikobus, op de markt, als antwoord op de introductie van de smartphone en de groeiende vraag naar connectiviteit. Vandaag is Niko Home Control dankzij de innovatieve gebruiksvriendelijkheid en veelzijdigheid een begrip, zowel voor eindgebruikers als voor installateurs.

Wij willen met onze slimme oplossingen huizen zo comfortabel, veilig en energiezuinig mogelijk maken. Zo lanceren we dit jaar de ‘touchswitch’, een revolutionair bedieningspaneel dat volledig gepersonaliseerd kan worden. Daarnaast zullen we ook spraaksturing gekoppeld aan Niko Home Control op de markt brengen. Innovatie speelde een hoofdrol in de afgelopen 100 jaar van Niko en zal dit blijven doen in de komende decennia.
Jo De Backer, Executive Director van Niko Group

Meer dan een op de twee medewerkers bij Niko uit regio Sint-Niklaas
Het familiebedrijf blijft ook nog na 100 jaar een belangrijke rol spelen voor de lokale werkgelegenheid. Meer dan de helft van alle medewerkers komt uit de regio. De stad Sint-Niklaas blijft zelfs goed voor bijna 22 procent van het personeelsbestand.

Onze toekomstgerichte inspanningen zijn zeker ook gericht op het behoud van de lokale werkgelegenheid. Natuurlijk vraagt dit nieuwe tijdperk om andere profielen. We zetten maximaal in op het opleiden en herscholen van de mensen die hier nu al werken, zodat de digitalisering niet zorgt voor een verlies aan jobs, maar ze juist zinvoller maakt.”
Bart Vanderkerken, Vice-President Human Resources van Niko

Als Belgisch maakbedrijf is het essentieel om, in de huidige snel veranderende wereld, de internationale concurrentiepositie te behouden én te versterken. Begin dit jaar ontving Niko de award ‘Factory of the Future’, vanwege zijn toekomstgerichte inspanningen. Met jaarlijks meer dan 10 miljoen euro aan investeringen in de digitalisering van de fabriek wordt het bedrijf klaargestoomd voor de toekomst.

Om competitief te blijven én in te kunnen spelen op de snelle veranderingen in de markt en de verwachtingen van onze klanten, moeten we mee zijn met de digitale golf. Als onderdeel hiervan zetten we de komende jaren volop in op digitalisering en het gebruik van nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie en robotica.” 
Paul Matthijs, CEO van Niko

Meer dan 5.300m² aan duurzaamheid 
Bij Niko is duurzaamheid al sinds jaren een belangrijk thema, dat in alle facetten van het ondernemingsproces wordt doorgetrokken: 4300m² zonnepanelen, 1000m² groendak, een slim energiemanagementsysteem, regenwater- en warmterecuperatie, en het continu ontwikkelen van steeds milieuvriendelijkere productiemethodes. 

Overzichtstentoonstelling
Ter gelegenheid van zijn 100-jarig bestaan, opent Niko vanaf 6 mei de expo ‘100 jaar Niko – the best is yet to come’. Bezoekers krijgen, naast een overzicht van de afgelopen 100 jaar, ook een vooruitblik op de toekomst. Ze worden uitgenodigd om op een interactieve manier mee na te denken over de toekomst van wonen en werken. Meer info via: www.niko.eu/100expo.

Over Niko
Niko ontwerpt elektr(on)ische oplossingen die gebouwen beter laten werken voor iedereen die erin leeft en werkt. Door minder energie te verbruiken, lichtcomfort en veiligheid te verhogen en door alle toepassingen naadloos te laten samenwerken. Gebouwen met Niko zijn efficiënter, laten zich controleren vanop afstand en interageren binnen grotere ecosystemen. Niko is een Belgisch familiebedrijf uit Sint-Niklaas met ruim 700 werknemers en 10 Europese vestigingen.

Bij Niko is er één vraag die ons elke dag bezighoudt: ‘Hoe kunnen we gebouwen beter laten werken voor jou?’

Persdossier Niko 100 jaar.pptx

PPTX - 2.9 Mb

Niko100-krant-NL.pdf

PDF - 1.8 Mb

Marie Parmentier

PR Coordinator , Niko

Wilma Schippers

PR Consultant, Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be