Ondernemer en voormalig data-analist bij Anderlecht Arthur Despiegelaere (27) richt nieuw energiebedrijf Nett op

Nett geeft bedrijven opnieuw controle over hun energieprijs met hernieuwbare energie tegen een vaste prijs

De 27-jarige ondernemer en voormalig data-analist bij Anderlecht Arthur Despiegelaere, bekend om zijn activiteit bij Spinvest, richtte in Kortrijk het innovatieve energiebedrijf Nett op. Nett helpt bedrijven met hun energietransitie door hen zonne-energie met elkaar te laten delen, waardoor ze op lange termijn zeker zijn van hernieuwbare energie tegen een vaste prijs. "Het is tijd om de manier waarop we elektriciteit kopen, zoals we dat in 2020 deden, te veranderen”, zegt CEO Arthur Despiegelaere.

Nett wil een positieve impact maken op de energietransitie door een betrouwbaar alternatief te bieden in de markt voor hernieuwbare energie. Hierdoor verkleinen bedrijven hun ecologische voetafdruk en krijgen ze financiële zekerheid over een marktfluctuerende kost zoals energie. Net die zekerheid ontbrak tijdens de voorbije energiecrisis.

“We onderzoeken het stroomverbruik van kmo's en bepalen of hun verbruik kan worden gedekt met eigen zonnepanelen. Als dit niet mogelijk is, maakt Nett gebruik van een datagedreven aanpak om beschikbare oppervlaktes in de omgeving te identificeren. We gaan op zoek oppervlaktes waar een nieuwe installatie kan geplaatst worden. Op deze manier wordt het teveel aan opgewekte energie niet verspild en wordt het volledige potentieel benut, terwijl de eigenaar van het ongebruikte dak profiteert van extra inkomsten.” – Arthur Despiegelaere, CEO Nett

Netting

De naam Nett is geïnspireerd op het concept van 'netting', waarbij productie en verbruik gelijktijdig (binnen hetzelfde kwartier) worden verrekend. Nett heeft als doel om het delen van energie toegankelijker te maken door Corporate Power Purchase Agreements (CPPA's, koop – en leverovereenkomsten tussen een hernieuwbare energieproducent en een afnemer, red.) beschikbaar te stellen voor kmo's.

“Ik ben ervan overtuigd dat ondernemers gezamenlijk deze uitdaging kunnen aangaan. Grote spelers zoals Google, Amazon en Ineos passen dit model al met succes toe op grote schaal, en nu is voor kmo’s het moment gekomen om ook van deze mogelijkheid gebruik te maken.” – Arthur Despiegelaere, CEO Nett
De zonnepanelen op het dak van Kartonnage Joye.
De zonnepanelen op het dak van Kartonnage Joye.

30 voetbalvelden aan zonnepanelen

Vorig jaar richtte Despiegelaere het bedrijf onder de naam Roof.fin op. Onder die naam verkende de ondernemer de markt. Begin mei wil Roof.fin onder de nieuwe naam Nett de Belgische markt veroveren. In het eerste jaar van haar bestaan heeft Nett al meerdere Belgische bedrijven geholpen met hun energietransitie, waaronder bekende namen als Kartonnage Joye, Hubo (franchise), Top-Mix Recycling, Van Thuyne Gewelven, Ophtalmo en ANG Custom-made containers. Nett heeft momenteel 20 Megawatt aan vermogen beschikbaar, verdeeld over 55.555 zonnepanelen. Dat komt overeen met 30 voetbalvelden. Het bedrijf ambieert op middellange termijn 100 Megawatt aan vermogen ter beschikking te stellen.

Bedrijven, zoals producent in kartonnen kokers en hoekprofielen Kartonnage Joye uit Ronse, plukken de vruchten van Nett.

"Dankzij Nett benutten we vandaag het volledige potentieel van ons dak, ook al hadden we als bedrijf die capaciteit niet meteen nodig. Nu voorzie ik meer dan 40% van mijn energiebehoefte met duurzame stroom, tegen een vaste prijs op lange termijn, zonder de operationele risico's van het beheren van een grote installatie. Bovendien maakt de resterende stroom het mogelijk om andere bedrijven te helpen vergroenen, iets waar wij als bedrijf enorm trots op zijn." - Maarten De Backer, zaakvoerder Kartonnage Joye

Nett is online terug te vinden op www.nettenergie.com.

Bio Arthur Despiegelaere:

“Ik ben geboren op 11 januari 1996 in Kortrijk en groeide op met een passie voor sport, cijfers en gegevens. Na mijn Master in Finance, begon ik mijn carrière als data-analist bij voetbalclub Anderlecht op 1 juli 2018. Hier werkte ik in de scoutingafdeling met als doel het opzetten van een datadepartement. Gedurende mijn tijd bij Anderlecht, ontwikkelde ik vaardigheden in het verzamelen en analyseren van databronnen en het objectiveren van beslissingsprocessen. Bovendien leerde ik peoplemanagement en nam ik de leiding over van een team.”

“Tegen het einde van mijn periode bij Anderlecht, op 31 december 2020, was ik uitgegroeid tot coördinator van de scoutingafdeling met als voornaamste taak het implementeren van de datastrategie. Toch besloot ik het familiebedrijf verder te zetten vanwege een unieke kans die zich voordeed.”

“Spinvest Group, opgericht door mijn vader Yves, is een familiebedrijf dat zich bezighoudt met projectontwikkeling aan de Belgische en Poolse kust en de ontwikkeling van zonneparken in verschillende Europese landen. Na het overlijden van mijn vader zette mijn moeder het bedrijf met succes voort. Met mijn achtergrond in data hielp ik regelmatig in het asset management van onze hernieuwbare projecten. Hierdoor raakte ik geïnteresseerd in hernieuwbare energie en besloot ik uiteindelijk de overstap te maken om onze groeiplannen te realiseren.”

“Als bestuurder van Spinvest Group en verantwoordelijk voor de hernieuwbare energietak en heb ik me gericht op het uitbouwen van onze hernieuwbare portefeuille. Mijn visie als CEO is om te blijven inzetten op duurzame investeringen met een focus op data, people en sustainability.”

“Mijn persoonlijke interesses en passies hebben me ook gevormd tot de persoon die ik nu ben. Ik ben een fervent sporter en heb de afgelopen jaren twee 70.3 Ironman's voltooid. Daarnaast speel ik graag voetbal en tennis. Mijn passie voor data en AI is ook een belangrijk onderdeel van mijn leven en heeft een grote invloed gehad op mijn professionele keuzes.”

Perscontact:

Arthur Despiegelaere

CEO, Nett

Jürgen Eeckhout

PR consultant, Bepublic

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be