‘Nood aan gedurfde aanpak voor verkeersveiligheid’

Baloise Mobility Conference plaveit de weg met ministers en experts

Het is hoog tijd voor gedurfde projecten die de CO2-uitstoot en het aantal verkeersslachtoffers fors terugdringen. Daarover waren alle sprekers het roerend eens tijdens de Baloise Mobility Conference in Brussel. “Negen op de tien ongevallen zijn het gevolg van een menselijke fout: de intelligente auto moet daar een oplossing bieden”, zegt minister van Mobiliteit Jacqueline Galant. Verzekeraar Baloise Insurance en het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid ondertekenden een partnerschap om samen initiatieven op poten te zetten.

Een wereld zonder uitstoot, zonder ongevallen en zelfs zonder eigen auto’s: dat is het toekomstbeeld dat mobiliteitsexpert Lukas Neckermann schetste tijdens de Baloise Mobility Conference. Een toekomst die nog veraf lijkt, maar wel razendsnel op ons afkomt.

Gelooft iemand na de Volkswagen-affaire dat uitstoot niet belangrijk is? Dit wordt een kantelpunt voor de elektrificatie van de auto. Diesel is dood, nadat het tientallen jaren onterecht werd gesubisidieerd. De huidige businessmodellen zijn rijp voor de schroothoop. We gaan naar zero emission én naar zero accidents: tegen 2020 zullen alle nieuwe auto’s al autonome functies hebben. En met zero ownership is de cirkel helemaal rond: want waarom zou je een auto kopen als je hem maar 5 procent van de tijd zelf gebruikt?

Lukas Neckermann, mobiliteitsexpert

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant merkte tijdens het debat op dat de federale overheid alle voorbereidingen treft om ook op onze wegen proefprojecten met zelfrijdende wagens toe te laten.

Negen op de tien ongevallen zijn het gevolg van een menselijke fout. Het is dus duidelijk dat we, als we het aantal verkeersslachtoffers naar beneden willen halen, zeker baat hebben bij de intelligente auto. Toch moeten we er rekening mee houden dat niet iedereen zich dat zal kunnen veroorloven en dat er daarom nood is aan verschillende transportmodi.

Jacqueline Galant, minister van Mobiliteit

BIVV, makelaars en Baloise samen voor verkeersveiligheid

Verzekeraar Baloise Insurance organiseerde de conferentie voor haar makelaars, om samen na te denken hoe de verzekeringswereld kan inspelen op de uitdagingen van de snelle evolutie op het vlak van mobiliteit. Stimulansen voor verkeersveiligheid staan daarbij hoog op de agenda. Baloise Insurance ondertekende daarom een partnerschap met het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). De plechtige ondertekening vond plaats tijdens de conferentie.

De bedoeling is om samen te werken aan initiatieven die de verkeersveiligheid verhogen, bijvoorbeeld door jongeren te belonen als ze verantwoord rijden. Door samen te werken met het BIVV, komt de droom van zero accidents dichterbij.

Gert De Winter, CEO Baloise Insurance

Korting voor wie veilig rijdt

Bij Baloise loopt overigens al een proefproject rond dongles die het rijgedrag registreren. De verzekeraar lanceert ook een korting voor wie investeert in veiligheidsopties.

Met een significante korting voor wie kiest voor een ecologische en/of veilige wagen, wil Baloise zijn klanten aanzetten om te investeren in die belangrijke evoluties. De toekomst zal onze maatschappij en onze mobiliteit volledig veranderen en we moeten samen op zoek naar oplossingen. 

Gert De Winter

Baloise Insurance heeft trouwens ook oren naar het voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts om korting te geven aan jonge chauffeurs die verantwoord rijden. Weyts is van plan om een vrijwillige terugkomdag te organiseren binnen de negen maanden nadat iemand zijn rijbewijs heeft behaald, om zo de rijvaardigheid op te frissen. Wie deelneemt aan zo’n terugkomdag, krijgt een lagere verzekeringspremie. CEO Gert De Winter is bereid om samen met de minister en het BIVV na te denken over manieren om voorzichtige chauffeurs te belonen.

Bart Walraet

woordvoerder, Baloise Insurance

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be