Niko valt in de prijzen op de ‘Oscars van de designwereld’

Familiebedrijf wint twee Henry van de Velde Awards

Niko, de Belgische marktleider in de productie van elektrisch installatiemateriaal en huisautomatisering, wint de prestigieuze Henry van de Velde Gold Award in de categorie ‘Company’, voor zijn grensverleggende focus op design. Ook de touchswitch, een innovatieve schakelaar, valt in de prijzen, met een Henry van de Velde Award in de categorie ‘Habitat’. De Henry van de Velde Awards worden al 25 jaar uitgereikt aan Vlaamse ontwerpers, bedrijven, producten en projecten die met hun design en hun oplossingsgericht denken onze economie en samenleving positief beïnvloeden.

Company Gold Award
Design maakt deel uit van het DNA van Niko en dit al honderd jaar lang.  Dat levert het familiebedrijf uit Sint-Niklaas dit jaar een Henry van de Velde Gold Award op, in de categorie ‘Company’. Niko werd door de jury gelauwerd voor zijn bijzondere aandacht voor design. Deze awards, een initiatief van Flanders DC (de Vlaamse organisatie voor ondernemen in de creatieve industrie), in samenwerking met de OVAM (Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij), zijn de ‘oscars’ van de Vlaamse designwereld.

“De Company Gold Award gaat naar een bedrijf dat Belgisch design op de kaart zet in binnen- en buitenland. Bij Niko wordt design op elk niveau ingezet. Voor het visuele plezier van de gebruiker, voor het installatiegemak van de installateur, voor het gebruiksgemak van de eindklant én om een eigen identiteit neer te zetten.”
 Jury van de Henry van de Velde Awards

Habitat Award
Het uitgekiende design van de touchswitch, een innovatieve digitale schakelaar, levert een Henry van de Velde Award in de categorie ‘Habitat’ op. De touchswitch is een elektronisch bedieningspaneel dat op eenvoudige wijze een klassieke schakelaar kan vervangen. Het bedieningsscherm heeft de grootte van een klassieke schakelaar, kan volledig gepersonaliseerd worden en tot twaalf verschillende functies aansturen.

“Doordacht product design is een handelsmerk van Niko en wordt altijd van bij de eerste fase mee in de ontwikkeling van een product betrokken.Daarbij gaat het niet alleen over de vormgeving van een product. Het moet ook gebruiksvriendelijk zijn, makkelijk te installeren én lang meegaan. De touchswitch is daar een mooi voorbeeld van.”
Luc Meirlaen, Design Director bij Niko

Het is niet de eerste keer dat Niko in de prijzen valt. De afgelopen 100 jaar kreeg het bedrijf verschillende design awards zoals Red Dot awards, iF awards, A’ Design Awards en recent nog een ‘Factory of the Future’ award vanwege zijn inspanningen voor een toekomstgerichte productie. 

Al 100 jaar  
In 1919 begonnen de broers De Backer met de productie van schakelaars en stopcontacten. Door middel van innovatieve keuzes op vlak van grondstoffen, productiemethodes, technologieën en businessmodellen, maakt de familie al drie generaties lang van Niko een van de pioniers in zijn sector. De productie gebeurt nog steeds voor het grootste deel in Sint-Niklaas.

“Wij willen met onze slimme oplossingen leef- en werkomgevingen zo comfortabel, veilig en energiezuinig mogelijk maken. Van schakelaars en stopcontacten heeft Niko zich verder uitgebreid naar interfaces, technologie en huisautomatisering. Innovatie heeft daarin een hoofdrol gespeeld en zal dat blijven doen.Want welke richting de toekomst ook mag uitgaan, wij moeten zorgen dat we klaar zijn. Dat we nu de Henry van de Velde Gold Company Award winnen is voor ons als bedrijf een prachtige erkenning voor het belang dat wij hechten aan design.”
Jo De Backer, Executive Director van Niko Group

Tentoonstelling
Vanaf vandaag tot en met 29 maart 2020 loopt in BOZAR Brussel de Henry van de Velde Award tentoonstelling met een overzicht van alle winnaars. Niko levert zijn bijdrage met een interactieve overzichtstentoonstelling van 100 jaar Niko design, een verlengstuk van de expo ‘100 jaar Niko – the best is yet to come’, die het bedrijf samenstelde ter gelegenheid van zijn 100-jarig bestaan.

Over Niko
Niko ontwerpt elektr(on)ische oplossingen die gebouwen beter laten werken voor iedereen die erin leeft en werkt. Door minder energie te verbruiken, lichtcomfort en veiligheid te verhogen en door alle toepassingen naadloos te laten samenwerken. Gebouwen met Niko zijn efficiënter, laten zich controleren vanop afstand en interageren binnen grotere ecosystemen. Niko is een Belgisch familiebedrijf uit Sint-Niklaas met ruim 700 werknemers en 10 Europese vestigingen.

Bij Niko is er één vraag die ons elke dag bezighoudt: ‘Hoe kunnen we gebouwen beter laten werken voor jou?’

Marie Parmentier

PR Coordinator

Wilma Schippers

PR Consultant

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be